عوارض بعد از عمل لیپوماتیک

امروزه بسیاری از افرادی که برای انجام لیپوماتیک مراجعه می کنند افرادی ریسک پذیر هستند. یعنی خلق و خوی این بیماران به گونه ای می باشد که حاضرند هرنوع عارضه جراحی را قبول کنند اما در عوض نتایج سریع تری را از طریق لیپوماتیک بدست بیاورند. نکته مهم این است که معمولا در یک روز دیده می شود. نکته ای که معمولا بیماران به آن توجه نمی کنند این است که زمانی که این کار انجام شد بعد از جراحی یک دوره نقاهتی مانند سایر جراحی ها کانند تزریق چربی که مراقبت های بعد از تزریق چربی به باسن را باید رعایت کرد، وجود دارد که این دوره نقاهت حدود ۳ هفته می باشد که درد و را در پی دارد و یک دوره ۳ ماهه که برای پوشیدن گن نیاز است که در نظر گرفته شود.

تمام اعمال جراحی مخصوصا اعمال جراحی که در افراد با وزن بالا انجام می شود می تواند همراه با عوارضی مانند آمبولی باشد. کسی این این عمل را انجام می دهد حتما باید جراح باشد. مراجعه به کلینیک هایی که با اسامی مختلف و معمولا پزشکان عمومی و تکنسین ها و حتی متخصصین غیرمرتبط با جراحی مانند متخصصین زنان و بیهوشی متاسفانه مشغول به کار هستند می تواند عوارض عمل را بسیار بالا ببرد. تمامی مرگ و میر، آمبولی ها و عوارض در مواقعی اتفاق افتاده که این عمل در کلینیک های غیرمجاز و در مطب ها انجام شده باشد.

یکی از بهترین روش های از بین بردن چربی های اطراف شکم رژیم غذایی است. ولی اگر رژیم غذایی در از بین بردن این چربی ها اثری نداشت می توان از روش جراحی استفاده کرد. اگر چربی های اطرف شکم از محدوده قفسه سینه بیشتر باشد برای قلب می تواند خطرناک باشد. روش های جراحی مختلفی برای از بین بردن چربی ها وجود دارد که یکی از آنها روش لیپوماتیک می باشد.

Complications after lipomatic surgery

هر چند که روش های پیکرتراشی جراحی طی سال های اخیر پیشرفت زیادی داشته و عوارض و مرگ و میر بسیاری را که در مراحل اولیه در مدل های قدیمی تر داشت، الان وجود ندارد ولی به هر حال متاسفانه هنوز هم ممکن است این خطرات وجود داشته باشد منتها درصد وقوع آنها بسیار کمتر از قبل شده است. نکته دیگر این است که برای انجام لیپوماتیک نیازمند بیهوشی کامل و یا حداقل یک بی حسی وسیع در محلی نیازمند پیکرتراشی هستیم. پس بنابراین باید خطرات و عوارض مربوط به بیهوشی و بی حسی های گسترده را هم در نظر گرفت.

مزایای لیپوماتیک

  • تعداد سوراخ های ورودی برای وارد کردن کانولا به زیر سطح پوست محدود می باشد.
  • زمان انجام لیپوماتیک کوتاه است.
  • عوارض نسبت به روش های سنتی کم و ناچیز است.

هزینه لیپوماتیک

یکی از پرسش های شایعی که در مورد لیزر لیپوماتیک مطرح می باشد بحث مقدار هزینه می باشد. بیمار در هر مرکزی که مراجعه می کند باید حتما معاینه شود و حجم میزان چربی اضافه در منطقه مورد نظر محاسبه شود و قد و وزن بیمار حتما باید بررسی شود و در فرمول شاخص توده بدنی قرار گیرد تا قیمت دقیق این کار مشخص شود. بنابراین مهمترین فاکتور مراجعه بیمار به پزشک و معاینه دقیق وی می باشد. همچنین  بر اساس موقعیت مکانی و محلی که بیمار برای درمان مراجعه می کنوجود چربی‌های ناخواسته همیشه یکی از مشکلات مهم برای افرادی بوده که به دنبال داشتن اندامی ایده‌آل هستند.

در گذشته‌ها تنها خانم‌ها به دنبال برطرف کردن چربی‌های اضافه بوده‌اند اما در سال‌های اخیر تعداد آقایانی که به دنبال روش‌هایی جهت حذف چربی‌های موضعی هستند نیز افزایش یافته است. روش‌های گوناگونی برای حذف چربی‌های اضافه وجود دارد، یکی از روش‌های کلاسیک، جراحی لیپوساکشن بود، با پیشرفت تکنولوژی روش‌های نوینی جایگزین روش لیپوساکشن شد، جراحی لیپوماتیک یکی از روش‌های جدید و کم تهاجمی برای حذف چربی‌های موضعی می‌باشد اما تمام مداخلات پزشکی همواره عوارضی خواهند داشت، جراحی لیپوماتیک نیز از این قاعده مستثنی نیست، در ادامه به بررسی عوارض جانبی این روش می‌پردازیم:

لیپوماتیک یکی از روش های است که برای خارج کردن چربی های اضافه از بدن استفاده می شود. طبیعتا این عمل زیبایی نیز مانند سایر جراحی ها عوارضی دارد اما عوارض لیپوماتیک در باور برخی ها بیشتر از واقعیت است. از همین رو تصمیم داریم در این مقاله شفاف سازی های لازم را درباره این موضوع انجام دهیم.

عوارض پس از بیهوشی

عمل لیپوماتیک با توجه به وسعت محدوده‌ی جراحی و شرایط جسمی بیمار ممکن است با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عموم انجام شود. در موارد که از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود پس از پایان جراحی بیمار ممکن است تا چند روز با عوارض داروی بیهوشی مانند تهوع، استفراغ، سرگیجه مواجه شود. همچنین حساسیت به داروی بیهوشی یکی از مواردی است که در برخی مواقع ممکن است ایجاد شود.

ایجاد درد پس از پایان جراحی

با توجه به برش‌هایی که برای وارد شدن کانول و ابزار جراحی روی پوست ایجاد می‌شود و میزان چربی‌های خارج شده از بدن، پس از جراحی تا چند روز ممکن است بیمار مقداری درد در موضع جراحی داشته باشد، میزان درد معمولاُ قابل تحمل می‌باشد اما در برخی مواقع لازم است که بیمار از داروهای مسکن جهت کنترل و مدیریت درد استفاده نماید.

عوارض لیپوماتیک کدام است؟

عمل لیپوماتیک به نسبت سایر روش‌های ساکشن ساده‌تر است و به همین دلیل عوارض لیپوماتیک به نسبت سایر روش‌ها کم‌تر و برای افراد مشکلات کمتری را ایجاد خواهد کرد. اما با وجود این‌ها لیپوماتیک یک عمل جراحی غیر سرپایی است و مانند سایر جراحی‌های دیگر دارای عوارض و خطر‌های جانبی است. معمولاً پزشک‌های معالج و دستیارانش قبل از انجام عمل در یک جلسه توجیهی شما را از تمامی عوارض لیپوماتیک مطلع خواهند کرد و شما با علم به مزایا و عوارض این عمل تصمیم نهایی خود را برای عمل خواهید گرفت. با این وجود در این ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با تمامی عوارض لیپوماتیک (عوارض نادر و شایع) آشنا کنیم.

عوارض شایع بعد از عمل لیپوماتیک

این عوارض لیپوماتیک معمولاً بعد از عمل دیده می‌شود و اگر با آن‌ها مواجه شدید به خود نگرانی را ندهید چرا که بعد از مدتی به‌طور کامل رفع خواهند شد. یکی از عوارض لیپوماتیک بروز کبودی و تورم در ناحیه عمل شده بعد از عمل است. این کبودی‌ها معمولاً طبیعی هستند و تا یک ماه بعد از عمل از بین خواهند رفت. در برخی از موارد مشاهده شده‌اند که کبودی‌های ناشی از عمل لیپوماتیک برای شش ماه باقی مانده‌اند.

وجود اسکار (جای زخم) بعد از عمل نیز یکی از عوارض لیپوماتیک است که بسیاری از افراد نسبت به آن حساس هستند. پزشکان برای خارج کردن چربی پوست شما را برش می‌دهند و در نتیجه جای زخم اجتناب ناپذیر است. در روز‌های اولیه بعد از عمل این اسکار‌ها قرمز رنگ هستند و بعد از مدتی تغییر رنگ خواهند داد و به کمتر به چشم خواهند آمد.

در برخی از موارد مشاهده شده است که بیمار در اطراف ناحیه عمل شده احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی دارد، این عوارض لیپوماتیک در بین بیماران بسیار شایع است و معمولاً بعد 45 تا 60 روز از بین خواهد رفت و شما به حالت اول خود باز خواهید گشت. اگر این مشکل در طول این مدت رفع نشد یا بدتر شد به شما پیشنهاد می‌شود، موضوع را با جراح در میان بگذارید.

التهاب در ناحیه جراحی شده نیز یکی دیگر از موارد مشاهده شده در بیماران است. ممکن است تا مدتی بعد از انجام عمل در نواحی که توسط پزشک برش به‌منظور خارج کردن چربی‌ها ایجاد شده است، ترشحاتی وجود داشته باشد. اگر عمل لیپوماتیک را برای مچ پا یا پا‌های خود انجام دهید، متورم شدن پا‌ها به خصوص در ناحیه مچ پا یکی از عوارض لیپوماتیک به حساب می‌آید. .

معایب لیپوماتیک

همان طور که گفتیم عوارض برای هر عمل جراحی به خصوص در زمینه زیبایی وجود دارد که ممکن است برای هر بیمار با شرایط مختلف، متفاوت باشد. برخی از عوارض لیپوماتیک که قابل اجتناب نیستند عبارتند از :

  • کبودی بدن
  • تورم ، قرمزی یا خونریزی موقت ناحیه ورود و خروج کانولاها بعد از عمل که ممکن است 2 الی 4 روز ادامه داشته باشد.
  • امکان التهاب و ترشح مایع از قسمت های برش داده شده تا 6 ماه نیز وجود دارد.

لیپوماتیک برای بارداری مضر است!

یک باور غلطی که در بین مردم شکل گرفته ، این است که لیپوماتیک، می تواند روی بارداری خانم ها تاثیرگذار باشد. در حالی که این عقیده صحت ندارد!

برخی نیز بر این باورند که پس از انجام ، فضای شکمی برای بارداری و نگهداری از جنین کافی نیست. این باور نیز کاملا اشتباه است.

ممکن است پس از بارداری ، ظاهر بدن تغییر کند اما این که برای بارداری مشکلی به وجود بیاید خیر. چون لیپوماتیک با عضله ها کاری ندارد و تنها به خارج کردن چربی های اضافی از بدن می پردازد.

آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن

خاصیت ویبریشن دستگاه لیپوماتیک، موجب شکسته شدن سلول های چربی می شود و تنها کمی امواج اولتراسون از خود تولید می کند. مقدار این امواج به حدی ناچیز است که نمی توان گفت به سلامتی بیمار آسیب می رساند.

دستگاه مذکور به علت داشتن حسگر، تنها چربی های اضافه را دفع می کند و هنگامی که با سایر قسمت های بدن برخورد نماید ، متوقف می شود.

پس از عمل لیپوماتیک بافت چربی زیر پوست شما خالی شده و این موجب شل شدن و افتادگی پوست می‌شود که برای برگشت آن باید از گن استفاده کرد و پس از عمل لیپوماتیک در قسمت شکم تا ۳ ساعت باید درازکش بود تا پوست شکم چروک برندارد.

دکمه بازگشت به بالا