تندرستی

شناسایی یکی از دلایل احتمالی «کووید طولانی»

بیماری مرموزِ «کوویدِ طولانی» مدت‌ها بعد از ابتلا به کووید-۱۹، همچنان طیف گسترده‌ای از علائم از جمله خستگی، از دست دادن بویایی و چشایی، درد قفسه سینه و سرفه مزمن را در افراد بروز می‌دهد.

به گزارش مجله روز، از آنجایی که جهان در حال حاضر با افزایش موارد فصلیِ ابتلا به کرونا مواجه است‌، متخصصان بر تلاش‌های خود برای بررسی دلایل کووید طولانی‌مدت (کووید مزمن) می‌افزایند.

متخصصان هنوز به طور قطعی نمی‌دانند که چه فاکتور یا فاکتورهایی باعث ابتلا به کووید طولانی‌مدت می‌شود و در عین حال اصطلاح کووید طولانی‌مدت، حدود ۲۰۰ علامت مختلف را شامل می‌شود.

اما به باور متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه پنسیلوانیا، کاهش سطح «سروتونین» می‌تواند توجیهی برای بروز علائم طولانی‌مدت این بیماری باشد. سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است که بر خلق‌وخو، حافظه، خواب، هضم، لخته شدن خون و حتی فعالیت هورمون‌های تولیدمثلی تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

تخمین‌ها حاکی از آن است که بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افراد پس از بهبودی از علائم اولیه کرونا، نوعی کووید طولانی‌مدت را تجربه کرده‌اند.

برای بررسی نقش سروتونین، متخصصان به تجزیه و تحلیل خون ۵۸ بیمار پرداختند که پس از ۲۲ ماه از ابتلا به ویروس کرونا همچنان با کووید طولانی‌مدت دست به گریبان بودند.

این بررسی با نتایج ۳۰ نفر بدون علائم پس از ابتلا به کووید و ۶۰ بیمار در مراحل اولیه ابتلا به ویروس کرونا، مقایسه شد.

تجزیه و تحلیل کارشناسان نشان داد سطح سروتونین بلافاصله پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ تغییر می‌کند؛ پدیده‌ای که در سایر عفونت‌های ویروسی هم اتفاق می‌افتد. اما در افراد مبتلا به کووید طولانی‌مدت، سروتونین تنها مولکولی بود که به سطح قبل از ابتلا به ویروس کرونا بازنگشت.

سروتونین در حافظه کوتاه‌مدت نقش دارد. به گفته متخصصان، کاهش سروتونین، مشکلات حافظه و سایر مشکلات شناختی را در پی دارد که افراد مبتلا به کووید طولانی‌مدت را آزار می‌دهد.

به گزارش نیویورک‌پست، دکتر «کریستف تایس»، نویسنده اصلی این مطالعه و استادیار دانشگاه پنسیلوانیا در این باره می‌گوید: حتی اگر همه، مشکلاتی را در مسیر سروتونین تجربه نکنند، دست‌کم یک زیرمجموعه ممکن است به درمان‌هایی که این مسیر را فعال می‌کنند، واکنش نشان دهد.

متخصصان معتقدند که اگر سطوح پایین سروتونین عامل کووید طولانی‌مدت باشد، احتمالا افزایش این سطوح می‌تواند در بهبود علائم کووید طولانی بسیار موثر واقع شود.

انتهای پیام

نشر مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، هدفم این است که با ارائه محتواهایی مبتنی بر تحقیقات علمی، شما را در مسیر سلامتی بهتر همراهی کنم و بهترین روش‌ها و راهکارها را به شما معرفی کنم.
دکمه بازگشت به بالا