استان ها

اختتامیه نهمین سوگواره شعر کردی عاشورایی “شین” رادیوئی شد

اختتامیه عزاداری نهم شعر کردی عاشورا

مجله روز / ایلام مراسم اختتامیه نهمین سوگواره شعر کردی عاشورای “شین” با همکاری حوزه هنری استان و دانشگاه ایلام در بستر مجازی و همزمان با پخش مستقیم برنامه “ققنوس” برگزار شد. “از شبکه رادیویی” فرهنگ “.

در این مراسم ، جلیل صفربیگی ، از شاعران برجسته کشور گفت: “اسلام هر ساله از استقبال از زائران عزیز اتاب و علیات خوشحال می شد ، اما متأسفانه شرایط جدید و حضور بدنام ویروس تاج این خوشبختی را از شهروندان اسلام گرفت و از این نظر بسیار ناراحت کننده و ناراحت کننده است. ” من هستم.
وی ادامه داد: در ایلام ضربان قلب کاروان حضرت اباعبدالله به گوش می رسد.
با شعرخوانی استاد جلیل ، فضای سنگینی بر مراسم حاکم شد و دلها را به سوریه و بارگاه حضرت زینب (س) آورد. اگر او نبود ، شاید دیگر خبری از کربلا و حماسه اربعین نبود.
رئیس حوزه هنری ایلام ضمن اشاره به اینکه این عزاداری با هدف ارتقا the جایگاه زبان و ادبیات کردی جنوبی در سال 1991 طراحی و راه اندازی شده است ، گفت: “در مراحل اولیه ، شعر کردی جنوبی در زمینه ادبیات مذهبی تا حدودی کمیاب است. ” عجیب بود ، اما خوشبختانه در طول این عزاداری و البته تعاملی که با دانشگاه ایلام و جمعی از همکاران ایجاد شد ، در طول مسیر انجام شد و اکنون می توان عزاداری “شین” به حساب آورد در سطح ملی و شاعرانی که این رشته را ایجاد کرده اند وارد آثار وی گام های بسیار موثری در این زمینه برداشته اند ، بنابراین به جرات می توان گفت که پیشوایان شعر آیینی در غرب کشور فرزندان اسلام.
محمدعلی قاسمی با بیان اینکه در سال های گذشته این برنامه با حضور مردم و در محیط وسیع تری برگزار می شد ، ادامه داد: متاسفانه امسال به دلیل شرایط ایجاد شده توسط ویروس تاج در کشور و جهان ، با حمایت دلسوزانه مجموعه ارزشمند رادیو فرهنگ “بستری برای پخش همزمان این برنامه در شبکه های رادیویی در فضای مجازی فراهم شد تا جامعه عاشورای ایران و مردان آزاد از سراسر جهان می توانند از این برنامه بهره مند شوند.
در پایان دکتر محمد علی اکبری رئیس دانشگاه ایلام ضمن بیان اینکه امام حسین (ع) نمونه بارز وفای به عهد و پایبندی به اعتقاد نه به جهان اسلام بلکه در کل جهان است ، وی گفت: به دلایل بیشتری برای ما شیعیان و البته به دلایل خاص تری برای ما ایلامی ها لازم است و این برنامه باید هر ساله اجرا شود.
علی اکبری با تأکید بر اینکه استعدادهای بسیار مستعدی در زمینه ادبیات آیینی در استان ایلام وجود دارد ، ادامه داد: هم در دانشگاه ایلام و هم در زمینه هنر وظیفه داریم که از آنها تجلیل کنیم و جشن گرفتن آن در برنامه کاری ما. اعطای این توانایی به اهل بیت یکی از برکاتی است که ما در این عزاداری به دست آورده ایم و این مستلزم آن است که این آیین هر ساله قویتر و بهتر انجام شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا