استان ها

۲۰ درصد باغات پسته کشور در رفسنجان قرار دارد

مجله روز/ کرمان سرپرست فرمانداری رفسنجان با اشاره به اینکه 80 هزار هکتار از باغات این شهرستان زیر کشت محصول پسته رفته است گفت: این باغات 20 درصد از باغات پسته کشور در 28 استان کشور را شامل می شود.

حسین رضایی عصر امروز سوم مردادماه در مراسم افتتاح دفتر املاک پرورشگاه معین زاده گفت: مردم منطقه رفسنجان با درآمد پسته وقف می کنند.

وی افزود: نوع وقف در رفسنجان نسبت به سایر نقاط کشور متفاوت است به طوری که 60 سال پیش خانواده نیک نفس مرکز آموزشی و درمانی نیک نفس را با درآمد پسته احداث کردند و در آن زمان مردم سیرجان، شهربابک و از مناطق مختلف کشور برای درمان استفاده می شد. در حال حاضر دانشجویان دوره پیراپزشکی علاوه بر انجام امور پزشکی، دوره های آموزشی را نیز در این سایت می گذرانند.

رضایی تصریح کرد: مرحوم مرادی از دیگر خیرین در وقف نامه خود تصریح کرده بود که بیمارستان مرادی برای پزشکی هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد و در حال حاضر جراحی های چشم در این بیمارستان با جدیدترین روش ها انجام می شود.

وی ادامه داد: آثار خیرین نشان می دهد که واقفان آینده نگری را جلوتر از دیگران داشتند که باید این بینش توسعه و حفظ می شد.

سرپرست فرمانداری رفسنجان تصریح کرد: خیرین رفسنجان پس از گذشت 70 سال از وقف هنوز هستند. اثری از ثروت آن است و برای درمان، تحصیل، حوزه های دینی و … استفاده می شود.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد موقوفات کشور در حوزه بهداشت و درمان (اوقاف هلال احمر) در رفسنجان است و این موقوفات از محل درآمد پسته انجام می شود، افزود: جایگاه چهار رقم پسته در کشور از جمله اکبری، کله قوچی و احمد آقایی در رفسنجان وجود دارد.

رضایی گفت: بیش از 400 هزار هکتار باغ پسته در کشور کشت شده که 80 هزار هکتار معادل 20 درصد در شهرستان رفسنجان برداشت شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود معدن عظیم مس و ذخایر نفتی جنوب شرق کشور در این شهرستان; رفسنجان نسبت به 20 سال گذشته آنقدر پیشرفت نکرده است که باید تشخیص داده شود.

رضایی اعلام کرد: نباید به دلیل بی انگیزگی و عدم حمایت از رفسنجان اجازه دهیم خیرین پسته کاری به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. در صورت درخواست مجوز یا درخواست تسهیلات عمرانی باید به رونق کار و فعالیت آنها در زمینه امور خیر توجه شود. زیرا مدت ها خیرین رفسنجانی مدارس، بیمارستان ها، دانشگاه ها، مساجد و… ایجاد کردند که در ردیف رتبه های اول کشوری شناخته شدند.

در ادامه محمد کریمی مدیرکل پرورشگاه معین زاده اظهار داشت: این پرورشگاه 70 سال پیش در رفسنجان ساخته شده و به کودکان بی سرپرست خدمات ارائه می کند. این پرورشگاه یکی از 3 پرورشگاه در کشور است که تمام نیازهای کودکان بی سرپرست را تامین می کند.

وی افزود: 70 سال پیش بر اساس قانون اساسی قوی و مستحکم در راستای نگهداری، تربیت، سلامت جسمی و روحی و سایر امور کودکان؛ این نهالستان تأسیس شد و بخش زیادی از باغات پسته خانواده معین زاده به این امر اختصاص یافت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا