بین الملل

ادعای رویترز: پوتین توافق صلح را نپذیرفت

رویترز روز چهارشنبه با استناد به سه منبع آگاه نوشت: دیمیتری کوزاک، نماینده ارشد پوتین در امور اوکراین به رئیس جمهور روسیه گفت که معتقد است توافق حاصل شده روسیه را از اشغال کامل اوکراین خارج می کند.

افراد آشنا به مذاکرات اضافه کردند که علیرغم حمایت اولیه از مذاکرات، زمانی که پوتین توافق نامه ای را که توسط کوزاک تهیه شده بود ارائه کرد، تاکید کرد که امتیازاتی که توسط مشاور وی مذاکره شده کافی نیست و به اهداف وی از جمله الحاق نواری از خاک اوکراین اضافه شده است. . .

دو تن از این منابع آگاه اظهار داشتند که فشار برای نهایی کردن توافق بلافاصله پس از شروع جنگ در 24 فوریه (5 مارس 1400) صورت گرفت. آنها افزودند: ظرف چند روز، کوزاک معتقد بود که توافق اوکراین را بر اساس شرایط اصلی روسیه تضمین کرده است و به پوتین پیشنهاد کرد که این توافق را امضا کند.

اما یک منبع آگاه دیگر برداشت متفاوتی از زمان وقوع این موضوع داشت و گفت که کوزاک این معامله را به پوتین پیشنهاد داد و درست قبل از شروع جنگ رد شد.

پوتین قبل از شروع جنگ بارها تاکید کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و زیرساخت‌های نظامی آن با پذیرش اعضای جدید از کشورهای اروپای شرقی به مرزهای روسیه نزدیک‌تر می‌شوند. رئیس جمهور روسیه علناً اعلام کرد که تهدید موجود از سوی ناتو او را مجبور به واکنش کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره گزارش رویترز گفت: «این قطعا ربطی به واقعیت ندارد». این هرگز اتفاق نیفتاده است. احتمالا اطلاعات غلط

کوزاک، مشاور پوتین، هیچ اظهارنظری در این مورد نداشت. از سوی دیگر، میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین، به سوالات در مورد مذاکرات پاسخ نداد و تایید نکرد که در آن زمان توافق اولیه حاصل شده است. پودولیاک گفت: امروز می فهمیم که طرف روسی هرگز علاقه ای به حل و فصل مسالمت آمیز ندارد.

رویترز به نقل از یک فرد آشنا با مذاکرات پس از جنگ گفت، مذاکرات در اوایل ماه مارس زمانی که مقامات اوکراین متوجه شدند پوتین بر یک حمله همه جانبه اصرار دارد، شکست خورد.

این خبرگزاری کوزاک را مردی 63 ساله اوکراینی الاصل توصیف کرد که از زمان همکاری با پوتین در دهه 1990 در دفتر شهردار سن پترزبورگ، وفادار سرسخت پوتین بوده است.

کوزاک در موقعیت خوبی برای مذاکره برای توافق صلح با اوکراین بود. از سال 2020، پوتین او را مأمور کرده است که با همتایان اوکراینی خود در مورد منطقه دونباس در شرق اوکراین که تحت کنترل جدایی طلبان است، گفتگو کند. اما اکنون به گفته 6 منبع مطلع از رویترز، پس از 6 ماه جنگ، کوزاک در سمت معاونت ستاد باقی مانده است، اما دیگر به پرونده اوکراین نمی پردازد.

311311

دکمه بازگشت به بالا