ایرانی کسب و کارتندرستی

کاشت مو FIT دارای چه مراحلی است؟

کاشت مو به روش fit چه تفاوتی با سایر روش‌ها دارد؟

کاشت مو FIT یک تکنیک پرطرفدار امروزی است که به شکل غیرتهاجمی و بدون ایجاد زخم در ناحیه بانک‌مو انجام می‌شود. در این روش تار مو سالم را به صورت تکی از پشت سر برمی‌دارند. موی سر تاثیر به‌سزایی در زیبایی و چهره افراد دارد. اگر شما به‌دلایل مختلف مانند استرس، وراثت، تغییرات هورمونی یا کمبود مواد‌مغذی دچار ریزش شدید، کم‌پشتی یا طاسی شده‌اید، کاشت مو با تکنیک‌های متنوع مشکلتان را برطرف می‌کند.

کاشت مو به روش fit یکی از متداول‌ترین گزینه‌های موجود است که به‌دلیل عدم ایجاد زخم در بانک‌مو طرفداران زیادی دارد. در این روش واحد فولیکولی مو استخراج می‌شود، از همین‌رو درصد موفقیت آن بسیار بالاست.  اگر شما هم دچار ریزش شدیدمو، کم‌پشتی یا طاسی هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید که می‌خواهیم، روش انجام، مزایا، معایب و کاربرد کاشت مو به روش fit را مورد بررسی قرار دهیم.

کاشت مو به روش fit چیست؟

کاشت مو به روش FIT که نام کامل آن در انگلیسی Follicular Isolation Technique است با اسم برش واحد فولیکولی هم شناخته می‌شود. در این روش فولیکول‌های مورد نیاز یا همان کلاف مو را از ناحیه متراکم که به‌عنوان بانک مو می‌شناسیم، برمی‌دارند.  مهمترین ویژگی کاشت مو با تکنیک fit انتقال تارهای مو بدون کد ژنتیکی طاسی به نواحی کم تراکم است. همچنین هنگام استخراج فولیکولی هیچ جای زخمی در بانک مو باقی نمی‌ماند. زیرا هر گرافت (یک تا چهار تار مو) را به صورت جداگانه از بانک مو بیرون می‌آورند. خوب است بدانید کاشت مو به روش FIT می‌تواند شما را از شر ریزش‎مو به‌طور دائمی خلاص کند. اما همه افراد کاندید انجام این تکنیک کاشت مو نیستند.

تکنیک کاشت‌مو به روش FIT برای چه کسانی مناسب است؟

این تکنیک محبوب و پرطرفدار برای افرادی مناسب است که ریزش شدید موی سر آن‌ها به‌تازگی شروع شده و هنوز دچار طاسی کامل نشده‌اند. افراد کاندید برای انجام این نوع کاشت مو دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • پوست سر حالت کشسانی کمتری دارد.
  • در پشت یا اطراف سر بانک مو مناسبی دارند.
  • ریزش و طاسی خفیف است که با روش FIT ترمیم می‌شود.
  • سن بلوغ به اتمام رسیده و در بازه سنی 25 تا 55 سال هستند.
  • اگر می‌خواهید از روش کاشت مو دائمی اما غیرتهاجمی استفاده کنید.

کاشت مو به روش FIT چیست ؟

در کاشت مو به روش FIT که یکی از بهترین روش های کاشت مو طبیعی هم می باشد، از یک پانچ گرد کوچک برای استخراج واحدهای فولیکولی مو از یک ناحیه با رشد موهای متراکم به یک منطقه بدون مو استفاده می شود. هر واحد که گرافت مو نام دارد شامل یک تا چهار مو است. اگر چه مخفف “FIT” به طور رایج برای استخراج واحد فولیکولی شناخته شده است، دستورالعمل های صادر شده در مارس 2018 از انجمن بین المللی جراحی ترمیم مو (ISHRS) توصیه کرد که این روش به نام “برش واحد فولیکولی” تغییر نام داده شود.

جالب است بدانید که در این روش هرگز جای زخم پشت سر داوطلب باقی نمی‌ماند؛ زیرا هر گرافت به‌صورت مجزا از ناحیه پرتراکم استخراج می‌شود. همچنین از این روش در کاشت ابرو و کاشت ریش و سبیل هم استفاه می شود.

کاندید مناسب روش FIT

طاسی و ریزش موی خفیف تا متوسط می‌تواند به کمک این روش ترمیم شود. افرادی که پوست سر آنها خاصیت کشسانی کمتری دارند، می‌توانند از این روش به‌عنوان یک راهکار جایگزین برای کاشت مو به روش FUT استفاده کنند. همچنین افرادی که با وجود ریزش مو، بانک موی مناسبی در پشت سر و اطراف دارند، گزینه مناسبی برای کاشت مو محسوب می‌شوند.

  • افرادی که سن بلوغ را گذرانده باشند و سن آنها حدود 25 الی 55 سال باشد، کاندید خوبی برای روش FIT هستند.
  • افرادی که به دنبال یک روش دائمی و غیرتهاجمی برای افزایش تراکم موهای خود هستند.
  • FIT برای آن دسته از افرادی که تمایل به کوتاه نگه داشتن موهای خود در پشت سر را دارند، گزینه خوبی است.

مراحل کاشت مو

FIT یک روش کاشت مو با حداقل میزان تهاجمی بودن است که دوره بهبود بسیاری کوتاه و نتایجی عالی دارد. همه متقاضیان کاشت مو به صورت مجزا در جلسات مشاوره ی پزشکی تحت آزمایش و بررسی قرار می گیرند. روش درمانی پیشنهادی (دارویی و یا جراحی) بر اساس میزان ریزش مو تعیین می شود. مراحل کاشت مو به روش FIT به صورت خلاصه به شرح زیر است :

  • مراجعه ی بیمار به مراکز درمانی،
  • عکس برداری،
  • طراحی نواحی اهداکننده و دریافت کننده،
  • استخراج واحد های فولیکولی از نواحی اهداکننده،
  • آماده سازی واحدهای فولیکولی،
  • نگه داری واحد های فولیکولی،
  • استراحت،
  • کاشت واحدهای فولیکولی،
  • دوره بعد از کاشت مو و رعایت توصیه های بعد از کاشت.

انتخاب یک کلینیک معتبر و قابل‌اعتماد

انتخاب بهترین متخصص پوست و بهترین کلینیک کاشت مو اولین و مهمترین قدم برای کاشت مو است. تجربه و مهارت پزشک در بیشتر مواقع در نتیجه نهایی کاشت تأثیرگذار است. بنابراین اگر قصد دارید یک عمل موفقیت‌آمیز و بدون عارضه را تجربه کنید، حتماً به این نکته توجه فرمایید. شما می‌توانید پس از مشاوره و ویزیت مشکل خود را ارزیابی نمایید و باتوجه‌به نظر پزشک برای کاشت مو اقدام کنید. پزشک موظف است تا کلیه جزئیات کاشت و نحوه انتقال فولیکول موی پیوندی یا گرافت را به شما شرح دهد و نظرتان را بپرسد.

عکس برداری

عکس برداری از قسمت های مشخص شده ای از سر به منظور ثبت در پرونده و تحلیل نتایج حاصل شده انجام می شود. یک مجموعه عکس شامل تمامی مراحل درمان، در اختیار هر فرد قرار خواهد گرفت. این عکس ها توسط کارکنان مرکز درمانی و با دوربینی حرفه ای گرفته می شوند.

طراحی خط رویش مو

طراحی خط رویش مو به صورت توافقی با بیمار و با رعایت حد متعارف پارامترهای مربوطه صورت می گیرد. دکتر نواحی اهداکننده و دریافت کننده را نشان می دهد، به این معنا که یک طرح اولیه با ماژیک های مخصوص کشیده و محدوده ی نواحی اهدا کننده و دریافت کننده را مشخص می کند.

تزریق بی حسی موضعی

در این مرحله پزشک به کمک داروهای بی‌حسی موضعی نظیر لیدوکائین سعی می‌کند درد را برای زیباجو به حداقل برساند. حتی در مواقعی مراجعه‌کننده هرگز دردی را تجربه نخواهد کرد!

استخراج واحدهای فولیکولی (گرافت مو)

استخراج به کمک ابزارهای جراحی میلی متری به نام «پانچ» انجام می شود. این ابزارها لبه تیزی دارند و اندازه ی استوانه شان بین ۰/۷ تا ۰/۹ میلی متر متغییر است، که با توجه به ضخامت موی هر بیمار تعیین می شود. پس از جدا ساختن واحد‌های فولیکولی با «پانچ مخصوص»، آنها را به کمک انبرک‌های مخصوص جراحی با دقت از پوست سر خارج می کنند. تعداد واحدهای فولیکولی استخراج شده در یک جلسه، بسته به تراکم موی بیمار، حدود ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ واحد فولیکولی است که متناظر با حدود ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تار مو است. این مقدار می تواند بسته به تراکم موجود در ناحیه ی اهداکننده متفاوت باشد.

آماده سازی و نگهداری واحدهای فولیکولی

در این مرحله از کاشت مو، پزشک فولیکول‌های استخراج شده را در محلول‌های نگهدارنده مخصوص قرار می‌دهد تا از نابودی آنها جلوگیری کند. بعد از این فولیکول‌ها باید روی شیت یا نوار کاغذی چیده و مرتب شوند. این کار به افزایش سرعت و کیفیت پیوند مو کمک زیادی می‌کند. تیم جراحی به کمک عینک‌های مخصوص شروع به آماده سازی واحدهای فولیکولی می کند.

آماده سازی و نگه داری مناسب واحدهای فولیکولی، عامل اصلی موفقیت آمیز بودن کاشت مو است. نگه داری مناسب از واحدهای فولیکولی برای بقای فولیکول های مو در مدتی که خارج از بدن هستند، بسیار مهم است. واحدهای فولیکولی باید هیدراته (آب دار) و در دمای ایده آل، در ظرف هایی که در درمای پایین آماده سازی شده اند بمانند تا زمان کاشت فولیکول ها فرا برسد.

استراحت

به طور متوسط، روند کاشت مو ۵ تا ۸ ساعت زمان می برد که به سه بخش استخراج، استراحت و کاشت تقسیم  می شود. زمانی که روند استخراج پایان یافت، بیمار فرصتی نیم ساعته برای استراحت و صرف یک وعده ی غذایی سبک دارد.

کاشت گرافت‌ها

بعد از مرحله آماده‌سازی و برش ناحیه گیرنده، نوبت به کاشت گرافت‌ها می‌رسد. تک پیوندها باید کاملاً حرفه‌ای در منطقه موردنظر قرار بگیرند. سرعت و دقت دو فاکتور مهم این روش هستند. زاویه و جهت رشد موها بسته به برش‌های ایجاد شده توسط متخصص متغیر است. اما به‌طورکلی این برش زدن ماهرانه پزشک است که نتیجه طبیعی و بدون نقص را ایجاد می‌کند. خوشبختانه این روش طی یک جلسه قابل انجام است. در مرحله آخر پزشک توصیه‌های مراقبتی بعد از کاشت مو را به مراجعه‌کننده شرح می‌دهد و در صورت نیاز دارو تجویز می‌نماید.

دکمه بازگشت به بالا