بین الملل

دیدار هیئت‌های روسیه و آمریکا درباره پیمان «استارت نو»/ اظهارات ریابکوف در کنفرانس خلع سلاح

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو مجبور شده مشارکت خود در معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای موسوم به “استارت جدید” را به حالت تعلیق درآورد چون واشنگتن از آن برای کمک به اوکراین برای حمله به سایت‌های استراتژیک روسیه استفاده می‌کند.

به گزارش مجله روز، به نقل از خبرگزاری رویترز، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در جریان سخنرانی در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو ضمن متهم کردن ایالات متحده و متحدان غربی‌اش به حمایت از درگیری اوکراین، گفت که آنها می‌خواهند شاهد شکست استراتژیک روسیه در اوکراین باشند.

ریابکوف ادامه داد: این وضعیت پس از تلاش ایالات متحده برای تحقیق درباره امنیت تاسیسات استراتژیک روسیه اعلام شده تحت عنوان معاهده استارت جدید از طریق کمک به دولت کی‌یف در انجام حملات مسلحانه علیه آنها کاهش یافته است. تحت این شرایط، ما مجبور شدیم تا تعلیق این پیمان را اعلام کنیم.

وی در جایی دیگر پس از سخنرانی گفت، دولت کی‌یف نمی‌تواند تاسیسات روسیه را با پهپاد و بدون کمک آمریکا هدف قرار دهد. می‌دانیم که این حملات هرگز بدون کمک‌های ویژه و پیشرفته آمریکا به ارتش اوکراین امکان پذیر نیستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اخیرا اعلام کرد که حضور در استارت جدید را تعلیق می‌کند و با امضای قانونی آن را اجرایی کرد.

ریابکوف همچنین گفت روسیه به تبعیت از محدودیت‌های تسلیحات تهاجمی استراتژیک در این پیمان ادامه می‌دهد؛ اما ابراز نگرانی کرد که ایالات متحده روزی بخواهد و بتواند آزمایش هسته‌ای انجام دهد.

پیشتر  معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود، هیئتی روسی با هیئت آمریکایی در ژنو درباره معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک استارت جدید که هدف آن محدود کردن قابلیت‌ موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست، دیدار کرده‌ است.

ریابکوف با بیان این‌که جلسه‌ فنی میان طرفین صورت گرفت، افزود: هیچ ملاقاتی با نمایندگان انگلیس و فرانسه برنامه‌ریزی نشده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا