تندرستی

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

به گزارش شفافدکتر بهرام عین اللهی در مراسم روز پرستار گفت: ما در ایران هستیم. ایران نام بزرگی است و وقتی نام ایران در مجامع بین المللی مطرح می شود همه با احترام به آن نام نگاه می کنند. چرا که ایران به معنای امام و ولی فقیه و … امروز نام ایران نامی ارزشمند است و تن ابرقدرت ها و ستمگران را می لرزاند. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما تاریخ می سازیم. اگر الان به هشت سال دفاع مقدس برگردیم، می بینیم که در آن هشت سال تاریخ چه کردیم. تاریخ برگشت ناپذیر است و رسالت همه در تاریخ در عین حال انجام می شود.

وی افزود: اقدامات جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، کرونری و پساکرونری تقسیم کرد. قبل از تاج، دوران باشکوهی از دفاع مقدس در پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جنگ های جهانی بی سابقه بوده است. نیروهای بهداشتی در چه جنگی در جبهه حضور داشتند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم و زیر آتش و حمله شیمیایی دشمن، مجروح و شهید بودند. افتخاری تاریخی بود.

عین اللهی گفت: جامعه پزشکی ما جامعه موفقی در جهان است. جواهر درخشان علم و دانش کشور ما در جامعه پزشکی نهفته است. ما نه تنها در کشورمان بیماری ها را درمان می کنیم، بلکه کشورهای همسایه نیز برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که علوم پزشکی ما مجهز به پیشرفته ترین دانش بشری است. اما دشمن ترسو به جامعه پزشکی حمله کرد. متاسفانه قبل از کرونا در بسیاری از نشریات، فضای مجازی و … شاهد بودیم. که گروه پزشکی ناجوانمردانه مورد حمله قرار گرفت. ما حتی این حمله را از درون دیدیم.

وزیر بهداشت گفت: برگ جدیدی از تاریخ در کرونا شکوفا شد. در کرونا، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به امکانات خود بسیار افتخار می‌کنند، اما در کرونا شکست خوردند و در رسانه‌ها دیدیم که چه تعداد از بیماران روی زمین مانده یا در بیمارستان بستری نشده‌اند و چه تعداد از پرستاران و کادر پزشکی فرار کرده‌اند. صبور اما کرونا نقطه عطف و افتخار ما در تاریخ است چرا که جامعه پزشکی و پرستاری فداکاری و هویت خود را نشان دادند و شهدای گرانقدری را تقدیم کردند که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کردند. درس تاریخ بود

عین اللهی گفت: به بیماری عروق ویروس کرونا مبتلا شدم و با 70 درصد ریه شاهد فداکاری کادر پزشکی در بیمارستان مسیح دانشوری بودم. در عین حال، به عنوان رئیس بیمارستان، در کرونا، به ویژه در اوج وحشتناک ماه اوت، که روزانه حدود 50000 مورد، 700 مرگ و 15000 بستری و بین 7000 تا 8000 بستری در UCI داشتیم. پرستاران را دید نمی توانستیم یک لحظه استراحت کنیم. این عزیزان وقتی همه در خانه بودند جان خود را فدا کردند.

او گفت: “ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم که این فداکاری ها را برای مردم به نمایش بگذارند.” سریال پرستاران استرالیایی ثابت می کند که با فرهنگ ما سازگار نیست. کاری که جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده است در هیچ کجا دیده نمی شود. وزارت بهداشت هم حاضر به کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. نکته قابل تامل امروز بحث تخصص و حرفه ای بودن پرستاری است. پرستاری که به ECU می رود باید حرفه ای باشد و مهارت های ECU را داشته باشد. پرستاران باید قبل از ورود به یک رشته تخصصی آموزش دیده باشند. موضوع دیگر حضور دانشکده های پرستاری در حوزه درمان است.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگر این است که پرستاری به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه مراقبت کرد. ما کاملا با این اقدام موافقیم. متاسفانه الان شرکت هایی هستند که اصلا پرستار ندارند اما از طرف پرستار از افرادی که برای مردم مشکل ایجاد می کنند به خانه می فرستند. باید این موضوع و شرایط ساماندهی شود. در کرونا توانسته ایم در مواردی از این طریق خدمات ارائه دهیم.

وی درباره نرخ پرستاری نیز گفت: در ابتدای کارم کاملا به این موضوع اعتقاد داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری خواستم این موضوع را پیگیری و به نتیجه برسانند. با توجه به اینکه فرمان مقام معظم رهبری برای ما حجت و حکم شرعی است، رعایت آن الزامی است. در مورد تغییر وضعیت، افرادی هم آمدند و در شرایط تاج جان باختند و حالا که تاج سبک شده است باید امتیاز ویژه بگیرند. در بحث شهدای سلامت، کار نباید در پیچ و خم کارهای اداری و بروکراتیک باشد.

وی با اشاره به لزوم ادامه آموزش گفت: از سازمان نظام پرستاری می خواهیم این وظیفه را انجام دهد. تمرینات باید به روز شوند. نکته دیگر بحث سلامت معنوی است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما از سلامت معنوی اصلا استفاده نمی کنیم. باید از سلامت معنوی برای شفا استفاده کنیم.

وی گفت: موضوع توجه به پرستاری سخت افزاری و نرم افزاری نیز حائز اهمیت است. به طوری که اطلاعات از طریق نرم افزار و سخت افزار ثبت شده و پرستار به دست بیمار برسد.

وزیر بهداشت افزود: باید نظارت خود را بر بخش خصوصی تقویت کنیم. اگر غیر پرستاران در این بخش کار کنند، تحمل نمی کنیم. اعتبار بخشی نیز باید واقعی باشد.

وی گفت: دوستان در این مدت 100 روزه واکسینه شدند و به حدود 110 میلیون دوز واکسن رسیدیم که بی نظیر بود. هشتاد و شش درصد از جمعیت واکسینه شده بودند. در تهران 89 درصد دوز اول را مصرف کردند. این با تلاش همه بوده و باعث افتخار بوده است.

دکمه بازگشت به بالا