اقتصادی

زور نوسانات نرخ ارز بر کاهش قیمت اونس طلا چربید

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به روند نزولی قیمت ها در بازار جهانی طلا و کاهش میانگین هشت دلاری هر اونس طلا، بازار داخلی سکه و طلا در هفته گذشته را بازاری صعودی خواند. . روندی که ناشی از نوسانات فزاینده نرخ ارز است که البته با سیاست های بانک مرکزی در عرضه سکه در بورس از سرعت افزایش آن کاسته است.

نادر بذرافشان در گفت وگو با مجله روز، درباره وضعیت بازار داخلی سکه و طلا در هفته گذشته اظهار کرد: هفته گذشته با نوسانات نرخ ارز، قیمت سکه و طلا با ‘افزایش نسبی’ همراه شد. این در حالی است که قیمت طلا در بازارهای جهانی رو به کاهش بود و در هفته گذشته شاهد افت میانگین هشت دلاری قیمت هر اونس طلا بودیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه افزایش قیمت در بازارهای داخلی نسبت به هفته‌های گذشته کندتر بوده و تورم بازار کاهش یافته است، گفت: افزایش قیمت زیاد نبوده و نوسانات نسبی کم بوده است. بازار هنوز با تقاضای جدی برای خرید سکه و مصنوعات طلا مواجه نیست و تقاضا همچنان پایین است.

وی در رابطه با تاثیر عرضه اوراق بورس کالا بر بازار ارز تصریح کرد: سیاست های بانک مرکزی مبنی بر عرضه اوراق ارزی در بورس کالا تاثیر بسزایی در بازار داشت. از زمان اعلام خبر این عرضه، سرعت افزایش قیمت ها در بازار کاهش یافته است. انتشار اوراق ارزی در بورس باعث شد تا قیمت ها تا حدودی تثبیت شود و از اوج هفته های اخیر فاصله بگیرد.

اگر این اوراق با قیمت مناسب تری عرضه شود که فاصله بیشتری با قیمت سکه در بازار و فاصله قیمتی کمتری داشته باشد، قطعا تاثیر بیشتری در ثبات و کاهش قیمت ها در بازار خواهد داشت.

بذرافشان تاکید کرد: اگر این اوراق با قیمت مناسب تری که فاصله بیشتری با قیمت سکه در بازار داشته باشد و با فاصله قیمتی کمتری عرضه شود، قطعا تاثیر بیشتری بر ثبات و کاهش قیمت بازار خواهد داشت. . اوراق با قیمت هایی کمتر از قیمت سکه در بازار عرضه می شد، اما دور از دسترس نبود (حدود 100 تا 300 هزار تومان کمتر از قیمت سکه در بازار)؛ بنابراین چنانچه این فاصله بیشتر شود و سیاست های بانک مرکزی در هفته های آتی همانطور که گفته شد ادامه یابد تاثیر بیشتری بر بازار خواهد داشت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص تغییرات قیمت سکه و طلا در بازار در آخرین عملیات هفته نسبت به ابتدای همین هفته گفت: در آخرین عملیات روز گذشته (پنجشنبه) 16 میلیون و سکه 300 هزار تومان داد و ستد شد. نسبت به ابتدای هفته 200 هزار تومان افزایش داشته است. سکه و نیم سکه طرح قدیم هر کدام 150 هزار تومان نسبت به ابتدای هفته افزایش قیمت داشت و سکه طرح قدیم تا پایان هفته 15 میلیون و 350 هزار تومان و نیم سکه 8 میلیون معامله شد. و به ترتیب 870 هزار تومان.

وی افزود: ربع سکه در آخرین معاملات هفته پنج میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون و 300 هزار تومان داد و ستد شد که نسبت به ابتدای هفته هر عدد 100 هزار تومان افزایش قیمت داشته است. . . هر مثقال طلای 17 عیار با 25 هزار تومان افزایش هفتگی شش میلیون و 465 هزار تومان هر گرم طلای 18 عیار نیز نسبت به ابتدای هفته 8 هزار تومان افزایش داشته است. گرمی یک میلیون و 763 هزار تومان فروخته شده است. آخرین نرخ ثبت شده برای هر اونس طلا 1763 دلار است.

کاهش حباب ارز ادامه پیدا نکرد و دوباره رشد کرد

حباب ارز در طول هفته به یک میلیون و هزار تومان رسید و نسبت به هفته های گذشته روند نزولی را تجربه کرد، اما این کاهش حباب تا پایان هفته ادامه پیدا نکرد؛ در حالی که این حباب در طول هفته به یک میلیون و هزار تومان رسید. به هر حال در آخرین معاملات هفته هر قطعه سکه یک میلیون و 650 هزار تومان حباب داشت و حباب سکه حدود 200 هزار تومان افزایش یافت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا