بین الملل

سفرای تازه منصوب شده ایران + اسامی و سوابق

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین مجله روز، ۱۱ سفیر تازه منصوب شده ایران چهارم تیر ماه با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیدار کردند.

آیت‌الله رئیسی در این دیدار با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در کشورها و سازمان‌های بین‌المللی راهکارهای عمل بر مبنای اصل یکپارچه عزت، حکمت و مصلحت را به طور دقیق تبیین کردند، گفت: از سفرای کشورمان انتظار می‌رود این فرمایشات رهبری را کاملا مدنظر داشته باشند.

وی خطاب به سفرای ایران در فنلاند، بلغارستان، کویت، ارمنستان، ترکیه، موریتانی، قرقیزستان، بولیوی، استرالیا، فیلیپین و سوئد، با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های متنوع و حتی مکملی با بسیاری از کشورهای دنیا، از جمله کشورهای محل ماموریت شما دارد، افزود: همه تلاش خود را برای به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها در راستای گسترش روابط پایدار اقتصادی و تجاری فیمابین به کار بگیرید.

رئیسی همچنین با بیان اینکه رویکرد دولت مردمی معطوف به بازگرداندن تعادل به سیاست خارجی است، روابط با کشورهای همسایه، دوست و همسو را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: سیاست خارجی باید در خدمت افزایش قدرت ملی کشور باشد و در این راستا به‌کارگیری دیپلماسی پرتحرک و هوشمند ضروری است.

رئیس جمهور همچنین گفت در این راستا از ظرفیت‌های سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای که به طور مشترک در آنها عضو هستیم، به بهترین شکل برای گسترش همکاری‌ها و مناسبات بهره بگیرید.

«محمدحسن حبیب‌اله‌زاده» سفیر در ترکیه، «احمد صادقی» سفیر در استرالیا، «محمد توتونچی» سفیر در کویت، «معصومه آباد» سفیر در فنلاند، «حجت‌الله فغانی» سفیر در سوئد، «علیرضا ایروش» سفیر در بلغارستان و «مهدی سبحانی» سفیر در ایروان از جمله سفرای تازه منصوب شده‌ای هستند که اخیرا با آیت‌الله رئیسی دیدار کردند. براساس شنیده‌های خبرنگار آنلاین مجله روز، «بهرام شهاب‌الدین» هم قرار است به عنوان سفیر جدید ایران به بولیوی (لاپاز) برود.

* حبیب‌اله‌زاده سفیر ایران در آنکارا شد

«محمدحسن حبیب‌اله زاده» سفیر ایران در ترکیه شد. او پیش از این دستیار وزیر و مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه بوده است.

حبیب‌اله‌زاده جایگزین محمد فرازمند سفیر سابق ایران در آنکارا شده است.

 

وی که سابقه سفارت در نروژ را دارد، همچنین کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن پس از ازسرگیری روابط ایران و انگلیس بوده است. کاردار ترددی جمهوری اسلامی ایران در لندن، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان بین‌المللی دریانوردی و رئیس اداره اول اروپای غربی وزارت امور خارجه از دیگر سمت‌های حبیب‌اله‌زاده در طول دوران خدمتش در وزارت امور خارجه بوده است. او همچنین در ماموریت‌های روسیه و سوئیس نیز انجام وظیفه کرده است.

وی از سال ۱۳۹۲ کاردار ترددی و در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ کاردار ایران در لندن بوده است. وی از آذر ۱۳۹۵ تا مهر۱۳۹۸ به عنوان سفیر ایران در نروژ (اسلو) فعالیت کرده است.

* حجت الله فغانی سفیر ایران در سوئد شد

«حجت‌الله فغانی» که سابقه سفارت ایران در تاجیکستان را دارد همچنین به جای «احمد معصومی‌فر» عهده‌دار سفارت ایران در استکهلم پایتخت سوئد شده است.

رئیس اداره سیاسی، رئیس ستاد افغانستان، کارشناس معاونت حقوقی و بین‌الملل، رئیس و معاون اداره نهادهای اروپایی، کارشناس معاونت اروپا و آمریکا و اداره مشترک المنافع و اشتغال در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در بروکسل و گرجستان از جمله دیگر سوابق کاری فغانی است.

 

* احمد صادقی هم عهده‌دار سفارت ایران در استرالیا شد

«احمد صادقی» هم قرار است به عنوان سفیر جدید ایران راهی کانبرا پایتخت استرالیا شود. احمد صادقی در سوابق کاری خود سرپرستی سرکنسولگری ایران در بمبئی (مومبای) را در کارنامه کاری خود دارد. وی همچنین معاون پژوهشی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز بوده است.

 

پیش از این «فریدون حق‌بین» عهده‌دار سفارت ایران در کانبرا بود.

* محمد توتونچی سفیر جدید ایران در کویت شد

«محمد توتونچی» هم قرار است به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران به کویت برود. او جایگزین «محمد ایرانی» شده است. محمد ایرانی از شهریور ۱۳۹۷ عهده‌دار سفارت ایران در کویت بود و اخیرا ماموریتش پایان یافت.

