هر سازنده مجموعه ژنراتور گزینههای مختلفی را برای طراحی سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور ارائه می دهد. دو سبک رایج سیستمهای خنک کننده شامل سیستمهای حلقه بسته و سیستمهای حلقه بازهستند.
سیستمهای حلقه بسته شامل پمپ(های) خنککننده، فن خنککننده و رادیاتور(ها) است که به صورت یکپارچه روی یک اسکید قرار گرفتهاند. علاوه بر این، در برخی موارد پس از خرید دیزل ژنراتور کل مجموعه روی یک کانتینر و نصب می شود.
در این خنک کننده، اتیلن گلیکول از طریق اجزای سیستم خنک کننده به گردش در می آید.
نگهداری از سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور
برای اطمینان از عملکرد صحیح ژنراتور، درک اولیه اجزای سیستم خنک کننده مورد نیاز است. لذا تولیدکنندگان ژنراتور به طور جداگانه، روش های بازرسی و نگهداری سیستمهای خنک کننده را منتشر میکنند.
قطعات دیزل ژنراتور در سیستم خنک کننده
هریک از اجزا در این سیستم وظیفه ای را به عهده دارند.
ماده خنک کننده موتور مخلوطی از آب تمیز با کیفیت خوب و مخلوط ضد یخ اتیلن گلیکول است. هرگز آب را فقط به عنوان خنک کننده اضافه نکنید. مایع خنککننده یاتاقانهای پمپ خنککننده را روان میکند و به محافظت در برابر زنگ زدگی در مسیرهای خنککننده موتور کمک میکند.همیشه به توصیههای سازنده برای مخلوط خنککننده مناسب مراجعه کنید.
هر دستگاه میتواند سیستم خنک کننده متفاوتی داشته باشد. در زیر یک فهرست کلی از اجزای سازنده آمده است:
- پمپ خنک کننده
این قطعه، بسته به اندازه موتور، تسمه یا دنده محرک، مایع خنککننده را در سراسر سیستم خنک کننده به گردش درمیآورد.
- رادیاتور
طرح رادیاتور میتواند تکی یا دوقلو باشد. استفاده از دو رادیاتور برای ایجاد سیستم دو حلقهای امکان خنک سازی بیشتر را فراهم میکند.
- فن
فن می تواند تسمهای یا مستقیم باشد. طرحهای مبتنی بر تسمه میتوانند از کلاچ فن استفاده کنند.
- خنک کننده روغن موتور
روغن از میان لولهای در سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور جریان مییابد و توسط خنککننده خنک میشود.
- لوورها
در کانوپی و واحدهای دارای جریان هوا استفاده میشود تا هوا از جو به رادیاتور جریان یابد. سیستمهای کنترل میتوانند امکان باز و یا بسته شدن کامل را فراهم کنند.
بازرسی سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور
بازرسی های کلی خنک کننده باید در طول زمان خاموشی ژنراتور و در حین کارکرد ژنراتور تکمیل شود. توصیههای سازنده همیشه باید اعمال شود. در زیر برخی از حداقلهای مورد بررسی وجود دارد که میتوان از آنها در برخی مواقع اضطراری استفاده کرد.
بررسی سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور زمانیکه دستگاه خاموش است
به منظور اطمینان از عملکرد خنک کننده دیزل ژنراتور باید به صورت دوره ای موارد زیر را هنگامی که کل دستگاه خاموش است، بررسی کرد:
- نشتی در سوراخ (های) پمپ آب
- آسیب، نشت و گیرکردن زباله در پرههای رادیاتور
- سطح مایع خنککننده و آلودگی روغن. روغن موجود در مایع خنک کننده میتواند نشان دهنده نشتی پکیج خنک کننده روغن باشد.
- آسیب به فن، پوشش فن یا تسمه
- نشتی در اتصالات شلنگ مایع خنک کننده
- بررسی نشانههای آلودگی روغن. رنگ شیری می تواند نشان دهنده نشتی واشر سرسیلندر باشد.
- لوورها باید هنگامی که موتور برق در حال کار نیست بسته شوند.
- بررسی سوئیچ انتقال خودکار در موقعیت صحیح
بررسی سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور در حین کارکردن
- بررسی دمای مایع خنک کننده موتور
- نشت مایع خنک کننده در رادیاتور
- نشت مایع خنک کننده در اتصالات شلنگ
- بخار مایع خنک کننده در اگزوز موتور
نکته- بخار گرفتن نشان دهنده نشتی مایع خنک کننده در محفظه احتراق است.
عملکرد سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور چگونه است ؟
برای حذف گرما از ژنراتورهای دیزلی بزرگ (بیش از 22 کیلو وات)، سیستم خنک کننده موتور برق، مایع را در سراسر ژنراتور به گردش در می آورد. مایع خنککننده، که میتواند یکی از مایعات مختلفی باشد، برای خنک کردن موتور و سایر قسمتهایی که گرما تولید میکنند داخل دستگاه حرکت میکند.
دیزل ژنراتور چگونه خنک میشود؟
آب گرم راه خود را به رادیاتور میرساند که از طریق فن خنک میشود و اکنون دوباره آماده پمپاژ و عبور از موتور است. به این ترتیب، مایع خنک کننده به طور مداوم از سیستم عبور میکند تا دمای موتور را خنک کند.
تعمیر سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور
برخی کارها باید به صورت مستمر برای قطعات دیزل ژنراتور انجام شود.
تخلیه مایع خنک کننده
هنگام استفاده از دمای محیط کمتر از 5 درجه سانتیگراد یا خاموش شدن طولانی مدت، باید از ضد یخ مورد تایید سازنده موتور استفاده کنید و آن را بر اساس نسبت توصیه شده اضافه کنید یا مایع خنک کننده را تخلیه کنید.
تعویض مایع خنک کننده
مایع خنک کننده باید حداقل هر شش ماه یکبار تعویض شود تا از کاهش عملکرد خنک کننده جلوگیری شود. یکی دیگر از دلایل تعویض مایع خنککننده، جلوگیری از خطر خوردگی مجموعه ژنراتور است، زیرا به مرور زمان زنگ زدگی کارایی ماده افزودنی را کاهش میدهد و سنسور دمای آب را غیرفعال میکند.
هنگام تعویض مایع خنککننده، ابتدا سیستم خنککننده دیزل ژنراتور باید با آب تمیز شسته شود.
تا زمانی که موتور دیزل خاموش نشده و کاملا خنک نشده نباید مایع خنککننده اضافه شود.
زمانی که دمای موتور هنوز بالاست، درپوش پرکننده را باز نکنید، مگر در مواقع اضطراری. در غیر این صورت ممکن است بخار یا مایع خنک کننده با دمای بالا خارج شود.
افزودن مایع خنک سازی در سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور
برای افزودن مایع خنک کننده به مخزن، به نکات زیر توجه کنید:
- قبل از افزودن مایع خنک کننده به سیستم خنک کننده، مطمئن شوید که درب تخلیه بسته است و دوشاخه تخلیه در موقعیت صحیح قرار دارد.
- برای جلوگیری از خرابی در سیستم، مایع خنک کننده را خیلی سریع به سیستم اضافه نکنید.
- هوا باید از طریق یک دریچه یا از طریق یک سوراخ پرکننده تخلیه شود. اگر سیستم خنککننده به هیتر متصل است، شیر کنترل هیتر باید باز شود و دستگاه باید در حین تزریق تهویه شود.
- هنگام تزریق مایع خنک کننده، سطح مایع باید 5 سانتی متر زیر سطح جوش پلاگ پرکننده باشد.
- پس از افزودن مایع خنک کننده، باید مراقب راه اندازی و پیش گرم کردن دستگاه بود. همچنین سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را پر کنید.
- همان خنک کننده موجود در سیستم خنک کننده اصلی باید به مخزن آب اضافه شود.
تمیز کردن بیرون رادیاتور در سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور
درب رادیاتور را بردارید، رادیاتور را با آب و مواد شوینده خنثی تمیز کنید و با یک برس نرم آن را پاک کنید. مراقب باشید به رادیاتور آسیب نرسانید.
جمع بندی
در این مقاله نکاتی را در خصوص تعمیر و نگهداری قطعات دیزل ژنراتور در یک سیستم خنک کننده مطالعه نمودیم.
بهترین کار برای صرفهجویی و پیشگیری از خسارات، چک آپ به موقع و پیروی از دستورالعملی است که تولید کننده یا فروشنده هنگام فروش دیزل ژنراتور اربا سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور آشنایی دارید؟ این سیستم چه انواعی دارد؟ عملکرد آن به چه صورت است؟ در ادامه به آشنایی شما با این بخش مهم میپردازیم. پس با دشت نور همراه باشید.
سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور چیست؟
سیستم خنک کننده یکی از قسمتهای بسیار مهم در است که برای خنک کردن دستگاه مورد استفاده قرار میگیرد. روشن شدن موتور دیزل با تولید گرما و حرارت همراه است. این گرما میتواند موجب آسیب رسیدن به قطعات دستگاه شود، همچنین لایه روغن روی آنها را از بین برده و سبب سوختن سیم پیچها میشود. به همین دلیل باید آن را از ژنراتور خارج کرد که برای این کار از سیستم خنک کننده کمک گرفته میشود.
