تفاوت اسانس های بازار ایران

تصمیم‌گیری بین خرید عطر و ادکلن همواره دشوار بوده و بسیاری از افراد نمی‌توانند انتخاب درستی در این زمینه داشته باشند. دلیل این امر این است که برای تعداد زیادی از افراد، تفاوت موجود بین ادکلن و یا عطر مشخص نیست. به همین خاطر، در این مقاله از عطرانه قصد داریم به بررسی تفاوت‌های موجود میان این دو بپردازیم و در انتها نیز بهترین راهکار را خدمت شما ارائه خواهیم کرد. البته بهتر است برای درک بهتر تفاوت‌های موجود میان ادکلن و عطر، توضیحات مختصری را دررابطه‌با هرکدام ارائه دهیم؛ پس ما را همراهی کنید.

در عطر یا پرفیوم (Perfume)، ۳۰ تا ۴۰ درصد روغن طبیعی (اسانس) گل‌ها و گیاهان مختلف، همراه با درصدی از الکل و آب جهت تثبیت عطر و کنترل رطوبت روغن‌ها به کار می‌رود. مدت‌زمان ماندگاری رایحه عطرها نیز به میزان روغن طبیعی گیاهان بستگی دارد. به همین خاطر، عطرها از ادکلن گران‌قیمت‌تر هستند. بسیاری از عطر مارلی از شخصیت های تاریخ فرانسه الهام گرفته شده است. این برند اغلب عناصری را که به شکوه و الگانس مرتبط با اشراف اروپا استفاده شده است، در عطرهای خود جای می‌دهد.

اسانس عطر چیست؟

منظور از اسانس، روغن خالصی است که پایه ساخت انواع عطرها است که به دو صورت تهیه می‌شوند:

روش طبیعی

در این روش، روغن گیاهان را به شیوه تقطیر، سیال، حلال و اتانول و یا به‌صورت پولکی، استخراج می‌نمایند. این روغن‌ها به دلیل رقیق نبودن، ماندگاری طولانی دارند. حاصل استخراج از این روش، تولید روغن‌هایی است که آن‌ها را روغن‌های اساسی می‌نامند. غلظت و رایحه تند بسیار زیاد روغن‌های اساسی موجب می‌شود که تنها درصد کمی از آن‌ها را در عطرها استفاده کنند.

روش مصنوعی

روش مصنوعی در مقایسه با روش طبیعی ارزان‌تر بوده و به همین جهت، بسیاری از شرکت‌ها از این روش برای تولید عطر استفاده می‌کنند. در تولید عطر به‌صورت مصنوعی، بخش پارافینی عطر به‌عنوان اسانس استفاده می‌شود.

برای خرید اسانس عطر، میتوانید به وبسایت های مربوطه مراجعه کنید، اما بدانید اسانس ها عموما از کمترین ماندگاری و پخش بو برخوردارند.

انواع عطرهای موجود در بازار کدام‌اند؟

 

هنگام خرید عطر زنانه یا عطر مردانه، ممکن است با نام‌هایی رو به رو شوید که قبلاً به گوشتان نخورده‌بود. این نام‌ها، بیانگر انواع متنوعی از عطرهای موجود در بازار هستند و باید پیش از تهیه عطر با آنها آشنا شوید.

  • اسانس (روغن): اسانس کاملاً خالص است و پایه ساخت موارد زیر است.
  • پرفیوم یا عطر: عطرها ماندگاری طولانی‌تری به نسبت انواع دیگر دارند؛ زیرا نزدیک به ۴۰ درصد روغن (اسانس) در آنها به کار می‌رود به همین دلیل، برای تهیه آنها باید مبلغ بیشتری را هزینه کنید.
  • ادوپرفیوم: بعد از پرفیوم‌ها، ادو پرفیوم‌ها ماندگاری بیشتری را دارا هستند و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اسانس روغنی در آنها استفاده می‌شود.
  • ادو تویلت: رتبه سوم ماندگاری و درصد روغن (اسانس) بکار رفته، متعلق به ادو تویلت‌ها است. میزان روغن آنها بین ۸ تا ۱۵ درصد است.
  • ادکلن: ادکلن (و یا ادوکلن) که به‌اختصار به آن «Edc» نیز می‌گویند، نسبت به انواع گفته شده در بالا، غلظت کمتری از مواد روغنی (در حدود ۲ تا ۴ درصد) را داراست. مشاهده شده که بسیاری از افراد به دلیل وجود درصد بالای الکل، به ادکلن‌ها حساسیت نشان می‌دهند.
  • او فرش (Eau Fraiche): او فرش با غلظت ۱ تا ۳ درصد اسانس روغنی عطر، رقیق‌ترین در این گروه بوده و در پایین این گروه قرار دارد. باوجوداینکه او فرش کمترین غلظت اسانس را دارد؛ اما حاوی کمترین مقدار الکل بوده و در عوض با مقدار زیادی آب رقیق می‌شود؛ بنابراین برای کسانی که دارای پوست حساس هستند نیز مناسب است.

تفاوت عطر و ادکلن و اسانس (روغن) چیست؟

حال‌آنکه با انواع مختلف عطرها آشنا شدید، نوبت به بررسی تفاوت عطر و ادکلن می‌رسد. ادکلن‌ها درصد بسیار پایین‌تری از روغن (اسانس) را دارا هستند. در حالت معمول این میزان روغن، بین ۲ تا ۴ درصد است که همان را هم با الکل مخلوط می‌کنند. شما تنها چند ساعت رایحه ادکلن‌ها را حس خواهید کرد. البته همان‌طور که گفتیم نوعی دیگر از ادکلن‌ها به نام او فرش (Eau Fraiche) نیز وجود دارد که درصد روغن‌های موجود در آن، بین ۱ تا ۳ درصد است و با مقدار زیادی آب رقیق می‌شود.

ولی در ساخت عطر (perfume) میزان اسانس بیشتری استفاده شده است (بین ۳۰ تا ۴۰ درصد) و ماندگاری بیشتری نسبت به ادکلن دارند.

کلمه عطر و اسانس (روغن) با هم متفاوت هستند؛ زیرا اسانس به‌صورت صددرصد خالص ارائه می‌شود. اسانس در عطر استفاده می‌شود؛ اما عطر نه‌تنها دارای درصدی اسانس، بلکه دارای آب و الکل نیز است که قطعاً خرید اسانس خالص مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود و شما می‌توانید اسانس موردنظر خود را با قیمت مناسب و کیفیت بالا در فروشگاه اینترنتی عطرانه خریداری کنید.

خرید اسانس عطر باصرفه‌تر است یا خرید اسانس خالص؟

در بالا نکاتی را که هنگام خرید عطر به کارتان خواهد آمد، خدمتتان عرض کردیم. حال نوبت به این می‌رسد که با ذکر دلایلی ثابت کنیم، خرید اسانس بسیار باصرفه‌تر از خرید عطر و ادکلن خواهد بود. زیرا ادکلن‌های اورجینال بسیار گران هستند و ادکلن‌های ارزان‌قیمت ماندگاری بسیار کمی دارند

ادکلن‌های تستر موجود در ایران همگی فیک هستند و هیچ ارتباطی با شرکت اصلی ندارند و به دلیل کپی‌برداری دقیق از ادکلن اورجینال (مانند درب سنگین فلزی، نی مخفی، بچ نامبر هماهنگ جعبه و شیشه، درب مگنت دار و …) تشخیص آن‌ها از ادکلن اصلی بسیار مشکل بوده و ممکن است شما هزینهٔ زیادی را برای خریدن ادکلن صرف کنید، اما بعداً متوجه شوید که یک ادکلن تقلبی را به شما فروخته‌اند که علاوه بر ضرر مالی، سلامتی خود را نیز به خطر انداخته‌اید. پس‌خرید اسانس عطر در مقایسه با سایر گزینه‌ها انتخابی عاقلانه‌تر است.

مزایای استفاده از اسانس چیست؟

در کنار مواردی که در مورد اسانس گفتیم، موارد دیگری نیز وجود دارد که خرید اسانس را مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند:

  • بطری عطرها سبک‌تر هستند و حمل آنها راحت‌تر خواهد شد.
  • رایحه آنها قوی‌تر بوده؛ زیرا که میزان روغن‌های طبیعی در آنها بیشتر است. همچنین برای افرادی که پوست چرب دارند و زیاد عرق می‌کنند، گزینه مناسب‌تری است.
  • اسانس‌ها را نیز می‌توانید روی موی خود اسپری کنید و امکان استفاده از آنها داخل حمام نیز وجود دارد.
  • لازم به ذکر است که در فروشگاه عطرانه به دلیل استفاده از شیشه و والف‌های با کیفیت محصول خریداری شده، هیچ‌گونه لکه‌ای بر روی لباس ایجاد نمی‌کند و شما می‌توانید با خیال راحت بر روی هر نوع لباسی آن را اسپری کنید.

معایب استفاده از ادکلن چیست؟

علاوه بر مواردی که در بالا عرض کردیم، دلایل دیگری نیز وجود دارد که شما را ترغیب به خرید اسانس عطر به‌جای ادکلن خواهد کرد:

  • بطری ادکلن نسبت به بطری اسانس سنگین‌تر بوده و حمل آنها مشکل‌تر است.
  • به دلیل پایین‌بودن میزان ماندگاری ادکلن‌ها، مجبور خواهید بود که در طول روز مکرراً از آن استفاده کنید. به همین خاطر، ادکلن شما به‌سرعت تمام می‌شود.
  • بعضی از ادکلن‌های ارزان‌قیمت، به دلیل دارابودن درصد زیادی از الکل، بوی نامطبوع و یا ضعیف‌تری دارند.
  • اگر پوست شما چرب است، استفاده از ادکلن‌ها چندان توصیه نمی‌شود؛ زیرا که زودتر اثر آن از بین می‌رود.

دکمه بازگشت به بالا