اقتصادی

حمایت جنجالی تراشه‌ساز تایوانی از تحریم‌های آمریکا

موسس شرکت TSMC تایوان اعلام کرد جهانی‌سازی برای صنعت تراشه به پایان رسیده و از اقدامات آمریکا برای محدود کردن پیشرفت فناوری چین از طریق محدودیت‌های صادراتی و تحریم‌ها، حمایت کرد.

به گزارش مجله روز، موریس چانگ در رویدادی در تایپه اظهار کرد: در بخش تراشه‌ها، جهانی‌سازی مرده است. تجارت آزاد مرده است. فقط نگاه کنید که چین چطور تحریم شده است. من با این تحریم‌ها موافق هستم.

این پیشکسوت ۹۱ ساله صنعت نیمه رسانا گفت: زنجیره تامین تراشه جهانی با اقدام آمریکا برای محدود کردن دسترسی چین به پیشرفته‌ترین فناوری، اشنعاب بیشتری پیدا می‌کند و من مطمئنا از سیاست صنعتی آمریکا برای کند کردن پیشرفت چین حمایت می کنم.

چانگ گفت: چین دست‌کم پنج تا شش سال از فناوری تراشه سازی تایوان عقب است اما در عین حال، تایوان نباید درباره موقعیت خود نسبت به آمریکا ساده باشد. هنگامی که رهبران آمریکایی از  از تقویت تولید فناوری پیشرفته دوست صحبت می‌کنند، تایوان در این سیاست قرار ندارد زیرا آنها مکرر نسبت به اتکا به تایوان ابراز نگرانی کرده اند.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، وابستگی آمریکا به تایوان برای تراشه‌سازی پیشرفته را در سویه غیرقابل تحمل توصیف کرد و “قانون علم و تراشه‌های آمریکا”ی او، برای تشویق شرکت‌هایی مانند TSMC و سامسونگ کره جنوبی برای فعالیت تولیدی در داخل مرزهای آمریکا، طراحی شده است.

تایوان و کره جنوبی از دیرباز قطب تراشه‌سازی بوده اند و TSMC در زمینه پردازنده‌های لوجیک پیشرفته، پیشتاز بوده در حالی که شرکت‌های سامسونگ و “اس کی هاینیکس”، بازار تراشه حافظه را تحت سلطه دارد که باعث نارضایتی فزاینده در آمریکا و اروپا شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات آمریکایی می‌ترسند چین که تایوان را بخشی از سرزمین خود می‌داند، به تصرف این جزیره با توسل به زور، اقدام کند و همین واهمه، باعث شده است برخی در واشنگتن به فکر تدابیر مفرطی بیافتند. در میان آن‌ها، مقامات آمریکایی سناریوهای بازی جنگی را طراحی کردند که در آن صنعت نیمه رسانای پیشرفته تایوان برای جلوگیری از افتادن به دست چین، محو و نابود می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا