اقتصادی

اعتبارات مورد نیاز برای داربستی کردن باغ‌ها اختصاص یابد

مجله روز/همدان رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: یک علت سرمازدگی این است که باغ‌ها در پَستی قرار دارند و باید تلاش کنیم اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح فراز یا همان داربستی کردن باغ‌ها اختصاص گیرد.

محمدجواد عسگری سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در حاشیه بازدید از باغ‌های انگور، گردو، آلبالو و دیگر اراضی باغبانی شهرستان ملایر، اظهار کرد: داربستی کردن باغ‌ها هم افزایش عملکرد در واحد سطح را به دنبال دارد و هم اینکه خطر سرمازدگی به صفر می‌رسد.

عسگری ادامه داد: این نکته هم حائز اهمیت است که ما به وزارت جهادکشاورزی و سازمان هواشناسی کشور توصیه کردیم در بحث تنش‌های سرمایی حتما قبل از ایجاد سرما و برودت، کشاورزان و مسئولان استانی و شهرستانی را در جریان قرار دهند تا با روش‌های سنتی جلوگیری از بحث سرمازدگی را انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید پاسخ دهند که آیا ورود سرما را به کشاورزان اطلاع‌رسانی کردند یا نه؟ افزود: تلاش می‌کنیم مرهمی بر زخم کشاورزان در راستای ایجاد خسارت محصولات کشاورزی ایجاد کنیم و حتما وام با بهره کم به کشاورزان اختصاص یابد.

عسگری مطرح کرد: کسانی‌که قبلا وام گرفتند، لیست آنها را تهیه می‌کنیم تا از بانک‌هایی عاملی که برای احداث باغ وام گرفتند، سود و دیرکرد را ببخشند و اصل وام را در یک فاصله زمانی مشخص پرداخت کنند.

وی تأکید کرد: تمام تلاش کمیسیون کشاورزی مجلس این است که هر چه سریع‌تر برنامه‌ریزی کنیم تا در راستای خسارتی که به محصولات کشاورزی وارد شده، تعیین تکلیف کرده و بخشی از خسارت سرمازدگی جبران شود.

عسگری با بیان اینکه یکشنبه هفته آینده با حضور مسئولان استانی و ملی، جلسه‌ای در کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار و در چند محور مسأله‌ را دنبال می کنیم، گفت: نگاهمان این است که هر چه سریع‌تر برنامه‌ریزی کنیم تا هم کشاورزان با میل و رغبت و انگیزه بیشتری به کارشان ادامه دهند و هم در راستای خسارتی که ایجاد شده، بتوانیم تعیین تکلیف کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: تلاش ما بر این است تا دوباره این باغ‌ها احیاء شود و نهاده‌های کشاورزی از جمله کود اوره، فسفاته و پتاسه به طور ویژه در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

عسگری تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشتر باغ‌های ما بیمه نیستند، پیگیری می‌کنیم تا وام‌های با بهره کم در اختیار باغداران و کشاورزان قرار گیرد و حتما این کار را دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در بحث بیمه محصولات کشاورزان، در بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیمه را با جدیت دنبال کردیم، گفت: اعتبارات خوبی برای بیمه محصولات کشاورزی گذاشتیم تا کشاورزان با میل و رغبت محصولات خود را بیمه کنند.

وی اینکه دستگاه‌های متولی بیمه به دنبال منافع خودشان هستند را یکی از مشکلات موجود در حوزه مسائل بیمه‌ای خواند و خاطرنشان کرد: نگاه و رویکرد ما این است که صفر تا صد در راستای امنیت غذایی، اشتغال و صادرات محصولات کشاورزی به دنبال منافع کشاورز باشیم.

عسگری تأکید کرد: دستگاه‌های متولی همچون بیمه و بانک باید مکلف شوند چنانچه اتفاقی همچون سرمازدگی برای محصولات کشاورزی افتاد، در اسرع وقت نسبت به پرداخت بیمه اقدام کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در کمیسیون کشاورزی این موارد را با جدیت دنبال می‌کنیم و رویکرد ما این است که هر کجا در حوزه بخش کشاورزی اتفاقی بیفتد، موضوعات را دنبال کنیم تا مشکل کشاورزان حل شود.

وی به خسارت سنگین باغات انگور شهرستان ملایر به واسطه تنش سرمایی اشاره کرد و یادآور شد: حدود ۱۰ هزار هکتار از سطح این باغ‌ها از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: باید در اسرع وقت با تشکیل جلسه، دستور کار جلسه را مشخص و زمانبندی کنیم تا دستگاه‌ها پای کار بیایند و بتوانیم بخشی از خسارت باغداران را جبران کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا