رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت یکی از علل افزایش قیمت مسکن و اجاره بها، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، رئیس کمیسیون عمران مجلس با حضور در برنامه صف اول به پرسش ها درباره این کمیسیون پاسخ داد.
مقدمه مجری: همان طور که شاهد بودید در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم، برنامه صف اول رنگ و بوی مجلسی داشته است. شما مردم حق دارید که بیشتر نماینده هایتان را بشناسید عملکرد مجلس را زیرنظر بگیرید و برای انتخابات پیش رو تصمیم بگیرید و ما هم به شما کمک میکنیم.
رضایی کوچی: توفیق پیدا کردیم گزارشی از عملکرد کمیسیون عمران در این دوره از مجلس خدمت شما ارائه بدهم. ابتدا حمایت مجلس انقلابی را از عملیات رزمندگان عزیز فلسطینی بر علیه رژیم جعلی صهیونیستی اسرائیل اعلام میکنم که این حمایت را مجلس بارها و بارها به نمایش گذاشت و بزودی شاهد پیروزی کامل رزمندگان فلسطینی خواهیم بود و شکست تاریخی اسرائیل. ما این روزها درگیر برنامهی هفتم هستیم، برنامههای مجلس مستحضر هستید که به صورت دو شیفت انجام میشود و شیفت سوم هم دوستان ما در کمیسیون تلفیق مواردی که از صحن مجلس ارجاع میشود دوباره آنها جلسه میگذارند و به آن موضوعات میپردازند.
سوال: با همین برنامه هفتم شروع کنیم که چه اتفاقات عمرانی در مجلس افتاده است؟
رضایی کوچی: خلاصهای از عملکرد خود کمیسیون عمران عرض کنم و بعد میپردازیم به موضوعاتی که ما در برنامه هفتم در حوزهی مسکن و حمل و نقل داریم. دوستان در کمیسیون عمران این افتخار را دارند که در بازدیدهای میدانی و سفرها به استانهای مختلف کشور نقش اول را دارند به لحاظ شرایط خاصی که کمیسیون عمران دارد هم حوزهی حمل و نقل هوایی، زمینی، ریلی، دریایی، مسکن و شهرسازی، مدیریت بحران، حوزهی عمرانی شهرداریها، بنیاد مسکن، آب و فاضلاب موضوعات متنوعی که مربوط به کمیسیون عمران میشود و طبیعی است که نیاز است ما در استانهای مختلف کشور حضور پیدا بکنیم و از نزدیک در جریان اجرای پروژههای عمرانی کشور باشیم مخصوصا در مناطق محروم، استانهای مرزی که در این دوره از مجلس ما به ۳۲ استان حضور پیدا کردیم، اعضای محترم کمیسیون عمران یعنی ۵۳ سفر استانی داشتیم در ۳۲ استان بعضی از استانها به لحاظ شرایط خاص مجبور بودیم که دو بار بعضا هم سه بار حضور پیدا بکنیم، قوانین زیادی در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون عمران مطرح شد حالا چه آنهایی که در قالب طرحی بود که دوستان نماینده آوردند و چه لوایحی که از سمت دولت به کمیسیون عمران ارسال شد من تیتروار به این قوانین و موضوعات بپردازم. ما قانون ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را داشتیم که طرحی بود که ما در مجلس به آن پرداختیم، در صحن علنی مجلس هم مصوب شد یکی دو بار بین شورای محترم نگهبان و مجلس رد و بدل شده به زودی این به قانون تبدیل میشود و نقش مهمی در ساماندهی اجاره بها و قیمت مسکن دارد که در ادامه به آن میپردازم که چه فوائدی این قانون برای حوزهی مسکن و عزیزانی که مستاجر هستند میتواند داشته باشد.
موضوع دوم بحث لایحهی اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت بود که از سمت دولت لایحه فرستاده شده بود لایحهی مشارکت عمومی و خصوصی که عمدتا به سمت ایجاد جاذبه برای پروژههای عمرانی کشور و واگذاری قسمتی از پروژههای عمرانی به بخش خصوصی که ما سرمایههای بخش خصوصی را هدایت کنیم برای اجرای پروژههای عمرانی. بحث اصلاح مادهی صد قانون شهرداریها بود که خیلی از تخلفاتی که در حوزهی ساخت و ساز در شهرداریها انجام میشود نهایتا در کمیسیون ماده صد مطرح میشود و بعضا مجوز میگیرند و یک جریمهای میپردازند و ایرادات زیادی دارد که ما این طرح را آوردیم و الان هم در کمیسیون عمران تمام شد در نوبت طرح در صحن مجلس است و یکی از موضوعات مهمی که میتواند جلوگیری کند از تخلفات ساختمانی همین اصلاح ماده صد قانون شهرداری است. انتقال آب از دریای عمران به سیستان و بلوچستان را داشتیم که آنجا مشکل بحران آب داریم برای انتقال آب نیاز به قانون داشت که ما این کار را انجام دادیم. اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مستحضرید بیش از ۵۰۰ هزار نفر ما مهندس عمران داریم مهندس نظام مهندسی مشغول هستند که حوزه بسیار مهم و تاثیر گذار است در ساخت مسکن و اقتصاد کشور، ما در راستای تقویت ساخت و سازها و کیفیت ساخت و سازهای کشور قانون نظام مهندسی را اصلاح کردیم در نوبت طرح در صحن مجلس هست که با رویکرد اختیارات بیشتر به مهندس ما برای نظارت بیشتر به ضمانت نظارت مهندس ما که شهرداریها و وزارت راه و شهرسازی به گزارشاتی که توسط مهندس ناظر داده میشود توجه بیشتری بکنند. ضمانتهای این گزارشها را ما افزایش میدهیم.
سوال: این البته از دستور خارج شده است گویا.
رضایی کوچی: نه از دستور خارج نشده در نوبت است.
سوال: در نوبت قرار ندارد انگار یا مثلا یک مدتی خیلی صحبتش بود.
رضایی کوچی: اخیرا آقای دکتر قالیباف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی با شورای نظام مهندسی کشور جلسهای گذاشتند و قول دادند که در این مجلس تکلیف اصلاح قانون نظام مهندسی حتما انجام شود. من فکر میکنم که میتواند کمک موثری به مهندسین باشد.
سوال: البته قرار بود که یک گزارش دیگری برویم معرفی کمیسیون عمران را رفتند همکاران، شما ادامه بدهید به موضوعات بعدی هم باز میرسیم.
رضایی کوچی: تشکر از برنامه صف اول که این فرصت را فراهم میکند تا مسئولین کشور با مردم صحبت بکنند، و خدماتی که در کشور انجام میشود به اطلاع مردم برسانند. من به لحاظ این که مسئولیت کمیسیون عمران را دارم و سفرهای زیادی به استانهای کشور میکنم میبینم علیرغم همه تنگناهای اقتصادی منتها در حوزههای مختلف کشور فعالیت عمرانی اش وسیع است و قابل بیان، در حوزهی ساخت راههای اصلی، راههای فرعی، آبرسانی به شهرها و روستاها، شبکههای ریلی، توسعه فرودگاهها کارهای بزرگی دارد انجام میشود ما همین اخیرا در چند روز گذشته بزرگترین آزادراه کشور بیش از ۲۰۰ کیلومتر را در استان فارس توسط رئیس جمهور افتتاح کردیم میخواهم بگویم که انصافا در کشور کارهای عمرانی بزرگ زیادی دارد انجام میشود این را به لحاظ این که میخواهم عرض کنم که واقعا حوزه عمرانی کشور فعال است و خدمات خوبی دارد در کشور انجام میشود البته طبیعی است که جاهایی هم تنگناهایی وجود دارد نواقصی وجود دارد که ما باید تلاش کنیم ما و دولت در تلاش هستیم در برنامه هفتم و در بودجه سالانه با رویکرد توجه به مناطق محروم، مناطق روستایی به مناطق مرزی آن نواقص و آن خدماتی که نیاز است انجام بدهیم. دو تا موضوع مهم را ما در کمیسیون داشتیم که یکی قانون جهش تولید مسکن که به دولت ابلاغ شد نزدیک به دو سال هست که قرار است که سالی یک میلیون واحد ساخته بشود.
سوال: شما بگویید در قانون جهش تولید مسکن و به خصوص برای تامین زمین آن چه کردید؟
رضایی کوچی: در قانون جهش تولید مسکن، خوشبختانه ما به لحاظ این که بانک زمین مان الان وضعیت خوبی دارد یعنی به لحاظ تامین زمین مشکلی نداریم، این زمینها یا در محدوده شهرها هستند که بعضا متعلق به دستگاه دولتی است که ما طبق قانون باید این زمینها را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد حالا تلاشی انجام شده حدود ۵۰ درصد از این زمینها وزارت راه و شهرسازی موفق شده که از دستگاههای دولتی در اختیار بگیرد و اینها را برده به سمت تولید مسکن. همین ۵۰ درصد زمینها دستگاههای دولتی مقاومت میکنند به هر شکلی و یک چسبندگی دارند به این زمینها که در تلاش هستیم که طبق قانون، چون اگر وزارت راه و شهرسازی تشخیص داد زمینی باید بیاید در حوزه مسکن و از آن استفاده بشود اگر دستگاه اجرایی مخالفت کرد همراهی نکرد مستقیما میتواند با اداره ثبت مکاتبه بکند و اداره ثبت راسا زمین را به نام وزارت راه و شهرسازی سند بزند. حالا از این ظرفیت وزارت راه و شهرسازی بیشتر استفاده کند. آخرین آماری که من گرفتم و رصد کردم تقریبا در این قانونی که ما مصوب کردیم، نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد الان در حال ساخت است، از آن ۴ میلیون واحدی که تعریف کردیم. با درصد بیش از حدود ۳۰ درصد، ۳۰ درصد متوسط حالا بعضیها ۷۰ درصد بعضیها ۱۰ درصد متوسط این یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد ۳۰ درصد پیشرفت داشته که امیدواریم به سرعت بتوانیم این واحدها را تکمیل بکنیم به علاوه این که ما الان تقاضا روی ۶ میلیون واحد هست یعنی درست است که ما در قانون گفتیم ۴ میلیون واحد، ولی واقعیت کشور این است که ما حداقل ۶ میلیون واحد نیاز داریم که بسازیم علت چیست؟ این است که ما سالانه قاعدتا باید سالی یک میلیون واحد میساختیم بعد از آن طرح مسکن آنلاین که دیگر ادامه ندادیم عملا ساخت مسکن به حدود ۳۰۰ هزار واحد کاهش پیدا کرد یعنی یک نیاز انباشتهای امروز خودش را رسانده به ۶ میلیون واحد، ۶ میلیون خانوادهای که نیازمند هستند که ما کمک شان کنیم صاحب خانه بشوند. زمین الان ما مشکلی نداریم هم در برنامه هفتم و هم در قانون جهش تولید مسکن این موضوع زمین تقریبا حل شده است منتها اصل موضوع دو تا موضوع است یکی این که بحث تسهیلات بانکی است یعنی یکی از گیر کار ما اینجاست اول از رئیس جمهور تشکر میکنم، چون ما در قانون جهش تولید مسکن یک شورای عالی مسکن درست کردیم که شخص آقای رئیس جمهور رئیس این شورا هستند و تکلیف کردند که هر دو ماه یک بار این جلسه برگزار شود خوشبختانه رئیس جمهور هر ماه یک جلسه دارند برگزار میکنند این نشان میدهد که شخص اقای رئیس جمهور پای کار هستند به علاوه دستگاههای اجرایی که باید باشند. اینجا بحث بحث بانکها ست بانکها را مکلف کردیم که شما باید سالانه ۲۰ درصد از منابع خودتان را بیاورید در حوزه مسکن اگر نیاوردید چی؟ وزارت امور اقتصاد و دارایی باید از شما مالیات بگیرد حالا این جرایم مالیاتی یک پروسه طولانی دارد و عملا هنوز نتوانستند هیچ بانکی را از آن مالیات بگیرند من این جا خدمت شما عرض کنم که متاسفانه اکثر بانکهای ما در حوزهی پرداخت تسهیلات مسکن مردود هستند یعنی کمتر از ۱۰ درصد به تعهدات خودشان عمل کردند ما بانک داریم که نیم درصد یک درصد و دو درصد به تعهدات خودش عمل کرده این نشان میدهد که بانکها خیلی علاقهای به پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن ندارند، چون پرداخت تسهیلات مسکن ۲۰ ساله است و بانکها دوست دارند که بروند در حوزههای بنگاه داری و حوزههای دیگری که زودتر بتوانند به منابع بیشتری برسند بعضی از بانکها واقعا جای گلایه دارد که نگاه شان بخشی است باید نگاه ملی داشته باشند باید مصالح کشور و مشکلات مردم هم در نظر بگیرند اینجا صرفا بانک مسکن که یک بانک دولتی است تقریبا نزدیک ۷۰ تا ۸۰ درصد تعهدات خودش را به آن عمل کرده است. الان شورای عالی پول مصوب کرده که آن واحدهایی که به صورت ۹۹ ساله زمینش را ما تامین میکنیم تسهیلات بانک مسکن ۱۸ درصد خود مالکیها به ۲۳ درصد یعنی شما خودت زمینی داری میخواهی بروی خانه بسازی و به بانک مراجعه میکنید و میگویید به من وام بده اگر بدهد ۲۳ درصد است، و این بالاست یعنی ۲۳ درصد خیلی بالاست. ما در قانون جهش تولید مسکن یک صندوقی تعریف کردیم صندوق ملی مسکن، که منابع دولتی در آن صندوق تزریق بشود یک تعهداتی برای دولت تعریف کردیم به علاوه آن خط اعتباری مسکن آنلاین که ۵۰ هزار میلیارد تومان بود گفتیم که بازپرداخت آن بیاید به صندوق نزدیک ۳۵ هزار میلیارد تومان بازپرداخت آن خط اعتباری مسکن آنلاین است که باید بیاید به صندوق که متاسفانه یک عدد بسیار جزئی اش آمده یک صندوق خیلی نتوانسته حمایت کند برای کاهش نرخ سود بانکی، هم اینها باعث شده که ما این خلا را در تسهیلات بانکی داریم، که باید حلش بکنیم، حالا بحثهای زیادی شد در کمیسیون تلفیق و در صحن مجلس که ما چه کار کنیم که بتوانیم کمک بدهیم برای کاهش نرخ سود بانکی، یک بحث این بود که ما بیاییم اعتبار بانک مسکن را بالا ببرد یعنی آن سرمایه بانک مسکن را افزایش بدهیم یک بحثهای دیگری هم مطرح شد که اگر یک بانکی به تعهدش عمل نکرد بانک مرکزی بیاید آن را عزل بکند اینها پیشنهاداتی است که الان در کمیسیون تلفیق در صحن مجلس دارد مطرح میشود که حالا ببینیم چه مصوب میشود. این را میخواهم بگویم که واقعا بانکها در پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن خوب کار نکردند و این گلایه را ما از این عزیزان داریم حالا در شورای عالی مسکن آقای رئیس جمهور روی این موضوع خیلی تاکید دارند و دارند فشا رمی آورند که بانکها تمکین کنند و همراه بشوند برای حوزه مسکن.
موضوع دوم بحث مصالح ساختمانی است میبینید الان قیمت سیمان که خیلی بالاست حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه تمام شده یک واحد مسکونی بر میگردد به مصالح ساختمانی اش، خیلی قیمت افزایش پیدا کرده است ما اینها را گفتیم برود در بورس که بتوانیم یک کنترل قیمت کنیم منتها همین بورس شده بلای جان قیمت یعنی قیمتها را بالا برده میآیند یک درصدی از کالایی که تولید میکنند تولید کننده وارد بورس میکند یک کشف قیمت میشود و این میشود مبنای قیمت گذاری برای آن کالایی که وارد نکرده، ما یک پیشنهادی دادیم هم ما هم بدنهای از دولت این به نتیجه برسد که ما گفتیم حداقل مصالح ساختمانی حداقل سیمان و فولاد را از بورس خارج کنیم بلکه بتوانیم کنترل قیمت داشته باشیم به نسبت قیمت تمام شده چطوری شما بعضی از کالاها را قیمت گذاری میکنید دیگر که بگویید فلان کالا قسمت تمام شده اش آ تومان یک ۱۰ درصد ۱۵ درصد ۲۰ درصد هم سود برای تولید کننده در نظر میگیرید.
سوال: قیمت تمام شده با رعایت یارانههایی که در حاملهای انرژی و امثال اینها دارد پرداخت میشود یا بدون آن؟
رضایی کوچی: با همین محاسبات شما محاسبه میکنید میگویید قیمت سوخت قیمت برق همه اینها را محاسبه میکنید ته آن یک کیلو میلگرد و یک کیلو سیمان چقدر در میآید.
سوال: نه منظورم با قیمت آزاد حاملهای انرژی و بقیه احیانا.
رضایی کوچی: نه ما آن قیمتی که ما داریم به تولید کننده میدهیم با هر قیمتی که داریم به او سوخت میدهیم انرژی میدهیم با همان قیمت محاسبه کنیم.
سوال: این باعث نمیشود که اختلاف قیمت بوجود بیاید و بازارهای دیگری شکل بگیرد؟
رضایی کوچی: این بر میگردد به نظارت ما هر موضوعی که روی آن نظارت نکنید مشکل ساز میشود شما نگاه کنید قیمت میلگرد و قیمت سیمان دقیقا به نسبت دو سال گذشته که ما ورود کردیم الان قیمت دقیقا دو برابر شده مصالح ساختمانی، این قیمت تمام شده ساختمانی را بالا میبرد و نهایتا آن کارگر و آن کارمند و آن عزیزی که میخواهد صاحب خانه بشود برایش سخت است با این حقوقی که الان دارد دریافت میکند.
سوال: بله این یک وجه ماجرا هست بعضی کارشناسان میگویند که یک چنین تصمیماتی ممکن است دامن بزند به خروج سیمان و فولاد از کشور شبیه آن اتفاق افتاده در بعضی کشورها رفته و بعد یک جایی هم استفاده شده که دودش رفته به چشم مردم ایران.
رضایی کوچی: ما اول باید نیاز داخل کشور را تامین کنیم بعد اجازه بدهیم مابقی و اضافه صادربشود به هر صورت کسی که در کشور دارد تولید میکند دارد از انرژی کشور، از جادههای کشور از ریل کشور از همه اینها استفاده میکند باید در ابتدا منافع داخل کشور و نیاز داخل کشور رعایت بشود مازاد آن اجازه بدهیم که آن کالا صادر بشود. از نظر من این کار انجام شدنی است و امیدواریم که حداقل بحث مصالح ساختمانی فولاد و سیمان را بتوانیم از بورس خارج کنیم و کمک بدهیم برای کنترل قیمت.
سوال: درباره برنامه هفتم دیگر چه مواردی داشتید؟
رضایی کوچی: یک بحثی هم ما داریم بحث ساماندهی اجاره بها این را اشاره کنم بعد برویم به سمت برنامه هفتم. در قانون ساماندهی اجاره بها و زمین مسکن چند تا کار خوب انجام شده یکی تسهیل گری بین موجر و مستاجر، این برای مستاجرین عزیز عرض م یکنم شما وقتی میخواستید بروید از یک مالکی یک خانهای را اجاره کنید حتما باید بروید در یک مشاور املاک بنشینید یک حق الزحمهای بدهید کلی وقت بگذارید ما در یک سامانه به اسم سامانه املاک و اسکان شما میتوانید در آن سامانه شما و موجرتان با همدیگر در آن سامانه ثبت نام کنید و قراردادتان را بنویسید یک کاری است که بدون هزینه بدون این که ریالی بخواهید پرداخت کنید بتوانید یک قراردادی را شما بنویسید موضوع دوم این است که حق الزحمه مشاورین املاک، قبلا تابعی از قیمت قرارداد بود هر چه این قیمت افزایش پیدا میکرد طبیعی است که حق الزحمه افزایش پیدا میکرد بخاطر همین این عاملی شد که ما در بحث قیمتها افسار گسیخته شامل افزایش قیمت در هم حوزه اجاره بها و هم قیمت مسکن باشیم ما این را جدا کردیم گفتیم این حق الزحمه تابعی ازقیمت اجاره بها و قیمت مسکن نباشد، بعد مشاورین املاک را رتبه بندی کردیم بر اساس سلامت شان، بر اساس عملکردی که دارند واقعا خیلی از مشاورین املاک ما در کشور خالصانه کار میکنند زحمت میکشند آدمهای خوبی هستند ما اینها را باید رتبه بندی کنیم و به اطلاع مردم هم برسانیم در سامانهای که تعریف کردیم. بحث سکوها و پلتفرمهایی که در کشور وجود دارد بعضا خودشان راسا اقدام به قیمت گذاری میکردند، بله در یک جایی یک پلتفرمی میگفتند یک خانهای در فلان جا قیمت آ تومان، این خودش یک مبنایی بود برای قیمت گذاری، ما گفتیم اینها باید ساماندهی بشوند این پلتفرمها تابعی از آن قیمت گذاری که در ادامه صحبتم اشاره میکنم باید بر اساس آن بیایند.
سوال: واقعا اینها تاثیر دارد بر قیمت؟
رضایی کوچی: حتما تاثیر دارد.
سوال: در موارد مختلفی درباره خودرو، درباره خیلی از کالاهای سرمایهای و همین سکوهایی که هستند، درباره شان گفته میشد که اینها دامن میزنند به قیمت بالا، اما خب در عمل هر قیمتی را که طرف بزند که فروخته نمیشود یعنی هر قیمتی را طرف میتواند اعلام کند، ولی مدتها ممکن است در انتظار بماند و اصلا چیزی را نفروشد، چه درباره خودرو این اتفاق هست صادق است و هم درباره مسکن صادق است، چون کثرت متقاضی وجود دارد هم فروشنده و هم خریدار بعضیها میگویند که این عملا دامن نخواهد زد به قیمت حالا نمیدانم این چقدر بررسی شده است.
رضایی کوچی: یکی از علتهایی که افزایش قیمت مسکن و اجاره بها را داریم عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است عرض کردم ما در کشور ۶۵ میلیون کم داریم یعنی تقاضا زیاد است عرضه کم است، این باعث میشود که قیمتها تابعی از فضای روانی که در کشور توسط بعضی از پلتفرمها بعضا یا بعضی از بنگاهها و بعضی از اشخاص قرار بگیرد، این من فکر میکنم که اگر این سکوها تابعی از قیمت گذاری که اشاره میکنم در ادامه صحبتم در کشور صورت میگیرد این میتواند کمک بدهد در کنترل قیمت. ما آمدیم یک سامانههای هوشمندی تعریف کردیم که در معاونت علمی ریاست جمهوری با استفاده از هوش مصنوعی بتواند قیمت گذاری بکند یعنی در یک منطقهای از تهران به لحاظ دسترسیها، به لحاظ سازه، به لحاظ قدمت ساختمان و خیلی از موضوعات دیگر میتواند قیمت گذاری بکند این را ما در این قانون ساماندهی اجاره بها آوردیم. این یک مبنایی است برای قیمت گذاری.
سوال: فایده اش چیست؟ هوش مصنوعی که از هوش عامه مردم بهتر نمیخواهد عمل کند.
رضایی کوچی: در معاونت علمی ریاست جمهوری که ما صحبت کردیم این امکان برایشان وجود دارد حالا من با یک دوستان دیگری هم در یک جا رفته بودم یک بازدیدی از حوزهای از سپاه دیدم یک تیمی از بچههای خوب آنجا کار میکنند اتفاقا گفتند ما حاضریم بیاییم به شما کمک بدهیم در کنار معاونت علمی ریاست جمهوری که ما بتوانیم یک قیمت گذاری برای شما انجام بدهیم. قیمت گذاری یک مبناست، الان شما مراجعه میکنید بعنوان یک خریدار مسکن در یک منطقهای، بعد شما مواجه میشوید با یک قیمتی، این قیمت میتواند نسبت به سال گذشته دوبرابر، سه برابر، بعد مراجعه میکنید میگویید آقا این قیمت اصلا واقعی هست یا نیست، ما میگوییم قیمت غیر واقعی است با چه ضابطهای با چه مبنایی؟ کسی نیست هیچ مبنایی نیست هیچ ضابطهای نیست که بگوید این ساختمان چند میارزد و قیمت واقعی آن چند است یا دستگاه نظارتی مثلا سازمان تعزیرات میخواهد برخورد کند و میگوید این ساختمان گران است میگوید من بر چه مبنایی بگویم این ساختمان گران است و بیشتر از قیمت واقعی اش است؟
سوال: این ضابطهها و این هوش مصنوعی اینها بهتر تشخیص میدهند یا خود مردم؟ درباره یک انبوهی از افرادی میگوییم که در این بازار …
رضایی کوچی: این زمانی واقعیت دارد مطلب شما که یک تعادلی بین عرضه و تقاضا باشد، یعنی مسکن به اندازه کافی باشد.
سوال: تعادلش این جوری بوجود میآید که قیمت را طرف اعلام میکند و کسی نمیآید بخرد.
رضایی کوچی: طرف مجبور است الان شما در تهران تابستان میآید خانه نیاز دارید میخواهید بروید اجاره بکنید، ما آمدیم چه کار کردیم اگر یاد شما باشد در فصل کرونا از سران سه قوه آمدند نشستند یک قیمت گذاری کردند گفتند قراردادهایی که برای اجاره میخواهد نوشته شود به نسبت سال گذشته ۲۰ درصد در تهران در شهرهای دیگر ۱۵ درصد، منتها هیچ ضمانتی برایش وجود نداشت یک کسی دعوایی بین موجر و مستاجر میرفت در دستگاه قضایی، قاضی میگفت قانون نیست این مصوبه سران سه قوه است و امکان اجرایش نیست ما این را قانونی میخواهیم بکنیم در طرح مان آوردیم که باصطلاح قانون بشود یعنی به شورای عالی مسکن اجازه دادیم که رئیس آن رئیس جمهور است این بیاید قانونگذاری کند اجازه بشود این در قانون که شما بتوانید قیمت گذاری کنید بگویید که در سال ۱۴۰۳ مثلا به نسبت ۱۴۰۲ در این شهرها این قدر امکان افزایش اجاره بها وجود دارد، یک مبنا بشود یعنی این را رها نکنیم هر کسی هر قیمتی دلش خواست اجاره بدهد، این به نفع مستاجرین عزیز است به نفع کسانی که واقعا فاقد مسکن هستند. حالا بحث تسهیلات هم برای مستاجرین در این قانون درنظر گرفتیم. و، اما برنامه هفتم که ببینیم چه اتفاقاتی افتاده و ما چه کار کردیم. من در چند حوزه است که به آن اشاره کنم یکی در بحث مسکن، اول این که الان در کشور یک جمعیتی نزدیک ۲۰ میلیون نفر دربافتهای فرسوده دارند زندگی میکنند ما در برنامه ششم یک حکم آورده بودیم که سالی ۱۰ درصد از بافتهای فرسوده احیا شود این اتفاق واقعا نیفتاد یعنی سالی دو درصد سه درصد هم اتفاق نیفتاد، ما در این برنامه برنامه هفتم آوردیم که سالانه ۵ درصد برای این که واقعی باشد و برای این که واقعا به یک عدد واقعی دست پیدا کنیم گفتیم که سالی ۵ درصد از بافتهای فرسوده احیا بشوند با مشوقهایی که ما برای بافت فرسوده در نظر گرفتیم، مثلا گفتیم شما یک مالکی هستید یک خانهای یا یک زمینی در بافت فرسوده، کلید به کلید، شما میتوانید این زمین را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بدهید یا این خانه را، بروید در یک شهر جدید یا هر شهری یک خانه به شما بدهند کلید به کلید، با ۴۰ درصد تخفیف یعنی اگر ۴۰ درصد آن ملکی که میخواهند به شما بدهند قیمتش بیشتر باشد باز هم به شما ببخشند یعنی معاف شما را بکنند از این پرداخت ۴۰ درصد، این یک مشوقی است برای عزیزانی که در بافت فرسوده هستند در بحث تراکم داریم، در بحث پروانههای ساختمانی، عوارض داریم، خیلی از موضوعات کمک بدهیم برای احیای بافتهای فرسوده که این مشوقها یک بستهای در شورای عالی شهرسازی معماری کشور مصوب شده، به نظرم میتواند کمک بدهد و کارگشا باشد. بحث تولید صنعتی ساختمان که خیلی ضعیف هستیم که گفته سالی ۱۵ درصد افزایش پیدا بکند به این موضوع کمتر توجه کردیم و، اما مسکن روستایی
سوال: الان برای همین تولید صنعتی مسکن چه تصمیمی دارد گرفته میشود؟ یعنی صرف این که بگوییم ۱۵ درصد افزایش پیدا کند کافی است؟
رضایی کوچی: نه طبیعی است که این یک تکلیفی است به دولت وزارت راه و شهرسازی، مشوقهایی در نظر بگیرد.
سوال: البته در برنامه است.
رضایی کوچی: بله در برنامه است و باید برای این آیین نامهای بنویسند مشوقهایی در نظر بگیرند، حمایتهایی در بخش خصوصی انجام بدهند برای تولید کنندگان که بتوانند حمایت بشوند و تشویق بشوند که بروند به سمت صنعتی سازی، ما الان در بحث روستا، ببینید علیرغم این که من از دوستان عزیزم در بنیاد مسکن کشور واقعا تشکر میکنم زحمات زیادی کشیدند، منتها یک چیزی نزدیک ۴۰ درصد هنوز بافت روستایی ما نیاز به مقاوم سازی و نوسازی دارند الان سازی ۲۰۰ هزار واحد دارند در روستاها نوسازی انجام میدهند با تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومان برای هر واحد ۵ درصد، ما این را در برنامه هفتم آوردیم تاکید کردیم که این ۲۰۰ هزار واحد با بهره ۵ درصد ادامه پیدا کند البته حالا پیشنهادات دیگری هم هست که بعضی از دوستان ما تا ۳۰۰ هزار واحد هست بعضیها تا ۳۵۰ هزار واحد هم پیش بینی میکنند هر چند بنیاد مسکن تا ۳۵۰ هزار واحد هم امکان نوسازی و مقاوم سازی در بافتهای روستایی را دارد.
سوال: بافتهای شهری هم که حدود ۸۰۰ هزار تا یعنی از یک میلیون واحد ۲۰۰ هزار واحد در روستا و ۸۰۰ هزار واحد در شهرها را دولت را مکلف کردیم بر اساس قانون جهش تولید مسکن، مسکن بسازد.