انواع سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور
برای خنک کردن دیزل ژنراتور دو نوع سیستم داریم، سیستم هوا خنک و سیستم آب خنک که به شرح زیر میباشند:
- سیستم هوا خنک
موتور دیزل هوا خنک با گردش هوا باعث کاهش دما میشود، سیستم هوا خنک دو سیکل خنک سازی دارد که به شرح زیر هستند.
- روش تهویه باز
این روش موجب گرفتن اگزوز هوای اطراف دستگاه شده و آن را به قسمت جلویی هدایت میکند، هوا با طی کردن طول دستگاه باعث خنک سازی دیزل ژنراتور میشود.
- روش هوا محصور
در این روش هوا از دستگاه دیزل خارج نمیشود و با افزایش فشار هوا، فن دستگاه روشن شده و باعث خنک شدن دمای داخلی دستگاه میگردد.
- سیستم آب خنک
این سیستم که به نام سیستم خنک کننده مایع نیز شناخته میشود، به این دلیل مایع نام گذاری شده که به غیر از آب، انواع ، ضد یخ یا هیدروژن برای خنک کاری دیزل ژنراتور استفاده میشود و مراحل این سیستم به شرح زیر میباشد:
- با استارت شدن دستگاه، واتر پمپ شروع به حرکت کرده و فن شروع به کار کردن میکند.
- موتور به دمای حداقلی خود میرسد و ترموستات باز میشود.
- تزریق ضد یخ به پمپ آب از طریق لوله کف رادیاتور منتقل میشود.
- ضدیخ به سرعت به وسیله واتر پمپ به داخل بلوک سیلندر فرستاده میشود.
- حرکت ضد یخ از داخل سیلندر باعث انتقال حرارتشده و پایین آمدن دما را به دنبال دارد.
- بعد از حرکت از داخل سیلندر به بخش ابتدایی رفته و دمای آن بخش را نیز کاهش میدهد.
- در زمانی که دما بالاتر از حد استاندارد برسد، ترموستات آب را ابتدا به قسمت بالایی سپس به قسمت پایینی رادیاتور میفرستد، با عبور از فن خنکشده و مجدد در شبکه جریان پیدا میکند و به خنک سازی موتور میپردازد.
اجزاء تشکیل دهنده سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور
با توجه به نوع سیستم خنک کاری موتور دیزل، اجزای متفاوتی در آن به کار رفته است. برای مثال در سیستم هوا خنک رادیاتور و پمپ آب وجود ندارد، اما برعکس سیستم خنک کننده مایع این اجزاء را دارد ولی به طور کل شامل قطعات زیر میباشد:
- رادیاتور
مایع که گرما را از سیستم گرفته وارد رادیاتور شده و رادیاتور با جریان هوا سبب خنک شدن مایع می گردد. مایع خنک شده به سوی موتور پمپاژ شده و این عمل تکرار میشود، در ژنراتورهای بزرگ از 2 رادیاتور برای خنک کردن مایع استفاده میگردد.
- فن رادیاتور
بالا رفتن بیش از حد دما موجب کارکردن فن رادیاتور میگردد.
- پمپ
برای این که مایع، داخل موتور و دیگر بخش تزریق شود، نیاز به یک فشار دارد که این فشار را پمپ تهیه میکند، واتر پمپها با توجه به اندازه موتور قدرتهای متفاوتی دارند.
- اینترکولر
زمانی که 2 یا چند سیال تماسی با هم ندارند، اینترکولر سببب انتقال حرارت بین روغن و جریان هوا میشود.
- کولر روغن موتور
این بخش، وظیفه خنک کردن روغن موتور در هنگام افزایش بیش از حد حرارت را دارد. روغن با وارد شدن داخل کولر به وسیله آب خنک میشود.
ویژگیهای مایع خنک کننده دیزل ژنراتور
در سیستم خنک کننده مایع از هر مایعی نمیتوان استفاده کرد. مایع باید دارای ویژگیهای خاص باشد که به شرح زیر هستند:
- نباید باعث خرده شدن قطعات شود.
- بهتر است ضد یخ را از ترکیب اتیلن گلیکول یا سدیم نیتریت انتخاب کنید.
- توجه داشته باشید باید ضد یخ حداقل 6 و حداکثر 12 ماه یکبار عوض شود.