 

رئیس اداره خلیج ‌فارس وزارت خارجه و کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان از جمله سوابق محمد توتونچی است.

* معصومه آباد هم به هلسینکی می‌رود

«معصومه آباد» عضو پیشین شورای شهر تهران هم قرار است به جای «فروزنده ودیعتی» عهده‌دار سفارت ایران در فنلاند شود. وی نخستین سفیر زن منصوب شده در دولت سیزدهم است. مرضیه افخم سفیر پیشین ایران در مالزی، فرونده ودیعتی سفیر سابق ایران در فنلاند، افسانه نادی‌پور سفیر ایران در دانمارک، حمیرا ریگی سفیر ایران در برونئی دارالسلام و زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک از جمله کسانی هستند که بعد از انقلاب اسلامی عهده‌دار سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور شدند.

 

«فروزنده ودیعتی» مدیرکل پیشین حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ استوارنامه خود را تقدیم «سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند کرد. 

* ایروش سفیر جدید ایران در صوفیا و جایگزین رسولی محلاتی

«علیرضا ایروش» هم به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان (صوفیا) منصوب شد. ایروش سابقه سفارت ایران در مجارستان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هندوستان، مدیرکل آموزش و توسعه نیروی انسانی سازمان صداو سیما و کارشناس ارشد حوزه آموزش وزارت امور خارجه را در کارنامه کاری خود دارد. 

 

وی جایگزین سید محمدجواد رسولی محلاتی شده است. رسولی محلاتی از سال ۱۳۹۷ عهده‌دار سفارت ایران در صوفیا بوده است. او ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ رونوشت استوارنامه خود را به «گئورگ گئورگیف» معاون وزیر امور خارجه بلغارستان و چهارم آنلاین ماه۱۳۹۷ نیز اصل استوارنامه خود را به «رومن رادف» رئیس جمهور بلغارستان، تقدیم کرد.

ایروش اخیرا در اظهاراتی بلغارستان را مرز ورود به اروپا خواند و افزود: با فرآوری برخی از محصولات می‌توان به بازار بلغارستان وارد شد.

* سبحانی سفیر جدید ایران در ایروان

«مهدی سبحانی» سفیر قبلی ایران در سوریه نیز برای ادامه ماموریتش به ارمنستان می‌رود. سبحانی پیش از این در سمت‌های مدیرکل دفتر برنامه ریزی و رصد راهبردی وزارت امور خارجه، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان، معاون مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه و معاون سفیر در کشورهای ترکمنستان و اوکراین خدمت کرده است. وی دارنده مدرک دکتری روابط بین الملل از دانشگاه تهران و از جانبازان جنگ تحمیلی است.

 

«عباس بدخشان ظهوری» پیش از سبحانی عهده‌دار سفارت ایران در ایروان بود و اخیرا دیدارهای خداحافظی خود با مقامات ارمنستانی را انجام داد.

«حسین اکبری» اخیرا به جای سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه شد.

* شهاب الدین هم به لاپاز می‌رود

براساس شنیده‌های خبرنگار آنلاین مجله روز، «بهرام شهاب‌الدین» هم قرار است به عنوان سفیر جدید ایران به بولیوی (لاپاز) برود. وی جایگزین «مرتضی تفرشی» شده است.

* حسن عسگری سفیر جدید ایران در سنگال

براساس این گزارش، «حسن عسگری» هم به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در داکار (سنگال) منصوب شده است. وی اخیرا در آستانه عزیمت به محل مأموریت، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گزارشی از آخرین وضعیت حوزه مأموریت خود و برنامه‌های مورد نظر برای توسعه هر چه بیشتر روابط با سنگال ارائه کرد.

حسن عسگری پیش از این در سمت‌های رایزن سیاسی در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در وین و کلمبو، معاون سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در زاگرب و تفلیس و هم چنین دستیار مدیرکل برنامه ریزی و رصد راهبردی، خدمت کرده است.

عسگری جایگزین «محمدرضا دهشیری» سفیر سابق ایران در سنگال شده است. وی ۲۲ فروردین ماه سالجاری با رئیس جمهور دیدار کرده بود.

* بختیار سفیر جدید ایران در پکن

«محسن بختیار» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در پکن هم ۲۳ خرداد ماه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گزارشی از آخرین وضعیت حوزه ماموریت خود ارائه کرد. وی که برای تصدی سفارت در پکن حضور دارد، پیش از این در سمت‌های معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو، سرپرست معاونت انرژی وزارت نیرو، مدیرکل دفتر توسعه صادرات، مشاور وزیر نیرو در تامین و تجهیز منابع مالی خارجی و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی‌ تلفیقی و راهبردی وزارت نیرو خدمت کرده است. وی جایگزین محمد کشاورززاده شده است.

پایان پیام/


کارگروه خبری مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای اقتصادی جهانی. با توجه به دانش در زمینه اقتصاد جهانی، به شما اخبار مهم و تحلیل‌هایی را درباره تغییرات اقتصادی جهانی ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما نکات کلیدی اقتصادی را بیان می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا