چرا پمپ آب اتومات نمی کنه

پمپ آب وسیله تامین فشار آب در ساختمان هایی است که با کمبود فشار آب مواجه هستند. این وسیله باید پس از باز کردن شیر آب در ساختمان ابتدا از فشار آب داخل مخزن خود کمک بگیرید. بسیار مشاهده شده پمپ حتی در زمان بسته بودن شیر آب هم در حال کار کرد دائمی است و به قولی پمپ آب اتومات نمی کند. دلایل و مشکلات فراوانی می توانند در اتومات نکردن پمپ آب یا همان یکسره کار کردن این وسیله دخیل باشند، که هر کدام از این دلایل روش عیب یابی و تعمیر خاص خود را دارند .

اگر در ادامه با ما همراه باشید، تک تک دلایل اتومات نکردن پمپ آب را بررسی کرده و راه حل رفع تمام آن ها را بررسی خواهیم کرد. پس در صورتی که با مشکل یکسره کار کردن پمپ آب درگیر هستید، تا انتها ما را همراهی کنید.

دلایل اتومات نکردن پمپ آب+راه حل این مشکل

در این قسمت تمام دلایلی که می توانند در اتومات نکردن پمپ آب ساختمان دخیل باشند را به همراه راه حل رفع آن ها بررسی می کنیم.

  1. در یک جایی از ساختمان آب در حال نشتی است.

اولین موردی که باید برای چک کردن دلیل اتومات نکردن پمپ آب بررسی کنید، این است که ببینید آیا آب در هر قسمتی از سیستم لوله کشی آب ساختمان شما نشتی دارد یا خیر؟ جالب است بدانید که گاهی افراد کاملاً مطمئن می گویند که هیچ نشتی در لوله های آب ساختمان ایشان وجود ندارد، اما با این حال پمپ آب دائماً کار می کنند.

اما پس از بررسی های دقیق که غالباً توسط مجری لوله کش انجام می شود، به این نتیجه می رسند که آب از یک قسمت در حال نشتی جزئی بوده است. این نشتی هر چند جزئی می تواند در سیستم لوله کشی آب کولر آبی، لوله آب فلاش تانک توالت ایرانی و یا از مخزن توالت فرنگی باشد. در چنین شرایطی فشار آب داخل پمپ سریع تر افت پیدا می کند و به دلیل نشتی که وجود دارد، پمپ باید برای رفع افت فشار به صورت دائم کار کند تا فشار آب مورد نیاز را تامین کند.

  • نحوه شناسایی وجود نشتی در سیستم لوله کشی آب و تجهیزات آبی ساختمان

برای اینکه از وجود یا عدم وجود نشتی به طور دقیق آگاه شوید، لازم است تا ابتدا شیر آب خروجی از پمپ که معمولاً بر روی تعبیه شده را ببندید.

اگر با وجود بسته بودن این شیر، پمپ اتومات کرد و خاموش شد، به احتمال قوی نشتی آب در ساختمان وجود دارد. در غیر این صورت اگر با بستن شیر خروجی، باز هم پمپ آب در حال کار کردن بود، کلید اتوماتیک و شیر یکطرفه پمپ باید چک شود.

  • راه حل رفع مشکل اتومات نکردن پمپ آب به دلیل وجود نشتی آب
  • تمام تجهیزات متصل به شبکه آب رسانی از قبیل توالت ها، شیرآلات و حتی آب رسانی به کولر آبی در ساختمان خود را دقیق بررسی کنید و در صورت یافتن نشتی در این محل ها برای تعمیر آن اقدام نمایید.
  • در صورتی که نشتی را در این محل ها پیدا نکردید، لازم است تا با کمک دستگاه نشت یاب محل دقیق نشتی در سیستم لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان را پیدا کرده و لوله آب ترکیده را تعویض و یا با استفاده از چسب و نوار آب بندی لوله را ترمیم کنید.

راه حل رفع اتومات نکردن پمپ آب به دلیل وجود نشتی در پمپ آب

از آنجا که اگر پمپ آب دچار نشتی شود، شما شاهد آبریزی از این وسیله خواهید شد، پس شناسایی وجود نشتی در پمپ آب بسیار ساده است. قسمت سخت داستان به یافتن محل دقیق نشتی باز می گردد.

از جمله قسمت های سیستم پمپ آب خانگی که احتمال دارد آب از آن نشت کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیل مکانیکی یا آب بند پمپ (احتمال خراب شدن سیل مکانیکی در بروز نشتی از پمپ بسیار بیشتر از سایر احتمالات است).
  • اتصالات و لوله های رفت و یا برگشت به پمپ
  • بدنه یا شافت پمپ به دلیل سوراخ شدگی
  • دیافراگم کلید اتوماتیک پمپ آب
  • ست کنترل پمپ آب
  • مانومتر یا گیج فشار
  • شیر یک طرفه (برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله مراجعه کنید).
  • شیر پنج راهه

شما می توانید با مراجعه به مقاله با طریقه حل این مشکل به صورت کامل آشنا شوید. همچنین پیشنهاد می کنیم کلیپ زیر را تماشا کنید، در این کلیپ آقای مهندس اسماعیلی برای شما توضیح خواهند داد که نشتی چه تاثیرات مخربی بر روی عملکرد پمپ آب دارد.

سنسور سوئیچ فشار پمپ آب از کار افتاده است.

در داخل سوئیچ فشار پمپ آب سنسوری وجود دارد که در برابر تغییرات فشار آب حساس بوده و فرمان آن باعث روشن یا خاموش شدن پمپ می شود.

چنانچه سنسور پرشر سوئیچ به دلیل جرم و رسوبات مسدود شده باشد، در عملکرد این قطعه تاثیر منفی گذاشته و پمپ یکسره کار می کند.

  • نحوه شناسایی مسدود شدن سنسور در پرشر سوئیچ

اگر کلید اتوماتیک در برابر تغییرات فشار آب در ساختمان پاسخ صحیح نمی دهد، احتمالاً بر روی سنسور آن جرم انباشته شده است.

راه حل رفع مشکل اتومات نکردن پمپ آب به دلیل خرابی سنسور پرشر سوئیچ

  • لوله ورودی به سوئیچ فشار پمپ آب را به منظور اطمینان از عدم وجود نشتی یا گرفتگی چک کرده و لوله را پس از تمیز کردن و یا تعویض در جای خود قرار دهید.
  • ممکن است رسوبات در زیر یا داخل سنسور پرشر سوئیچ پمپ آب انباشته شده و نیاز باشد این قطعه را به کل تعویض کنید.
  1. کنتاکت های پرشر سوئیچ خال زده اند یا به اصطلاح پمپ آب پلاتین چسبانده است.

یک مشکل بسیار رایج است که در واقع اولین و بارزترین نشانه آن اتومات نکردن پمپ است.

  • نحوه شناسایی پلاتین چسباندن پرشر سوئیچ پمپ آب

برق ورودی به پمپ را از منبع قطع کرده و محل اتصالات را چک کنید. اگر کنتاکت ها به هم چسبیده و سوخته باشند، علت اصلی همین مشکل است.

  • راه حل رفع مشکل اتومات نکردن پمپ آب به دلیل پلاتین چسباندن

تنها راه حلی که شما در اختیار دارید، تعویض کلی پرشر سوئیچ است. برای آشنایی با نحوه انجام این کار مقاله را مطالعه نمایید.

اگر پمپ آب هوا بگیرد، پمپ نمی تواند به خوبی کار کند. چرا که به جای آب این حباب های هوا هستند که در داخل پمپ جریان دارند. در این حالت پمپ مکش خوبی نخواهد داشت و در نهایت دهش این وسیله نیز افت پیدا می کند. چون آب به خوبی در مدار گردش نمی کند. در نتیجه پمپ یکسره کار می کند تا به تامین فشاری که شاید هرگز به آن نرسد، اقدام کند.

  1. قدرت پمپ آب نصب شده مناسب نیاز ساختمان نیست.

پمپ آب خانگی باید با توجه به پارامترهای مختلف از جمله مقدار هد و دبی آب مورد نیاز ساختمان برای ساختمان انتخاب و نصب شود. اگر ظرفیت یا همان قدرت پمپ آب متناسب با نیاز ساختمان نباشد، پمپ وارد چرخه یکسره کار کردن می شود و اتومات نمی کند.

  • راه حل رفع مشکل اتومات نکردن پمپ آب به دلیل مناسب نبودن پمپ نصب شده

اگر پس از بررسی های دقیق توسط مجری نصاب و تعمیرکار پمپ آب مطمئن شدید که پمپ آب نصب شده در ساختمان مناسب نیست، باید با توجه به پمپ مناسب را خریداری و نصب کنید.

را مشاهده کنید تا به اطلاعات دقیق تری برای رفع این مشکل در پمپ آب خود دست پیدا کنید.

در کلیپ زیر آقای مهندس اسماعیلی به شما خواهند گفت که معیارهای انتخاب پمپ آب ساختمان چه هستند.

اگر نیاز به خرید و نصب پمپ آب ساختمان را دارید همین حالا با ما تماس بگیرید تا  از مشاوره رایگان همکاران ما بهره مند شوید و مناسب ترین پمپ آب متناسب با شرایط ساختمان خود را تهیه کنید.

همچنین با مشاهده کلیپ زیر خواهید فهمید که اگر ظرفیت پمپ بیشتر یا کمتر از ظرفیت مورد نیاز و استاندارد ساختمان باشد چه اتفاقی می افتد؟

  1. فشار آب ایجاد شده توسط پمپ آب کافی نیست.

این جمله که فشار آب ایجاد شده توسط پمپ آب کافی نیست، به این معنی است که پمپ نمی تواند فشار آب بالاتری از فشار cut-off پرشر سوئیچ پمپ آب ایجاد کند.

  • نحوه شناسایی فشار پایین پمپ آب

اگر شما پس از بررسی های دقیق متوجه شدید که هیچ یک از دلایل گفته شده، علت اتومات نکردن پمپ آب نیست، در نهایت لازم است تا فشار خود پمپ را بررسی کنید. برای این منظور مانومتر گیج فشار را چک کنید، تا مطمئن شوید پرشر سوئیچ را بر روی فشاری بالاتر از فشار خود پمپ تنظیم نکرده اید.

کلیپ زیر را تماشا کنید تا طریقه استفاده از گیج فشار در پمپ آب را یاد بگیرید.

  • راه حل رفع مشکل اتومات نکرده پمپ آب به دلیل فشار پایین پمپ
  • برق ورودی به پمپ را به طور کامل قطع کرده و تمام قطعات داخلی آن از جمله موتور پمپ را خوب بررسی کنید.
  • پروانه پمپ را برای کسب اطمینان از عدم خرابی چک کنید و مطمئن شوید که هیچ یک از قطعات داخلی پمپ گیر نکرده باشند و یا رسوبات به داخل پمپ نفوذ نکرده باشد.
  • چون هر یک از این مشکلات می توانند مانع از چرخش پمپ و کاهش دبی پمپ آب شوند.
  • در صورت لزوم قطعات پروانه و یا هر قسمت از پمپ که معیوب شده را تعویض کرده و در صورت لزوم کل پمپ را عوض کنید.

 

جمع بندی:

اتومات نکردن پمپ آب را می توانید با استناد به نشانه های وجود این مشکل به راحتی بر روی پمپ خود تشخیص دهید. اما قسمت مهم ماجرا این است که چه زمانی و چگونه برای عیب یابی و رفع این مشکل اقدام کنید. برخی از دلایل بروز این مشکل را خود به تنها می توانید بررسی و رفع کنید.

البته اگر تا حدودی دست به آچار باشید، در غیر این صورت باید از یک فرد متخصص و آگاه برای این کار کمک بگیرید. مجریان ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته دانش کافی برای عیب یابی، را دارا هستند. این افراد تخصص بالایی در عیب یابی سریع پمپ آب دارند و می توانند علت اتومات نکردن پمپ آب شما را هر چه که هست در کمترین زمان ممکن پیدا کرده و به بهترین شکل آن را حل کنند.

همچنین گروه خدمات تاسیساتی خود از جمله تعمیر پمپ آب را به همراه گارانتی به مشتریان عرضه می کند، پس دیگر نباید بابت کیفیت خدمات دریافتی از این گروه نگرانی داشته باشید.

بنابراین شما می توانید در صورت نیاز به تعمیر پمپ طبقاتی آب خانگی خود و رفع مشکل اتومات نکردن آن همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر و ارسال کنید.

دلایل اتوماتیک نکردن پمپ آب چیست؟

در این قسمت می خواهیم شما را با تمام دلایلی که می تواند باعث اتوماتیک نکردن پمپ آب ساختمان باشد بررسی کنیم. لازم به ذکر است که ادامه با علت اتوماتیک نکردن پمپ آب و راه حل های آن آشنا شوید:

در قسمتی از ساختمان آب در حال نشتی است

اولین دلیلی که باید حتما آن را چک کرد؛ این که ببیند آیا آب لوله کشی نشتی می دهد یا خیر؟ بهتر است بدانید که بیشتر افراد معتقدا که لوله های آب هیچ گونه نشتی ندارد، اما با این حال پمپ یکسره کار می کند.

اما بعد از چک و بررسی دقیق کامل توسط یک فرد مهار به این نتیجه می رسند که آب از قسمتی از لوله در آن نشتی بوده است. این نشتی هرچند کم می تواند در سیستم لوله کشی و کولر، توالت، حمام باشد، که این موضوع باعث افت شدید فشار آب می شود. راه های حل مشکل نشتی آب عبارتند از:

  • تمام تجهیزات و لوله های ساختمان را بررسی کنیدو در صورت یافتن محل نشتی برای تعمیر آن دست بکار شوید.
  • اگر محل نشتی را پیدا نکردید از دستگاه نشت آب کمک بگیرید، زمانی پیدا کردید لوله تعویض یا تعمیر کنید.

چنان که علت اتوماتیک نکردن پمپ صنعتی به دلیل نشتی در ساختمان باشد، بلافاصله بعد از حل این مشکل پمپ مانند روز اول کار می کند.

دکمه بازگشت به بالا