استان ها

آیین شب یلدا در تهران و قبل از کرونا

بر اساس گزارش ها برن ; تهرانی‌های باستان در تمام جشن‌های خود جمع‌آوری اعضای خانواده در بزرگ‌ترین خانه خانواده و همه بچه‌ها را یک سنت حسنه می‌دانستند. خانواده در خانه مادر من به نظر می رسد ملاقات داشتند.

یکی از رسوم یلدای تهران، صرف میوه های تابستانی مانند هندوانه در مجاورت این مراکز است. کشاورزی با تهران، میوه هندوانه در شب یلدا روی غذاهای تهرانی است.

چرا تهرانی ها شب یلدا آنها هر ساله برای حفظ سنت های زیبای باستانی در پیچ و خم زندگی مدرنیته شهری خود جشن می گیرند.

مردم تهران قرن هاست که زندگی می کنند زمستان آنچه که همان شب سی ام آذر و بامداد یکم دی ماه است به شب یلدا یا شب کشش بزرگ معروف است. نورپردازی او دوباره متولد شد.

در گذشته های دور، شب بعد از یلدا برای تهرانی ها و ایرانیان بسیار ارج و قرب بود، به گونه ای که سعی می کردند آسیبی به آنها نرسانند و آن روز بخشی از تعطیلات حساب عمومی می آمد.

علی اکبر دهخدا مراسم شب یلدا را اینگونه تعریف می کند:

شب چله طولانی ترین شب سال است که ایرانیان از دیرباز آن را مبارک می دانند.

سپس میزهای پهن با شومینه، عطر و تنقلات مختلف از جمله تنقلات فصلی و غذاهای غیرقابل آشامیدن مانند نان، شیرینی، حلوا و کارن او یک قربانی بود.

شب یلدا برای تهرانی‌های قدیم نماد برکت، سلامتی، فراوانی و شادی بود که اقوام خود را به همسایه‌ها دعوت می‌کردند یا در بزرگ‌ترین خانه خانواده جمع می‌شدند و از آجیل گرفته تا شیرینی، میوه‌ها به‌ویژه هندوانه و انار، سوروسات می‌خوردند. و خربزه. ارائه و سرگرم و سرگرم شد.

yalda.jpg2

هندوانه را روی سفره می گذاشتند زیرا به دلیل شکل کروی خود نماد خورشید است و همچنین انار نماد زایمان است که در صورت شکستن شکسته می شود. خوشبختی البته بیشتر میوه های موجود در شب یلدا در آن زمان کثیرالدوله بود که به آن نوعی جادوی مسری می گفتند که زندگی را برکت می داد.

فال حافظ در قرون اخیر در شب یلدا به آداب و رسوم تهران افزوده شده است که مخصوصاً دختران خوش شانس می خواستند آن را حدس بزنند و بزرگان با انتخاب و شکستن آینده ای جدید به دلیل پوچی یا پر بودن آن، آینده را پیشگویی می کردند. .

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا