عمومی

طرح مدیریت پسماند در خانه های محیط زیست روستایی اجرا است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، نورالله مرادی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح اجتماعی مدیریت پسماند با همکاری دهیاری‌ها در خانه محیط زیست روستایی در حال اجرا است، گفت: با شکل گیری همین خانه‌ها طرح اجتماعی پسماند با همکاری دهیارها در حال انجام بوده که بسیاری از هزینه را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار خانه محیط زیست در نقاط، مختلف کشور فعالیت دارد و این تعداد افزایش خواهد یافت، افزود: خانه‌های محیط زیست منشأ خدمات بسیار ارزشمندی بوده و بسیاری از رویدادهای محیط زیستی حول این خانه‌ها برگزار شده است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق برنامه ریزی ها روز ملی آموزش همگانی حفظ محیط زیست از سال ۱۴۰۳ در تقویم رسمی کشور جای می‌گیرد که بسیار نوید بخش است.

مرادی از بی توجهی وزارت آموزش و پرورش به مقوله مهم محیط زیست انتقاد کرد و گفت: آشنایی دانش آموزان با محیط زیست می‌تواند در آینده در مدیریت این حوزه نقش بسیار تأثیر گذاری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه هرگاه اندیشه محیط زیستی در آموزش و پرورش شکل بگیرد به یقین حال محیط زیست نیز خوب خواهد شد، ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در حوزه محیط زیست کم کاری کرده است و که این باعث شده باید و شاید بهره برداری خردمندانه ای از محیط زیست نداشته باشیم.

معاون سازمان محیط زیست کشور ادامه داد: هرگاه اندیشه محیط زیستی در آموزش و پرورش شکل بگیرد به یقین حال محیط زیست نیز خوب خواهد شد.

مرادی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های دیگر آنگونه که باید و شاید وظایف خود را طبق قانون در حوزه محیط زیست به خوبی انجام نمی‌دهند، افزود: در خصوص هوای پاک، دستگاه‌های زیادی متولی هستند اما مسؤولیت اجرای آن بر عهده محیط زیست است.

مرادی افزود: فعالیت‌ها و اقداماتی را باید باید دستگاه‌های متولی انجام دهند که این فرایند به شکل صحیح صورت نمی‌گیرد این در حالی است که اصل ۵۰ قانون اساسی موضوع حفاظت از محیط زیست را بر همگان تاکید و تبیین کرده است.

این مقام مسؤول در ادامه به موضوع آلودگی و مشکلات محیط زیستی اخیر نیز اشاره کردو گفت: این سازمان حاکمیتی بوده ولی متأسفانه در گذشته ضعیف نگه داشته شده است و ما هم اکنون تلاش می‌کنیم به جایگاه خود برسد.

مرادی افزود: سازمان محیط زیست باید یک زبان گویا داشته باشد که متأسفانه در سال‌های گذشته وجود نداشته داشته است یکی از کارهای مهم این سازمان در دولت سیزدهم ایجاد ارتباط و شناسایی گروه‌ها و مخاطبان جدید است…

وی افزود: پژوهشکده محیط زیست و آموزش صاحبان صنایع را صورت داده است و تاکنون نتایج خوبی در این زمینه به دست آمده است و در راستای برخورد با صنایع آلاینده هیچ تسامحی ندارد و مجدانه پیگیر مسائل محیط زیستی است.

دکمه بازگشت به بالا