جامعه و خانواده

آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران/ برگزاری جشن کوچ عشایر همزمان با استقرار در مناطق ییلاقی

مدیر امور عشایر استان تهران از آغاز کوچ بهاره عشایر این استان خبر داد و گفت: حدود یک هزار خانوار عشایری استان از مناطق قشلاقی به سمت مناطق ییلاقی شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات کوچ می‌کنند.

فرشید ذبیحی در گفت‌وگو با مجله روز، در تشریح روند کوچ بهاره عشایر استان تهران، گفت: کوچ بهاره عشایر استان تهران حدود یک ماه ادامه خواهد داشت و در نیمه خرداد ماه عشایر پس از عبور از مناطق میانبند وارد مناطق ییلاقی می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر عشایر استان تهران امسال نیز حدود ۴۰۰ خانوار «عشایر مهمان» از استان‌های قم، البرز، مرکزی و سمنان در مناطق ییلاقی شهرستان های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات مستقر خواهند شد.

مدیر امور عشایر استان تهران ادامه داد: امسال همچنین هماهنگی خوبی با استانداری و سایر دستگاه‌های مرتبط صورت گرفته تا خدمات رسانی مناسبی به عشایر داشته باشیم، بطوریکه تأمین امنیت در مسیر کوچ، تسهیل و هماهنگی لازم برای تردد عشایر و دام از معابر و جاده‌های برون شهری، ارائه خدمات بهداشتی به عشایر، واکسیناسیون و سایر خدمات دامپزشکی، تأمین آب شرب بهداشتی، مرمت و بازگشایی مسیرهای عشایری از خدمات مهم دستگاه‌های مربوطه به عشایر است.

وی تأکید کرد: بر همین اساس با توزیع سیلندرگاز و استفاده از انرژی‌ های سازگار با محیط زیست و همچنین سامانه‌های مختلفی از جمله فانوس و حمام خورشیدی، روشنایی معابر در استقرارگاه‌های عشایری در نظر گرفته شده و مسیرهای کوچ عشایر نیز مرمت و بازگشایی می‌شود.

مدیر امور عشایر استان تهران در خصوص برگزاری جشن کوچ عشایر نیز گفت: تلاش داریم همزمان با استقرار عشایر در ییلاقات جشن کوچ برگزار شود.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا