تندرستی

تماشای مداوم تلویزیون خطر لختگی خون را افزایش می دهد

بر اساس گزارش ها شفاف دکتر استور کانرسور، استاد ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه بریستول در بریتانیا، گفت: تماشای طولانی مدت تلویزیون، که با عدم تحرک همراه است، ممکن است خطر ترومبوآمبولی وریدی را افزایش دهد.

وی افزود: «فعالیت بدنی خطر افزایش لخته شدن خون به دلیل تماشای طولانی مدت تلویزیون را از بین نمی برد، بنابراین افراد مجبورند در درازمدت تماشای تلویزیون بلند شوند و حرکت کنند.

برای این مطالعه، تیم تحقیقاتی داده‌هایی را از سه مطالعه منتشر شده قبلی که شامل بیش از 130000 شرکت‌کننده بود، جمع‌آوری کرد. در این مطالعه، محققان به ارتباط بین تماشای تلویزیون و ترومبوآمبولی وریدی پرداختند. ترومبوآمبولی وریدی شامل آمبولی ریوی (لخته شدن خون در ریه ها) و ترومبوز سیاهرگی عمقی (لخته شدن خون در ورید عمقی، معمولاً در پاها است که می تواند به ریه ها رفته و باعث آمبولی ریه شود).

در یک پیگیری که بین 5 تا 20 سال متغیر بود، بیش از 900 شرکت کننده دچار ترومبوآمبولی وریدی شدند. احتمال لخته شدن خون در افرادی که بیشتر (چهار ساعت یا بیشتر در روز) تلویزیون تماشا می‌کنند، نسبت به افرادی که زمان کمتری تماشا می‌کنند یا هرگز تلویزیون تماشا نمی‌کنند، یک سوم بیشتر است.

کانرسر گفت: «ما باید زمانی را که جلوی تلویزیون می گذرانیم محدود کنیم. حتی اگر می خواهید تلویزیون تماشا کنید، باید بین آنها حرکت کنید تا خون جریان داشته باشد.

این اتصال به احتمال زیاد برای هر نوع نشستن طولانی مدت است. او توصیه کرد: «به عنوان مثال، اگر کار شما شامل ساعات طولانی جلوی رایانه است، حتماً هر از گاهی برخیزید و حرکت کنید.

علاوه بر این، سطح فعالیت بدنی شما را هنگام تماشای تلویزیون افزایش می دهد، زیرا فعالیت بدنی بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند ترومبوآمبولی وریدی مرتبط با رفتارهای بی تحرک را کاهش دهد یا از بین ببرد.

دکمه بازگشت به بالا