بین الملل

امیرعبداللهیان مسقط را به مقصد بیروت ترک کرد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین مجله روز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار و گفت‌وگو با مقامات عمانی و در ادامه سفرش به منطقه دقایقی قبل مسقط را به مقصد بیروت ترک کرد تا در پاسخ به دعوت «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی با مقامات این کشور درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی بپردازد.

رسانه‌های لبنانی در این باره اعلام کردند که وزیر امور خارجه ایران در این سفر قرار است با «نبیه بری» رئیس پارلمان، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور و «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان دیدار کند.این چهارمین سفر امیرعبداللهیان به لبنان بعد از تصدی وزارت خارجه است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر به مسکو و رایزنی با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود، در اولین سفرش به لبنان، ۱۴ آنلاین ماه ۱۴۰۰ به این کشور رفت و در این سفر با مقامات و شخصیت‌های لبنان از جمله سید حسن نصرالله موضوعات روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. وی چهارم فروردین ۱۴۰۱ و برای دومین بار پس از سفر به دمشق راهی لبنان شد و برای سومین بار در شامگاه پنجشنبه ۲۲ دی ماه در رأس هیأتی سیاسی راهی لبنان شد و در مدت حضورش در بیروت با مقامات لبنانی و از جمله سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در پاسخ به دعوت «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان عصر دیروز (سه‌شنبه) پنجم اردیبهشت ماه در رأس هیأتی سیاسی وارد مسقط شد و در مدت حضورش در عمان ضمن دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه عمان با سلطان بن محمد النعمانی وزیر مکتب سلطانی عمان و همچنین محمد عبدالسلام مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط دیدار و گفت‌‌وگو کرد. محمد عبدالسلام در دیدار با امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از حمایت‌های انسانی ایران از یمن، آخرین وضعیت گفت‌وگو با عربستان در صنعاء را تشریح کرد.

 

 

سفر امیرعبداللهیان به مسقط سومین سفر وی بعد از تصدی وزارت خارجه بود. وی همچنین در سفر دوم خرداد ۱۴۰۱ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مسقط او را همراهی می‌کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی امروز پیش از ترک مسقط به سمت لبنان در جمع خبرنگاران گفت: همچنین در خصوص برخی از مسائل منطقه‌ای از جمله وضعیت یمن، ضرورت تسریع در لغو محاصره کامل انسانی یمن و برقراری آتش بس پایدار و گفت‌وگوهای جهات یمنی گفت‌‌وگو کردیم. گفت‌وگوهای جهات یمنی از موضوعاتی است که همواره مقامات یمن نیز نسبت به آن اهتمام دارند و اینجا (مسقط) مرکزی است برای گفت‌وگوهای مرتبط با این مسئله که اخیرا گفت‌وگوهای عربستان سعودی و انصارالله یمن انجام شد. در خصوص وضعیت اوکراین و برخی از مسائل بین‌المللی گفت‌وگوهایی را با همتای خودم داشتم.

وزیر خارجه همچنین افزود: عمان همواره علاقه‌مند است که گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها به سرانجام مطلوبی برسد. ایده‌هایی در این رابطه مطرح بود که این ایده‌ها را دریافت کردیم و از نقش سازنده و نیات صادقانه سلطان عمان در این موضوع تشکر می‌کنیم.

 

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین دیشب پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای عمانی گفت که عمان همواره در موضوع گفت‌وگو و مذاکره برای لغو تحریم‌ها، نقش سازنده و مثبتی را ایفا می‌کند و در این باره مشورت‌های لازم را با هم انجام می‌دهیم. (اینجا بخوانید)

سفر هیثم بن طارق سلطان عمان به تهران در پاسخ به دعوت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که گفته می‌شود در ماه جاری (اردیبهشت ماه) به تهران انجام می‌شود از جمله محورهای گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با همتای عمانی در این سفر بود. 

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا