بین الملل

زمان متوقف ساختن توسعه ناتو فرا رسیده است

به راحتی می توان فهمید که چرا برای برخی ایده خوبی است که سوئد و فنلاند را به ناتو وارد کنند. اما تمایل به تحقیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و تقویت حاکمیت نظامی ایالات متحده در جهان کوته فکرانه و خطرناک خواهد بود.

به گزارش مجله روز، دیانا اولبام، مشاور سابق سیاست خارجی کنگره آمریکا و مدیر مرکز سیاست بین‌الملل آمریکا در تحلیلی به ماجراجویی خطرناک کشورهای غربی در گسترش اتحاد ناتو با هدف ایجاد تقابل بیشتر با روسیه پرداخت. او نوشت: «این روند مستلزم خطر تشدید، گسترش و طولانی شدن جنگ در اوکراین است. همچنین احتمال یک درگیری هسته ای را که به راحتی می تواند به هولوکاست جهانی تبدیل شود، بسیار افزایش می دهد. سنای ایالات متحده باید با اکثریت دو سوم به تصویب پروتکل‌های اضافه کردن اعضای جدید به ائتلاف ناتو رأی دهد و مجلس نمایندگان باید قبل از تأیید نامزدهای جدید ناتو به دقت فکر کند.

تشدید، گسترش و طولانی شدن جنگ در اوکراین

بالاترین اولویت ایالات متحده باید پایان دادن به این جنگ با آتش بس فوری و توافقی از طریق مذاکره و عادلانه باشد.

با این حال، دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده – تحت فشار کنگره و سیاست خارجی آن – تنها اهداف جنگی خود را از سطح مهار روسیه تا سطح سرکوب آن تشدید کرده است. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، پس از یک سفر طولانی به اوکراین، اخیراً هدف ایالات متحده را “تضعیف روسیه به حدی توصیف کرد که نتوانست کاری را که در زمان تهاجم به اوکراین انجام داد انجام دهد.” رهبران دموکرات در ایالات متحده نیز خواهان “پیروزی نظامی آشکار” شده اند.

در عین حال، تعمیق مداخله آمریکا در جنگ اوکراین شعاری صرف نبوده است. ایالات متحده اکنون اذعان کرده است که اطلاعات عملیاتی را ارائه کرده است که نیروهای اوکراینی از آنها برای هدف قرار دادن و کشتن ژنرال های روسی و همچنین غرق کردن یک کشتی جنگی ارزشمند روسی استفاده کردند. تحویل تسلیحات سنگین تر و پیشرفته تر توسط ایالات متحده و متحدانش فراتر از هدفی است که به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اجازه دفاع از کشورش را بدهد. آنها جرأت کرده اند تا خواسته های خود برای گفتگوهای صلح را تا حد زیادی گسترش دهند. اگرچه زلنسکی قبلاً مقاومت قابل توجهی در برابر دونباس نشان داده بود، اما اکنون خواستار “بازیابی مرزهای قبل از حمله، بازگشت بیش از پنج میلیون پناهنده، عضویت در اتحادیه اروپا و مسئولیت رهبران نظامی” روسیه است.

در این شرایط، اجبار ناتو به گسترش در پشت دروازه‌های روسیه، اقدامی تحریک‌آمیز است که خطرات جنگ اوکراین را افزایش می‌دهد و عقب‌نشینی پوتین را دشوار می‌کند. همانطور که بسیاری از تحلیلگران و سیاست گذاران برجسته قبلاً استدلال کرده اند، پیوستن به پیمان ورشو سابق در ناتو پس از پایان جنگ سرد یک اشتباه بود و در نهایت به تقویت حس انزوا و محاصره روسیه کمک کرد.

در واقع، تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو و این واقعیت که از ایالات متحده تسلیحات و آموزش های نظامی دریافت کرده است، قطعاً از عوامل اصلی تأثیرگذاری بر تصمیم پوتین برای حمله بوده است. گسترش ناتو اکنون خطراتی را که پوتین با آن مواجه است افزایش می دهد، به گونه ای که به طور موثر طولانی شدن جنگ و احتمال گسترش آن به خارج از اوکراین را تضمین می کند.

کاهش چشم انداز صلح در اروپا

دادن پاسخ مثبت به نامزدی فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو، پاسخ منفی به درخواست اوکراین برای عضویت در این ناتو را بسیار دشوارتر خواهد کرد. مهمتر از آن، پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو می تواند به جای حمایت از اروپا، اروپا را بی ثبات کند. هیچ یک از این کشورها قبل از بحران روسیه را تهدید جدی نمی کرد، اما تعداد زیادی سلاح که به ناچار در نتیجه عضویت در ناتو وارد می شود، می تواند انگیزه هایی برای مقابله روسیه ایجاد کند. این جنگ اکنون یک مزیت بزرگ برای پیمانکاران دفاعی دارد، زیرا فشار برای نوسازی و بهبود قابلیت همکاری سیستم ها و حذف آخرین تجهیزات نظامی روسیه باقی مانده افزایش می یابد.

آنچه اروپا نیاز دارد ترسیم مجدد مرزهای جنگ سرد و ایجاد ردپای بزرگتر برای ناتو نیست، بلکه معماری جدیدی برای نهادهای اقتصادی و امنیتی است تا همه کشورهای اروپایی از جمله روسیه بتوانند به آن بپیوندند.

افزایش خطرات هسته ای

جهان به درستی از تهدیدهای روسیه مبنی بر استفاده از تسلیحات هسته ای در صورت به خطر افتادن موجودیت آن شگفت زده شده است، اگرچه ایالات متحده احتمال تبدیل شدن به اولین کشوری که از سلاح های هسته ای استفاده می کند را رد نکرده است. حتی استفاده از به اصطلاح سلاح هسته ای تاکتیکی می تواند صدمات فاجعه بار ایجاد کند و به سرعت به سطح یک درگیری هسته ای تمام عیار برسد. و ناتو باشید. این چشم انداز این سوال را مطرح می کند که چگونه گسترش ناتو به پیشبرد این هدف کمک خواهد کرد؟

آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده اخیراً گفت که پوتین می تواند از سلاح های هسته ای استفاده کند اگر به این باور برسد که در جنگ اوکراین شکست خواهد خورد، به خصوص اگر ناتو مداخله کند. از قضا، «شکست قاطع نظامی» در برابر روسیه دقیقاً همان چیزی است که برخی از سناتورهای آمریکایی از پنتاگون می خواهند تا آن را دنبال کند. علاوه بر این، گسترش مداخله ناتو در جنگ – و به طور بالقوه گسترش اندازه ناتو – خطر پوتین را افزایش می دهد و شانس جنگ هسته ای را بسیار افزایش می دهد. حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین، کارشناسان تخمین زدند که جهان به “نزدیک ترین فاصله تا آخرالزمانی که پایان تمدن را نشان می دهد” رسیده است.

خود جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، ظاهراً نیاز به اجتناب از قرار دادن پوتین در موقعیت دشوار را درک می کند. او در بیانیه اخیر خود گفت: “مشکلی که من در حال حاضر نگران آن هستم این است که در حال حاضر هیچ راهی برای خروج از آن وجود ندارد و من در تلاش هستم تا چگونگی مقابله با آن را بیابم. با این حال، اعمال تحریم های اقتصادی تضعیف کننده علیه پوتین.” . جنایتکاران جنگی “خواندن و اعلام اولین حمایت ایالات متحده از عضویت در ناتو در سوئد و فنلاند تنها گزینه های پوتین را محدود می کند و احتمال استفاده روسیه از سلاح های هسته ای در اوکراین را افزایش می دهد.”

خطرات هسته ای به استفاده عمدی از سلاح ها محدود نمی شود. فریدمن توضیح می‌دهد که «هرچه این جنگ بیشتر طول بکشد، احتمال محاسبات اشتباه فاجعه‌بار بیشتر می‌شود و مواد خام برای آن به سرعت و دیوانه‌وار انباشته می‌شوند». بدون شک استقرار نیروهای ناتو و استقرار سلاح‌های هسته‌ای بیشتر در نزدیکی خاک روسیه می‌تواند انگشتان پوتین را کوچک کند.

جایگزین کردن

غرب علاوه بر حذف موضوع عضویت اوکراین در ناتو، می‌تواند موضوع عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را بر سر میز مذاکره با روسیه قرار دهد. این وعده که ناتو به هیچ وجه گسترش نخواهد یافت برای اوکراین منصفانه تر خواهد بود و می تواند راه را برای کنار گذاشتن جاه طلبی های ارضی روسیه برای روسیه هموار کند. این پیشنهاد باید بخشی از تلاش بین المللی گسترده تر برای توقف جنگ، رسیدگی به نگرانی های امنیتی مشروع روسیه و جلوگیری از مرگ و میر بیشتر در اوکراین و سراسر جهان باشد. به هر حال، اثرات جنگ به شکل کمبود مواد غذایی در سراسر جهان احساس می شود که می تواند منجر به مرگ بیشتر از جنگ شود.

به طور گسترده‌تر، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید به این فکر کنند که چه نوع توافق‌نامه‌های امنیتی همکاری برای جلوگیری از درگیری خشونت‌آمیز، ایجاد صلح مثبت، و ارتقای توسعه انسانی در داخل و خارج از مرزهایشان بیشتر است. آنچه آنها در نهایت به دست خواهند آورد ممکن است با ناتوی که اکنون داریم کوچک به نظر برسد، و امیدواریم که مجبور نباشد هزینه تسلیحات و جنگ را آنطور که در حال حاضر تصور می شود افزایش دهد. »

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا