عمومیایرانی کسب و کار

عدم شناسایی هارد ssd در نصب ویندوز 10

مشکل شناسایی نشدن هارد اس اس دی را چگونه برطرف کنیم؟

درایوهای حالت جامد مزایای زیادی نسبت به‌ هارد دیسک‌های مغناطیسی دارند، به همین دلیل بسیاری از افراد در حال ارتقا سیستم خود به اس اس دی برای ذخیره سازی بهتر هستند. SSD‌ها یک مشکل مشترک دارند و آن این است که گاهی مسئله شناسایی نشدن هارد اس اس دی توسط سیستم عامل ویندوز وجود دارد.

در این صورت، ممکن است SSD شما با وجود اتصال صحیح به رایانه، File Explorer و Disk Management نمایش داده نشود. این مسئله به ویژه هنگام تنظیم SSD می‌تواند دردسرساز باشد. برای یادگیری نحوه رفع مشکل شناسایی SSD در ویندوز 10، ادامه این مطلب به همراه مقاله آموزش بازیابی اطلاعات  دیتاریکاوری ایران را دنبال کنید.

·         بررسی کنید BIOS اس اس دی را شناسایی می‌کند.

قبل از شروع اصلاحات احتمالی، از مشکل عدم شناساییهارد ssd در بایوس مطمئن شوید که آیا SSD شما به درستی متصل شده و توسط BIOS  (سیستم ورودی / خروجی پایه) شناسایی شده است یا نه. BIOS برنامه ای است که کامپیوتر شما را بوت می‌کند. این برنامه همچنین وظایف اساسی بین سیستم عامل و تعداد زیادی دستگاه متصل را کنترل می‌کند.

برای باز کردن منوی BIOS در رایانه، معمولاً باید کلید عملکرد صحیح را درست هنگام بوت شدن رایانه فشار دهید. کلید خاص مورد نیاز می‌تواند برای تولیدکنندگان مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال، در رایانه شخصی Dell، باید همانطور که آرم Dell ظاهر می‌شود، کلید F2 را فشار دهید. می‌توانید برای یافتن کلید عملکرد صحیح برای دسترسی به منوی BIOS برای رایانه خود، در اینترنت جست و جو کنید.

پس از ورود به منوی BIOS، به دنبال منوی Boot بگردید و بررسی کنید آیا SSD در آن لیست شده است. اگر SSD در آنجا لیست شده است، می‌توانید راه حل‌های زیر را امتحان کنید. اگر منوی BIOS اس اس دی شما را تشخیص نداد، ممکن است مشکل شناسایی نشدن هارد اس اس دی از سخت افزار معیوب باشد یا لازم باشد تنظیمات کنترل کننده SATA را در منوی BIOS پیکربندی کنید.

·         تنظیمات SSD را پیکربندی کنید.

اگر منوی BIOS شما SSD را شناسایی نکرده است، ممکن است لازم باشد دوباره تنظیمات SSD خود را از اول تنظیم کنید. کنترلر SATA رابط سخت افزاری است که مادربرد را به ‌هارد دیسک متصل می‌کند. اگر BIOS  اس اس دی شما را تشخیص نداد، می‌توانید حالت کنترل کننده SATA را تغییر دهید. منوی BIOS برای سازندگان مختلف متفاوت است، بنابراین سعی کنید تنظیمات مشابه را در منوی BIOS مخصوص سازنده خود جستجو کنید.

  • با فشار دادن کلید عملکرد مناسب، رایانه خود را مجدداً راه اندازی کرده و وارد منوی BIOS شوید.
  • به گزینه‌های ذخیره سازی> سریال ATA> پیکربندی SATA یا تنظیمات مشابه بروید.
  • حالت سازگاری IDE را انتخاب کنید.
  • تغییرات را ذخیره کرده و رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید.

اکنون BIOS شما باید SSD را تشخیص دهد و پس از راه اندازی ویندوز 10 می‌توانید از آن استفاده کنید. بازیابی اطلاعات مموری کارت باید قبل از این مرحله انجام شود.

·         SSD آغاز به کار نکرده است.

هنگامی‌که SSD جدیدی دریافت کردید، باید برای استفاده از آن در ویندوز 10 مقدار اولیه آن را تنظیم کنید. SSD غیر اولیه در File Explorer یا ابزار مدیریت دیسک نمایش داده نمی‌شود و مشکل شناسایی نشدن هارد اس اس دی پیش می‌آید.

اگر هنوز SSD خود را مقداردهی اولیه نکرده اید، می‌توانید در چند مرحله این کار را انجام دهید:

  • مدیریت دیسک را در نوار جستجوی منوی شروع جستجو کنید، روی Best Match کلیک راست کرده و Run as administrator را انتخاب کنید.
  • روی SSD که شناسایی نمی‌شود کلیک راست کرده و گزینه Initialize Disk را انتخاب کنید.
  • در کادر Initialize Disk، دیسک SSD مورد نظر برای شروع را انتخاب کرده و سبک پارتیشن را انتخاب کنید.
  • برای شروع مراحل اولیه دیسک، بر روی Ok کلیک کنید.
  • پس از اتمام مرحله 4، به Disk Management برگردید، روی SSD Volume خود راست کلیک کرده و New Simple Volume را انتخاب کنید.
  • برای اختصاص صدای SSD و درایو، دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید.

نحوه انتقال ویندوز از HDD به SSD برای بهبود عملکرد

پس از رفع مشکل شناسایی نشدن هارد اس اس دی، توصیه می‌کنیم رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید تا تغییرات به درستی انجام شود. پس از راه اندازی مجدد، ویندوز 10 باید SSD را شناسایی کند و شما بتوانید از طریق File Explorer به آن دسترسی پیدا کنید.

·         درایورهای کنترل کننده ذخیره سازی را به روز کنید.

قبل از این که به رفع مشکل شناسایی نشدن هارد اس اس دی بپردازیم، باید اطمینان حاصل کنیم که درایورهای کنترل کننده حافظه به روز هستند. درایور منسوخ شده می‌تواند باعث سو عملکرد دستگاه‌ها شود و  دلیل این باشد که ویندوز SSD شما را تشخیص نمی‌دهد. بنابراین ابتدا باید بررسی کنید که آیا هارد اکسترنال قابل تعمیر است یا خیر.

  • برای به روزرسانی درایورهای کنترل کننده ذخیره سازی:
  • مدیریت دستگاه را از فهرست شروع کنید.
  • به دنبال کنترل کننده‌های ذخیره سازی باشید و آن را گسترش دهید.
  • روی کنترل کننده حافظه راست کلیک کرده و روی Update driver کلیک کنید.
  • برای نرم افزار درایور به روز شده، به طور خودکار جستجو را انتخاب کنید.

ویندوز به طور خودکار به روزرسانی‌های موجود را نصب می‌کند. سپس می‌توانید رایانه خود را مجدداً راه اندازی کرده و File Explorer یا Disk Management tool را باز کنید تا بررسی کنید آیا ویندوز 10 اکنون SSD را تشخیص می‌دهد یا خیر.

·         برای شناسایی SSD، مشکلات حافظه را برطرف کنید.

اغلب اوقات، مشکلات حافظه در ویندوز از شناسایی SSD جلوگیری می‌کند. ابزار Windows Memory Diagnostic می‌تواند RAM و دیسک سخت معیوب را برطرف کند. می‌توانید ابزار Windows Memory Diagnostic را به صورت زیر اجرا کنید:

Windows Memory Diagnostic را در فهرست شروع جستجو کرده و بر روی BEST MATCH کلیک راست کرده و بر روی Run as administrator کلیک کنید. کار ذخیره نشده خود را ذخیره کرده و اکنون راه اندازی مجدد را انتخاب کرده و مشکلات را بررسی کنید. رایانه شما اکنون دوباره راه اندازی می‌شود و تست تشخیصی به طور خودکار اجرا می‌شود. تکمیل این آزمون چند دقیقه طول خواهد کشید. پس از اتمام، رایانه شما به طور خودکار راه اندازی مجدد می‌شود و نتایج آزمایش را نشان می‌دهد. سپس می‌توانید Disk Management یا File Explorer را باز کرده تا بررسی کنید که آیا SSD اکنون توسط ویندوز 10 شناسایی شده است یا خیر. سپس می‌توانید SSD را از Disk Management به صورت توضیح داده شده در بالا تنظیم کنید.

یک دلیل متداول شناسایی نشدن هارد اس اس دی در ویندوز 10، حروف متناقض یا گمشده درایو است. با تغییر حروف درایو جدید SSD در ابزار مدیریت دیسک، می‌توانید به سرعت این مسئله را حل کنید.

برای تغییر حرف درایو SSD:

مدیریت دیسک را در نوار جستجوی منوی شروع جستجو کنید، روی Best Match کلیک راست کرده و Run as administrator را انتخاب کنید.

روی SSD خود کلیک راست کرده و Change Drive Letter and Paths را انتخاب کنید.

اگر حروف درایو وجود ندارد، روی Add کلیک کنید یا برای تغییر حروف درایو موجود، روی Change کلیک کنید.

حروف جدید درایو را از فهرست کشویی انتخاب کنید و برای انجام تغییرات روی تأیید کلیک کنید.

پس از انجام مراحل بالا، می‌توانید رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید، ویندوز 10 SSD را تشخیص می‌دهد. سپس می‌توانید از طریق File Explorer به SSD دسترسی پیدا کنید.

عدم شناسایی هارد اس اس دی در بایوس

چهار دلیل اصلی وجود دارد که چرا BIOS سیستم وجود درایو داخلی جامد را تشخیص نمی‌دهد. موارد زیر به ترتیب خاصی نیستند ، اما برای رفع این مشکل می‌توانید این مراحل را یکی یکی دنبال کنید:

·         درایو اس اس دی در BIOS فعال نیست

اکثر رایانه‌های شخصی پیغامی کوتاه درباره ورود به سیستم تنظیمات بلافاصله پس از روشن شدن صفحه نمایش می‌دهند.  System Setup همچنین “BIOS سیستم” یا گاهی اوقات “CMOS Setup” نامیده می‌شود. به عنوان مثال ، در سیستم‌های Dell هنگام راه اندازی کامپیوتر “F2 = Setup” را در گوشه سمت راست بالا مشاهده خواهید کرد. این بدان معناست که برای وارد شدن به Setup (BIOS)  کلید F2 را فشار دهید.

رایانه‌های مختلف روش‌های متفاوتی برای ورود به Setup دارند ، بنابراین لطفاً اسناد سیستم خود را برای موارد خاص بررسی کنید. راه اندازی سیستم جایی است که تاریخ و زمان ذخیره می‌شود و تنظیمات برگزیده راه اندازی مانند NumLock یا Passwords در آن تعریف شده است. علاوه بر این ، بسیاری از تنظیمات سخت افزاری در System Setup تعریف شده است. اگر درایو شما شناسایی نشده باشد ممکن است به این دلیل باشد که در تنظیمات سیستم خاموش است.

·         درایورهای مادربرد Serial ATA به درستی بارگیری نشده‌اند

وقتی نسخه‌های قدیمی ویندوز را روی درایو که درایو بوت مانند درایو C است نصب می‌کنید ، وقتی زمان نصب ویندوز فرا می‌رسد ، ممکن است درایو شناسایی نشود. ممکن است لازم باشد درایور کنترل کننده ذخیره سازی رایانه خود را به روز کنید. ویندوز 2000 و XP برای بارگیری نیاز به درایورهای اضافی دارند.

توجه: این درایورها از Seagate نمی‌آیند. آنها از سازنده مادربرد می آیند.

·         خرابی یا جدا شدن کابل داده

همیشه اتصالات مادربرد و SSD را برای پین‌های خمیده یا نامرتب بررسی کنید. تا شدن ، چین خوردن ، خرج کردن یا جمع کردن کابل‌های داده می‌تواند باعث شکستن سیم‌ها در داخل عایق شود و ظاهر کابل طبیعی به نظر برسد. در صورت شک به وضعیت کابل داده ، آن را تعویض کنید. برای کابل‌های SATA ، Seagate استفاده از کابل‌های کوتاهتر از 39.37 اینچ (1 متر) را توصیه می‌کند.

اگر کابل داده خراب باشد یا اتصال نادرست باشد، BIOS SSD را تشخیص نمی‌دهد. کابلهای سریال ATA ، گاهی اوقات می‌توانند از اتصال خارج شوند. مطمئن شوید که کابل‌های SATA شما محکم به اتصال پورت SATA متصل شده‌اند. ساده‌ترین راه برای آزمایش کابل ، جایگزینی آن با کابل دیگر است. اگر مشکل همچنان ادامه داشت ، کابل علت مشکل نبود.

اگر بررسی‌ها و مراحل بالا را انجام داده‌اید و عدم شناسایی هارد در بایوس رخ داده است ، برای آزمایش درایو از SeaTools استفاده کنید. اگر SeaTools درایو را پس از مراحل که نشان دهنده خرابی درایو است ، تشخیص نداد ، برای شروع دستور تعویض گارانتی ، به صفحه خدمات گارانتی بروید.

عدم شناسایی هارد ssd در نصب ویندوز

ممکن است درایو SSD هنگام نصب بر روی رایانه ظاهر نشود. معمولاً درایو SSD در Disk Management یا Device Manager نمایش داده نمی‌شود. همچنین ، احتمال عدم نمایش SSD هنگام نصب ویندوز 10 وجود دارد. وقتی این مشکل برای شما پیش آمد ، نمی‌توانید به داده‌های درایو SSD دسترسی پیدا کنید .علاوه بر این ، ممکن است با مشکلات مشابهی مواجه شوید ، مانند ظاهر نشدن هارد اکسترنال ، ظاهر نشدن دستگاه USB یا عدم نمایش هارد در رایانه شما.

علل و راه حل های ناپدید شدن SSD در ویندوز

هنگامی که این مشکل را می‌بینید ، ممکن است بخواهید بدانید چرا و چگونه SSD را که در Windows 10 Disk Management ، Device Manager یا سایر مکان‌ها نشان داده نمی‌شود ، تعمیر کنید. در اینجا ، برخی از دلایل و اقدامات احتمالی را لیست می‌کنیم.

اس اس دی جدید مقداردهی نشده است.

اگر SSD جدید در ویندوز نشان داده نمی‌شود ، باید آن را مقداردهی اولیه کنید. شما می‌توانید diskpart> list disk> select disk n را بروید و Enter را بزنید تا اجرا شود.

پارتیشن‌های SSD از بین می‌روند و به یک فضا اختصاص داده نمی‌شوند.

این وضعیت اغلب برای درایو قدیمی اتفاق می‌افتد و ممکن است دیسک شما با عنوان Not Initialized یا Online علامت گذاری شود. ابتدا باید پارتیشن از دست رفته را در ویندوز 10 بازیابی کنید و سپس ببینید آیا دیسک و داده‌های شما قابل دسترسی نیستند.

سیستم فایل درایو SSD قابل تشخیص نیست.

اگر رایانه شما ویندوز 10 است ، بهتر است از سیستم فایل NTFS یا FAT32 استفاده کنید. اگر نه ، بهتر است آن را به NTFS یا FAT32 قالب بندی کنید.

حرف درایو پارتیشن SSD گم شده یا دارای ناسازگاری است.

اگر می‌توانید درایو SSD را در Device Manager ببینید اما نمی‌توانید آن را در Disk Management یا Computer ببینید ، ممکن است حرف درایو گم شود. شما باید حرف درایو را در ویندوز 10 تعیین کنید.

پارتیشن‌های SSD مخفی هستند.

اگر نمی‌توانید پارتیشن‌های خود را در درایو SSD ببینید ، ممکن است پنهان باشند. شما باید پارتیشن‌ها را آشکار کنید.

اس اس دی مشکلات درایور دارد.

مشکل درایور می‌تواند یکی از دلایل ظاهر نشدن درایو SSD در ویندوز 10 باشد. می‌توانید عیب یاب سخت افزار و دستگاه را در ویندوز 10 امتحان کنید یا می‌توانید درایور را مستقیماً در Device Manager حذف کنید.

حالت/پروتکل کنترل کننده ذخیره سازی SATA IDE ، AHCI ، ATA ، RAID اشتباه است.

اگر مشکل کنترل کننده دستگاه ذخیره سازی است ، می‌توانید کنترل کننده ذخیره سازی مادربرد و درایورهای کنترلر IDE ATA را به روز کنید یا درایورهای کنترل کننده‌های ذخیره سازی IDE ATA را حذف کنید.

اس اس دی توسط ویروس یا بدافزار آلوده شده است.

اگر مشکل شما این است ، می‌توانید از نرم افزار ضد ویروس برای اسکن و رفع این مشکل استفاده کنید.

مشکل بوت نشدن هارد ssd

اگر رایانه شما پس از ارتقا یا جایگزینی دیسک سیستم از HDD به SSD نمی‌تواند بوت شود ، دلیل اصلی این مشکل این است که ممکن است در راه اندازی مجدد دچار مشکل شده است. کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. به طور مداوم یک کلید خاص (معمولاً F2 ، F8 ، F12) را فشار دهید تا وارد BIOS Setup شوید.

کلام پایانی

SSD‌ها به سرعت در حال جایگزینی با ‌هارد دیسک‌ها هستند، اما مشکلات خاص خود را دارند. اگر مشکل شناسایی نشدن هارد اس اس دی توسط ویندوز به وجود آید، ممکن است فقط یک مشکل نرم افزاری باشد که می‌تواند از طریق ابزار کمکی Disk Management رفع شود که ما امیدواریم که اصلاحات فوق در حل مشکل شما کمک کند اما اگر مشکل همچنان ادامه داشت، ممکن است لازم باشد برای راه اندازی SSD خود به یک تکنسین مجرب در این زمینه مراجعه کنید.

تیترهای این محتوا پنهان کن
دکمه بازگشت به بالا