رضایی کوچی: یک کار دیگر هم کردیم گفتیم که از این تسهیلات بانکی که در بانکها را مکلف کردیم برای خوابگاههای دانشجویی، برای خوابگاههای اساتید و برای خوابگاههای طلاب بتوانیم از آن استفاده بکنیم اینها یک زندگی را هم برای متاهلین یا دانشجو متاهل است یک طلبه متاهل است یک استاد دانشگاه متاهل است و فاقد مسکن است ما میتوانیم از تسهیلات بانکی که در قانون درنظر گرفتیم برای ساخت خوابگاههای متاهلی منابعش را تامین کنیم و شاهد این باشیم که این عزیزان ما هم شرایط بهتری را داشته باشند همچنین نیروهای مسلح و مخصوصا نیروی انتظامی، عزیزان نیروی انتظامی که در کشور زحمات زیادی هم میکشند و واقعا ممنون زحمات شان هستیم واقعا به لحاظ خانههای سازمانی خیلی شرایط نامناسبی دارند علیرغم این که خیلی هم تلاش میکنند مقام معظم رهبری هم اتفاقا در این بحث تاکید داشتند به فرمانده جدید نیرو و دوستان ما هم تلاش کردند و ما هم در برنامه آوردیم که برای ۲۰ هزا رواحد وزارت راه و شهرسازی زمین در اختیار عزیزان ما در نیروی انتظامی قرار بدهد برای ساخت مسکن. بحث طرحهای هادی روستایی را داریم که خیلی از روستاهای ما طرح هادی شان زمانش گذشته و نیاز به بررسی مجدد دارد پروسه اش خیلی طولانی است، ما یک مکانیسمی در برنامه هفتم تعریف کردیم که این طرحهای هادی را خود بنیاد مسکن آماده بکند و برود در شورای برنامه ریزی استانها مصوبش بکند یعنی کار را روان کردیم که روستاهای ما به سرعت بتوانند طرح هادی شان انجام بشود و خدایی نکرده یک روستایی ما بخاطر نداشتن مسکن یا روستا را ترک بکند و یا مجبور به تخلف بشود این هم با رویکرد نگاه به ماندگاری روستائیان در روستاهایشان بوده است.
موضوع بعد بحث ترانزیت هست، این کشور ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی خیلی شرایط ویژهای دارد، ما میتوانیم محل تردد کالا به صورت ترکیبی، دریایی، زمینی و ریلی از کشور عزیزمان باشیم از این ظرفیت کمتر استفاده کردیم، یعنی کالای دو کشور پهناور هند و چین براحتی میتواند از ایران عبور کند شمال به سمت اروپا، ما یک فرصتهایی را فراهم کردیم آمدیم ستاد ملی ترانزیت درست کردیم، به ریاست رئیس جمهور محترم و به دبیری وزارت راه و شهرسازی، وزارت خانههای متعددی را هم درگیر کردیم وزارت صمت، وزارت راه، وزارت خارجه، وزارت نفت، وزارت دفاع، وزارت کشور که ما بیاییم در حوزهی پشتیبانی و لجستیک، امور بین الملل، گمرک، بیمه و سوخت آنجا سیاستگذاری کنیم، یک ناهماهنگی بین دستگاههای در پایههای کشور وجود دارد برای کالا، حالا هر کسی حرف خودش را میزند یک هماهنگی و یک مدیریت واحدی باید آنجا متمرکز شود ما در راستای همین تمرکز و در راستای هماهنگی بین این دستگاهها این ستاد ملی ترانزیت را شکل دادیم در برنامه هفتم که حتما میتواند به افزایش ترانزیت کالا به ما کمک کند. قرار است که ما در پایان برنامهی هفتم ۵۰ میلیون تن در سال بار از کشور ترانزیت بشود، الان کمتر از ۱۰ میلیون تن است میخواهیم به آن سیاستگذاری برسیم سالی ۵۰ میلیون تن بار از کشور عزیز ما بتوانیم ترانزیت کنیم.
سوال: عدد تعیین کردن کار سختی نیست، این که خود این عدد تعیین کردن خودش ریل گذاری هم بشود در برنامه آن اتفاق.
رضایی کوچی: حالا این ریل میخواهد، جاده میخواهد.
سوال: منظورم از این ریل آن ریل نیست.
رضایی کوچی: منظورم همین است که ما داریم مقدماتش را هم فراهم م یکنیم وقتی میگوییم که قرار است کالا بیاید از ایران ترانزیت بشود باید بنادر مناسبی داشته باشیم باید شبکه ریلی مان کامل بشود، باید جاده هایمان مناسب سازی بشود، حالا در ادامه کار میگویم ما برای همه اینها نسخه داریم و فقط صرفا عدد تعیین نکردیم اگر بخواهیم به ۵۰ میلیون تن در سال برسیم حالا در ادامه میگویم که برای ریل میخواهیم چه کار کنیم.
سوال: حالا بفرمایید که برای افزایش ترانزیت شما چه ریل گذاریهایی در برنامه هفتم دارید میکنید و این بحث توسعهی حمل نقل ریلی را هم به طور مشخص بگویید که چه اتفاقی دارد میافتد که کلید آن در مجلس خورده باشد.
رضایی کوچی: ما در کشور نزدیک به ۳۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم دریای شمال به جنوب، شرایط ویژهای برای کشور ما است بنادری که در کشور داریم، منتها بنادر ما عمدتا از نسل دو هستند یعنی بنادری که برای نسل سه و چهار و حتی پنج هم داریم بنادر پیشرفته که در بندر کار لجستیک، کار تولید، کار صادرات با استفاده از آخرین دانشهای روز دنیا دارد استفاده میشود، ما الان در بنادر خوب سرمایه گذاری نکردیم علیرغم این که دوستان ما تلاش زیاد هم کردند منتها بنادر ما در مقام رقابت با بنادر کشورهای همسایه عقب هستیم این است که ما تکلیف کردیم که بنادر ما باید ارتقا پیدا بکند، یعنی میتواند به نسل ۳ به نسل ۴ ارتقا پیدا کنند یعنی آنجا بتوانیم در خود بندر واحدهای تولیدی را مستقر بکنیم واحدهایی که آنجا امکان هم تولید باشد هم صادراتش باشد، ما یک مسیر طولانی یک واحد تولیدی در مرکز کشور داریم باید یک مسیر طولانی این کالایش را حمل کنیم برسانیم به بندر و آنجا صادر کنیم دوباره مواد اولیه از بندر وارد کشور کنیم یک مسیر طولانی بیاوریم تا مرکز کشور این جا به یک محصولی تبدیل کنیم دوباره برگردانیم و صادر کنیم، ما تاکیدمان این است که بنادر ما به بنادر نسل ۳ و نسل ۴ ارتقا پیدا کند این موضوعی که ما روی آن خیلی تاکید داریم.
در بحث ریل که موضوع بسیار مهمی است، ما در کشور الان نزدیک به ۱۴ هزار کیلومتر ریل داریم، سرعت حمل بار در شبکهی ریلی ما متاسفانه کمتر از ده کیلومتر است یعنی اگر با دوچرخه هم میخواهیم برویم زودتر میرسیم حوزه ریلی با وجودی که در برنامههای بالادستی روی آن هم تاکید کرده منتها با جایگاه واقعی خیلی فاصله داریم قرار است که در پایان برنامه ۳۲۰۰ کیلومتر ریل در کشور به این ۱۴ هزار تا اضافه شود این ریل کجاست؟ عمدتا به بنادر ما، به کانونهای تولید بار، ما الان در برنامه آوردیم که واحدهای معدنی، واحدهای پتروشیمی که بیش از یک میلیون تن محصول دارند اینها باید خودشان را به شبکه ریلی وصل کنند از منابع خودشان و کمکی که راه آهن به ایشان میدهد ما باید شبکه ریلی را درکشور کامل کنیم که این نواقص وجود دارد مخصوصا بنادر ما و مخصوصا خطوط ترانزیتی ما نقص دارد که این ۳۲۰۰ کیلومتر برای تکمیل شبکهی ریلی در کشور، برای همان بحث ترانزیتی که گفتم خدمت شما. بعض از کشندههای ما در شبکه ریلی اینها واقعا عمرشان بالای ۴۰ سال است ما تاکید کردیم که اجازه دادیم مجوز دادیم به دولت که ۵۵۰ کشنده وارد کشور بکنند حالا هر چیزی که امکان تولید در کشور داشته باشد به جای خود، منتها نیاز کشور را نمیتواند تامین کند این اجازه را دادیم که حداقل ۵۵۰ کشنده تا پایان برنامه بتوانیم به شبکه ریلی کشور اضافه کنیم؛ و همچنین راه اندازی کشندههایی که متوقف هستند یا اینها را بیاوریم در مدار یا به بخش خصوصی واگذار کنیم اینها در انبارهای راه آهن متوقف هستند و به نظر میآید که خیلی ارادهای وجود ندارد و ما تکلیف کردیم که وضعیت ریلی کشور بهتر از این بشود. سهم شبکه ریلی کشور برای جابجایی مسافر کمتر از ده درصد است، در صورتی که ما دربرنامه ششم تکلیف کرده بودیم که به ۳۰ درصد برسد، معنی اش این است که در این حوزه خوب سیاستگذاری یا خوب کار نکردیم امیدوارم دوستان من در وزارت راه و شهرسازی به این موضوع توجه بیشتری کنند و بخش خصوصی را تاکید میکنم هدایت کنند برای سرمایه گذاری در این حوزه یعنی جاذبه برای بخش خصوصی و اعتماد سازی برای بخش خصوصی فراهم کنند.
موضوع بعدی بحث فرودگاهها هستند، ما امروز در کشور یک چیزی نزدیک حداقل ۴۰۰ هواپیما باید پرواز کند که نیاز کشور را تامین کند، الان تعدادی که نیاز داریم خیلی فاصله اش زیاد است، یک حکم آوردیم در برنامه هفتم که حالا بین کمیسیون تلفیق و صحن مجلس در رفت و آمد است به یک نتیجه خوبی برسد این است که اجازه بدهیم شرکتهای خارجی با رعایت مسائل امنیتی با مجوزهایی که سازمان هواپیمایی کشور میدهد در شرایط خاص بیایند به کشور برای جابجایی مسافر کمک بدهند، البته با رعایت مسائل ایمنی، با مجوزهایی که سازمان هواپیمایی کشوری مخصوصا باید بدهند این را به دولت اجازه دادیم و تکلیف هم نکردیم که به نظرمان میتوانید با یک شرایطی این شرکتها را در پروازهای داخل کشور داشته باشیم امروز واقعا یک نفر میخواهد یک بلیطی بگیرد نمیدانم مراجعه کردید خیلی سخت است گرفتن یک بلیط.
سوال: بلیط قطار هم سخت شده است
رضایی کوچی: بله قطار هم سخت شده، عرض کردم ما باید شبکه ریلی کشور را …
سوال: فارغ از قیمتها و اینها، گیر آمدنش هم دیگر گیر نمیآید
رضایی کوچی: اتوبوسش هم الان همین است ما در مورد اتوبوس هم باید الان برویم به سمت نوسازی ناوگان حمل و نقل زمینی، الان ۸ هزار اتوبوس کم داریم گفتیم که شما هر کامیون و هر اتوبوسی که بالای ۲۵ سال عمر داشته باشد شما صاحب یک کامیون یا اتوبوس هستید میتوانید از مدار خارج کنید و اسقاط کنید و یک کامیون یا اتوبوس زیر ۱۵ سال وارد کنید این هم یک حکمی است که ما در برنامه هفتم آوردیم و هم مصوب شده میتواند کمک بدهد برای نوسازی ناوگان ما. یک کار دیگر هم کردیم که به شرکت فرودگاه مجوز دادیم که با بخش خصوصی چه داخلی و چه خارجی اجازه داشته باشد برای تکمیل پروژههای عمرانی، برای ساخت سالنها، باندها، به جز قسمت ناوبری که مسئله حاکمیتی است مابقی را اجازه دادیم یک کار دیگر هم کردیم، ما انتظار داشتیم که فرودگاه امام بعنوان شهر فرودگاهی یک نقش بین المللی داشته باشد الان یک نقش یک فرودگاه دارد مثل فرودگاه آنلاین آباد هست قرار است یک شهر فرودگاهی باشد اجازه دادیم که برای شرکتهایی که پروازهای بین المللی که در یک زمان طولانی بخواهند پرواز کنند بتوانند در فرودگاه حضرت امام آنجا بیایند متوقف شوند و آنجا توقف داشته باشند و ما خدمات سوخت و خدمات دیگری به ایشان بدهیم، یعنی این جا همان کاری که در کشورهای همسایه ما دارد انجام میشود یک پرواز خارجی دارد در آسمان ایران عبور میکند ما یک شرایطی را برایش فراهم کنیم که بیاید در فرودگاه حضرت امام این جا متوقف بشود خدمات بگیرد سوخت به آن بدهیم بتوانیم رقابت کنیم و از قبل آن یک درآمدی برای کشور تامین کنیم این هم یک اجازهای که ما به دولت دادیم.
سوال: تابحال اجازه اش داده نشده بوده است؟
رضایی کوچی: اجازه اش داده نشده و این اجازه را ندارند، نه تا به حال اتفاق هم نیفتاده
سوال: یعنی منعی وجود داشته یا نه درباره اش سکوت شده.
رضایی کوچی: منعی نبوده، ولی سکوت هم بوده وهمین باعث شده که این اتفاق نیفتد ما این اجازه را دادیم و به این شکل یک یادآوری است برای وزارت راه و شهرسازی که این امکان را در فرودگاه بین المللی حضرت امام …
سوال:یعنی تا به حال به آن فکر نکردند و نیازمند این بودند که درباره اش حرف زده شود در قانون؟
رضایی کوچی: حالا بهر دلیل این اتفاق نیفتاده امیدواریم این اتفاق الان بیفتد و الان که مطرحش کردیم امیدواریم این فرصت را فراهم بکنند که ما بتوانیم یک خدمات مناسبترین بدهیم به این هواپیماها که به جای این که بروند به کشور همسایه بیایند در کشور ما اینجا خدمات بگیرند که میتواند به لحاظ اقتصادی کلی به کشور خدمات بدهد. یک موضوع دیگر هم داریم بحث این فرودگاههای کوچک در کشور هست بالای ۵۰ تا ۶۰ تا فرودگاه کوچک داریم اینها را کلی داریم هزینه میدهیم یعنی آنجا پلیس داریم آنجا رئیس فرودگاه داریم معاون داریم و کارمند داریم و کلی داریم هزینه میدهیم از آنها استفاده نمیشود، مسافر هم دارند، ولی کم است، مثلا یک فرودگاهی روزی ده تا ۱۵ تا مسافر دارد گفتیم که یک هماهنگی بین این ایرلاینها شکل بگیرد شما بتوانید یک هواپیمای کوچکی داشته باشید، از یک شهر با فاصله ۱۰۰-۱۵۰ کیلومتر بتا یک مرکز استان مسافر را بتوانید بیاورید تا مرکز استان از آنجا بیاورید به یک مسیر طولانی تری، یعنی یک هماهنگی و یک همراهی بین ایرلاینها و شرکتهای هوایی میتواند کمک بدهد به هم مسافرین عزیزی که در یک شهری هستند و هم فرودگاه آنجا کاربرد داشته باشد، هزینهای که آنجا میکنیم حداقل بتواند هزینههای خودش را در بیاورد، این هم اجازهای که ما دادیم.
سوال: یکی از موضوعاتی که در گزارش هم به آن اشاره شد، شما توضیح درباره اش ندادید، موضوع ۳۳۰ هزار هکتار سکونتگاهی است که قرار هست اضافه بشود با اولویت شهرهای کوچک، روستاها به سکونتگاههای معیشت محور و خانههای معیشت محور و با تراکم حداکثر ۶۰ نفر در هکتار این را توضیح بدهید که قصه اش چیست؟
رضایی کوچی: این یک کار خیلی خوب بود که مجلس شورای اسلامی انجام داد، الان جمعیت از روستاها دارند مهاجرت میکنند به شهرهای بزرگ، یک وقتی ما جمعیت مان ۶۰ درصد روستاها بودند ۴۰ دصد شهرها، الان شده ۷۵ درصد شهرها، ۲۵ درصد روستاها اگر این رویه ادامه پیدا کند همچنان باید این مهاجرت روستائیان عزیز را داشته باشیم یک روستایی مولد کارآفرین در روستایش، میآید در حاشیه شهر میشود یک مصرف کننده، ما باید این شرایط را فراهم کنیم این انگیزه را فراهم کنیم و این جاذبه را فراهم کنیم که مردم در روستاها بمانند یا عزیزانی که در شهرها هستند این شرایط را برایش آماده کنیم که اگر خودش تشخیص داد برود در شهرهای کوچک مخصوصا با اولویت نوار ساحلی که ما عرض کردم ۳۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم قرار بر این است که ما زمین به افراد واگذار بکنیم با یک متراژ مناسب نزدیک ۴۰۰ متر که این جا هم محل زندگی اش باشد، هم محل کسب و کارش، شما فکر کنید که در کنار دریا هستید یک زمین واگذار میکنید به یک خانوادهای این میتواند آنجا هم پرورش ماهی انجام بدهد هم میتواند کار اقتصادی مرتبط با دریا را انجام بدهد هم کار گلخانه را انجام بدهد بهر صورت هم زندگی بکند هم معیشتش انجام بشود ما باید شرایطی را فراهم کنیم ما در کشور کمبود زمین نداریم، کمتر از یک درصد مساحت کشورمان الان بافت مسکونی است که در آن دارند زندگی میکنند و خانه دارند مابقی اش ۹۹ درصدش آزاد است اجازه بدهیم زمین جاهایی که امکانش وجود داشته باشد زمین در اختیار مردم قرار بدهیم بروند در روستاها در شهرهای کوچک در نوار ساحلی آنجا هم زندگی بکنند و هم کسب و کارشان را آنجا انجام بدهند این یک کار به نظر من خاص است که برای مردم انجام شده البته معنی اش این نیست که ما در شهرهای بزرگ و در کلانشهرها حقوق مردم را رعایت نکنیم در همین تهران که من آمار میگرفتم در خود شهر تهران هنوز زمینهایی هستند که امکان تغییر کاربری و امکان ساخت و ساز در آن وجود دارد یا زمینهایی که امکان الحاق شهرهای بزرگ وجود دارد یا شهرکهایی که الان در نظر گرفتیم همین اطراف تهران و مراکز استانها و شهرهای دیگر، یعنی ما در اصل این اختیار را به مردم دادیم میگوییم مردم عزیز ما حاضریم به شما زمین بدهیم با این متراژ در کنار دریا، در کنار روستاهای خوب بروید آنجا زندگی کنید و معیشت تان را همراه با زندگی تان در نظر بگیریم یا یک عدهای هستند به اجبار مجبورند در شهرهای بزرگ زندگی کنند مسائل آنها هم مدنظر ما هست و آنها را هم مدنظر جدی قرار خواهیم داد. در حوزهی مسکن من اعتقاد خودم بر این است که ما میتوانیم آن حرفی که به درستی رئیس جمهور زد و ما قانون برای آن داریم سالی یک میلیون واحد بسازیم منتها یک ملزوماتی دارد، نقش بانکها بسیار بسیار مهم است من باز هم تاکید میکنم و خواهش میکنم بانکها همراهی شان را بیشتر بکنند.
سوال: اهرم هایش دست شما هست
رضایی کوچی: بله ما اهرم هایش را آوردیم
سوال: تحقیق و تفحص هست، سوال هست و …
رضایی کوچی: انجام دادیم و من خدمت رئیس قوه قضائیه نامه نوشتم بانکهایی تخلف کردند منتها باز هم تاکید میکنم که بانکها همراهی شان را بیشتر کنند مصالح ساختمان را اگر بتوانیم مشکلش را در بورس حل بکنیم حتی میتوانیم در قیمت تمام شده مسکن نقش موثری داشته باشیم.