عوامل موثر بر تعیین حقوق حسابداری در تهران

حسابداری یکی از رشته‌های کلیدی در سطح جامعه به شمار می‌رود و دانش‌آموختگان این رشته با تاثیر مفیدی که بر رشد تجارت، کاهش فسادهای مالی و پیشرفت یک کسب‌وکار دارند، همواره مورد توجه صاحبان کسب‌وکارها و شرکت‌ها قرار داشته‌اند. این موضوع در سال‌های اخیر که نرخ تخصص‌گرایی در حوزه امور مالی بیش از گذشته روند صعودی به خود گرفته است بیشتر به چشم می‌خورد؛ اما یکی از سوالات مهم به حقوق حسابداران مربوط می‌شود. با توجه به این واقعیت که حقوق حسابداران در کسب‌وکارها و همچنین شرکت‌های حسابداری متغییر است، این سوال به ذهن متبادر می‌گردد که چه عواملی بر تعیین حقوق حسابداران در تهران تاثیر می‌گذارد؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا پاسخ این سوال را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

عوامل موثر بر حقوق حسابداران

در این که حسابداری یکی از رشته‌های پرطرفدار موجود در ایران بوده و دارای بازارکار پررونقی است بر کسی پوشیده نیست؛ اما اگر کمی در وب‌سایت‌ها در ارتباط با حقوق حسابداران تحقیق کنید به رقمی به طور میانگین بین 8.5 میلیون تا 30 میلیون در ماه خواهید رسید و چنین موضوعی نشان‌دهنده این نکته است که برخی عوامل در بالاتر رفتن حقوق و دستمزد حسابداران دخالت دارد که این عوامل را می‌توان در جدول زیر خلاصه کرد:

 

نوع مدرک و سطح تحصیلات

هرچه سطح تحصیلات یک حسابدار بالاتر رود، میزان حقوقی که دریافت می‌کند نیز متناسب با آن افزایش پیدا می‌کند و طبیعتاً فاصله زیادی میان حقوق حسابداری که دارای مدرک فوق دیپلم است با دستمزدی که یک حسابدار دارای مدرک کارشناسی ارشد دریافت می‌کند، وجود دارد.
 

قوانین دولتی

قوانین و مقرراتی که دولت‌ها در حوزه دستمزدها وضع می‌کنند نیز بر میزان حقوق دریافتی حسابداران تاثیر می‌گذارد. حداقل حقوق دریافتی حسابداران را براساس قانون کار در نظر می‌گیرند و هرچه این حداقل افزایش پیدا کند، دستمزد دریافتی حسابداران نیز بالاتر می‌رود.
 

تجربه و تخصص

بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان آنچه در عمل تعیین کننده میزان حقوق دریافتی یک حسابدار خواهد بود، تجربه و سابقه کار وی است. طبیعتاً میزان حقوق دریافتی یک حسابدار با 15 سال سابقه کار تفاوت چشمگیری با دستمزد حسابداری خواهد داشت که به تازگی کار خود را شروع کرده و تجربه عملی کمتری دارد.
 

 

اندازه و نوع فعالیت سازمان

یکی از پارامترهای دیگری که می‌تواند بر میزان حقوق دریافتی یک حسابدار موثر باشد، اندازه و نوع فعالیت سازمانی است که به استخدام آن درآمده است. شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ‌تر به دلیل پیچیدگی و تنوع خدمات مورد نیازشان در حوزه حسابداری اصولاً حقوق و مزایای بیشتری به حسابداران خود پرداخت می‌کنند. البته نوع فعالیت شرکت و این که خصوصی و بین‌المللی باشد نیز در میزان این حقوق اثر گذار خواهد بود.

آیا حقوق شخصی که در شرکت حسابداری کار می‌کند با حقوق سایر  حسابداران تفاوت دارد؟

بررسی‌های میدانی نشان داده که دستمزد و حقوق یک حسابدار که در شرکت‌های بزرگ حسابداری نظیر رایان محاسب مشغول به کار است، به مراتب بیشتر از حقوق آن دسته از حسابدارانی است که به شکل مستقل فعالیت می‌کنند؛ اما چرا چنین حسابدارانی دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند؟!

پاسخ این سوال در سه عامل کلیدی وظایف متنوع‌تر، مسئولیت بالاتر و داشتن تخصص بیشتر خلاصه شده است. در واقع به هنگامی که به یک شرکت بزرگ حسابداری مراجعه می‌کنید با طیف وسیعی از خدمات حسابداری، حسابرسی، مالیاتی و مدیریت امور مالی مواجه خواهید شد که هریک نیازمند داشتن دانش و تبحر خاصی است. این در حالی بوده که وظیفه یک حسابدار استخدام شده در یک شرکت معمولی صرفاً ثبت معاملات مالی یا تهیه گزارشات است که در مقایسه با کارهای موجود در یک شرکت حسابداری بسیار محدود به نظر می‌رسند.

از طرفی کارشناسان این مجموعه‌ها در بسیاری از موارد مشکلات مراجعه کنندگان را با مشاوره‌های تخصصی در حوزه امور مالی و مالیاتی برطرف می‌کنند و همان طور که می‌دانید یک مشاور باید دارای تخصص و مهارت بیشتری نسبت به یک کارمند حسابداری ساده باشد تا بلافاصله پس از شنیدن مشکلات شخص مراجعه کننده با ریشه‌یابی مشکل به حل معضل وی با ارائه بهترین راهکارهای موجود اقدام نماید.

در نهایت باید توجه داشت که کلیه خدمات ارائه شده از سوی حسابداران فعال در یک شرکت حسابداری زیر نظر تیم مدیریتی شرکت حسابداری قرار دارد و این نظارت از سوی افرادی انجام می‌شود که خود شخصاً دارای دانش و تخصص حسابداری و حقوقی هستند؛ درنتیجه حسابدار موظف است با نهایت دقت وظایف محول شده به وی را انجام دهد تا خطای سهوی نیز در کار وی وجود نداشته باشد و این یعنی مسئولیت بیشتر!

مزایای استخدام شدن به عنوان حسابدار در یک شرکت حسابداری

گفته شد که حقوق حسابداری در یک شرکت حسابداری به مراتب بیشتر از میزان حقوق دریافتی یک حسابدار معمولی است؛ اما این مزیت در ازای برخی مسئولیت‌های بیشتر به شخص حسابدار اعطا شده است و ممکن است این سختی کار بسیاری از دانش‌آموختگان رشته حسابداری را از فعالیت در این شرکت‌ها دلسرد نماید ولی در عمل عکس این قضیه رخ داده است! علت این موضوع در سایر مزایایی است که یک حسابدار استخدام شده در یک شرکت حسابداری آن‌ها را دریافت می‌کند. این مزایا به شرح زیر هستند:

  • امنیت شغلی در بحران‌های اقتصادی: وقتی حسابداری به استخدام یک شرکت حسابداری در می‌آید دیگر نگرانی خاصی از بابت رکود اقتصادی و وضعیت اسفناک بازار کاری نخواهد داشت؛ چراکه این شرکت‌ها به دلیل شناخته شده بودن همواره با مشتریان متنوعی مواجه هستند و عملاً رکود اقتصادی تاثیری بر آن‌ها ندارد.
  • رزومه کاری بهتر: فعالیت در یک شرکت حسابداری به دلیل داشتن ارتباط بیشتر با حسابداران سرشناس و دریافت آموزش‌های بروز و حرفه‌ای از شما یک حسابدار خبره می‌سازد. طبیعتاً طیف وسیع خدمات ارائه شده از سوی یک شرکت حسابداری نیز به نوع خود موجب حرفه‌ای‌تر شدن شما خواهد شد. به یاد داشته باشید که مشتریان و کارفرمایان مراجعه کننده به یک شرکت حسابداری بزرگ نظیر رایان محاسب از طیف شغلی محدودی نیستند و از رستوران‌داران گرفته تا برندهای فعال در یک شهرک صنعتی و غیره برای مدیریت بهتر امور مالی خود از خدمات چنین شرکت‌هایی کمک می‌گیرند که کار برای چنین اصنافی تجربه‌های گران‌بهایی را در اختیار شما قرار خواهد داد.
  • امکان ارتقای شغلی: شرکت حسابداری همان طور که از نام آن پیداست محلی برای تجمع حسابداران خبره بوده و استخدام در آن به دلیل وسعت کاری فرصت‌های خوبی را در زمینه ارتقا جایگاه شغلی در اختیار شما قرار خواهد داد. از طرفی شما می‌توانید صرفاً یک شاخه از خدمات حسابداری مثل کارشناس مالیاتی را بر عهده بگیرید و با متخصص شدن در این زمینه مدیریت بخش خدمات مالیات را برعهده بگیرید.

حسابداری؛  رشته‌ای حساس با حقوقی خوب!

همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، میزان دستمزد دریافتی حسابداران به عواملی همچون مدرک تحصیلی، تسلط بر زبان‌های خارجی، سن، جنسیت و از همه مهم‌تر تجربه و سابقه کاری شما بستگی خواهد داشت؛ اما اگر فردی پویا هستید که همواره به دنبال پیشرفت و ارتقا جایگاه شغلی خود است، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به موسسات حسابداری معتبر و بزرگی همچون رایان محاسب که سال‌ها سابقه فعالیت در حوزه ارائه انواع خدمات حسابداری و حسابرسی دارند بزنید؛ چراکه علاوه بر حقوق بیشتری که حسابداران چنین مجموعه‌هایی دریافت می‌کنند، آموزش‌های حرفه‌ای بیشتری نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا حرفه‌ای‌تر از گذشته به کار خود ادامه دهند و نگرانی خاصی از بابت رکود در بازار کاری حسابداری نداشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا