ایرانی کسب و کارتندرستی

میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion) درمانی برای جوان‌سازی پوست

 میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم ابریژن روشی غیرتهاجمی برای پاکسازی و جوانسازی پوست است. میکرودرم ابریژن غیرشیمیایی و غیر تهاجمی با استفاده از تکنیک‌های مختلف، لایه‌ی خشک و مرده سطحی پوست شما برداشته می‌شود و به تولید لایه‌های جدید پوستی زیرین با میزان بالاتری از کلاژن و الاستین کمک می‌کند و ظاهر پوستتان را بهبود می‌بخشد بعد از التیام کامل، لایه‌ی سطحی جدید زیباتر، یکدست‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسد.

جلسه میکرودرم ابریژن برای صورت بین ۳۰ الی ۴۰ دقیقه و برای گردن حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. در طول جلسه‌ی درمانی دردی احساس نخواهید کرد و نیازی به استفاده از داروی بی‌حسی نیز نمی‌باشد. پس از درمان ممکن است کمی تورم یا احساسی مشابه آفتاب سوختگی داشته باشید که طی چند روز کاهش یافته و برطرف می‌شود. برای رسیدن به بهترین نتایج جوانسازی، بین ۵ الی ۱۶ جلسه درمانی نیاز است.

این جلسات به صورت هفتگی، دو هفته یکبار یا ماهانه انجام خوهد شد. فواصل بین جلسات درمانی به اهداف، دلیل میکرودرم ابریژن و همچنین نوع پوست شما بستگی دارد. نتایج جوانسازی این روش دائمی نمی‌باشد و نیاز به تمدید دارد. میکرودرم ابریژن برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ مورد تایید سازمان () قرار گرفت. از آن زمان تا اکنون، صدها ابزار مختلف برای میکرودرم ابریژن ساخته شده‌اند.

کاربرد اصلی میکرودرم صورت چیست؟

رفع لکه ناشی از آفتاب یا پس از درمان آکنه

تماس مستقیم پوست صورت با اشعه نور مستقیم خورشید می‌تواند، فرآیند پیری در فرد را سریع کند. اشعه آفتاب می‌تواند باعث سوختگی شدید و ایجاد لک روی پوست صورت شود. میکرودرم صورت یکی از روش‌های درمانی می‌باشد که با استفاده از آن می‌توان علاوه بر جوانسازی پوست صورت به ترمیم بخش‌های آسیب دیده هم کمک کرد. در واقع ترمیم بافت‌های آسیب دیده ناشی از آفتاب سوختگی و لایه برداری پوست صورت یکی از کاربردهای اصلی میکرودرم صورت می‌باشد.

رفع کدری پوست

می‌توانید برای از بین بردن تیرگی و کدری پوست خود از میکرودرم صورت استفاده کنید. در واقع این تیره و کدر بودن پوست تنها نشان دهنده وجود سلول‌های مرده روی سطح پوست می‌باشد. میکرودرم صورت می‌تواند همانند یک لایه‌بردار قوی عمل کند و با لایه‌برداری سلول‌های مرده روی پوست به جوان شدن، شادابی، شفافیت و روشنی پوست صورت کمک شایانی کند.

یکدست کردن رنگ پوست یا رفع ناهماهنگی در رنگ پوست

در بسیاری از مواقع لک‌های حاملگی، لک‌های ناشی از استفاده از داروی خاص و… باعث تیره و روشن شدن پوست صورت خوهد شد. اگر به دنبال آن هستید تا پوست صورتتان یکدست و یکنواخت شود، بهتر است از میکرودرم صورت استفاده کنید. میکرودرم صورت می‌تواند با لایه‌برداری و از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست باعث روشن شدن و یکدست شدن رنگ پوست صورت شما بشود.

از بین بردن جای زخم و جای جوش یا اسکار

بسیاری از افراد از جای جوش‌های جوانی، آکنه، جای آبله‌مرغان و… ناراحت هستند. با استفاده از میکرودرم صورت می‌توان جای جوش و اسکارهای سطحی را از بین برد. هرچه عمق این اسکارها بیشتر باشد مدت زمان و جلسات زیادتری برای میکرودرم صورت نیاز است. در بسیاری از مواقع آکنه‌های سطحی و ضعیفی روی پوست صورت ظاهر می‌شوند که تنها با یک الی دو جلسه میکرودرم صورت می‌توان آن‌ها را محو کرد.

بهبود روزاسه در سنین میانسالی

روزاسه یکی از مشکلات پوستی می‌باشد که در سنین میانسالی و سالمندی برای افراد ایجاد می‌شود. این عارضه باعث تغییر رنگ پوست صورت در بخش‌هایی از صورت مثل بینی، گونه و پیشانی می‌شود و در نهایت از زیبایی صورت فرد کم می‌کند. همه‌ی روش‌های درمانی پوست صورت نمی‌تواند روی این عارضه تاثیر گذار باشد و تنها روشی که می‌تواند آن را از بین ببرد، میکرودرم صورت می‌باشد.

کنترل میزان ترشح غدد چربی پوست

خشکی پوست صورت و ترک‌های پوستی دلیلی بر ایجاد چین و چروک روی پوست صورت می‌باشد. استفاده از میکرودرم صورت می‌تواند ترشح چربی پوست را کنترل کند و از خشکی پوست صورت و ایجاد چین و چروک‌های بیشتر مانع شود. میکرودرم صورت با لایه‌برداری پوست صورت () و تحریک غدد به تولید چربی، می‌تواند از خشکی پوست جلوگیری کند.

لیفت پوست

استفاده از روش درمانی میکرودرم صورت علاوه بر اینکه لایه‌برداری قوی می‌باشد می‌تواند سلول‌های سطح پوست را ترمیم کند. این روش با ایجاد کشش منفی و افزایش خونرسانی به بافت‌های صورت می‌تواند از افتادگی و شل شدن پوست جلوگیری کند. به مرور زمان و با افزایش سن و سال قدرت پوست صورت برای ترمیم کم می‌شود، استفاده از میکرودرم ابریژن می‌تواند به ترمیم پوست صورت و لیفت کمک بسیاری کند.

هزینه میکرودرم ابریژن چقدر است؟

بدلیل اینکه میکرودرم جزء عمل‌های زیبایی در نظر گرفته می‌شود و نه درمانی. بنابراین بیمه هیچ یک از هزینه‌های مربوط به آن را به عهده نمی‌گیرد و پرداخت تمام هزینه‌ها به عهده خود فرد است. هزینه پاکسازی پوست با میکرودرم آبریژن، به عوامل مختلفی بستگی دارد و تعیین یک بازه قیمتی برای آن غیر ممکن است. برخی از عوامل تاثیرگذار در هزینه میکرودرم صورت، عبارتند از:

  • مرکز درمان
  • پزشک انتخاب شده
  • نوع و میزان عمق آسیب پوستی

انواع میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم آبریژن دستی نوک الماسی

میکرودرم آبریژن دستی نوک الماسی ابزاری برای لایه برداری است. این وسیله به شکلی طراحی شده که با ملایمت سلول‌های مرده‌ی و لایه شاخی پوست را جدا کند. همزمان با این کار، سلول‌های کنده شده به درون دستی، مکیده می‌شوند. عمق لایه برداری در این روش به فشاری که روی دستی گذاشته می‌شود و همچنین به میزان ماندن مکنده بر روی پوست فرد بستگی دارد. این اپلیکاتور میکرودرم ابریژن معمولاً برای نواحی حساس پوست اطراف چشم، دور لب‌ها و.. استفاده می‌شود.

میکرودرم آبریژن کریستالی

در این روش از دستی ویژه‌ای استفاده می‌شود. سری دستگاه میکرودرم در این روش از کریستال‌های ظریفی از جنس اکسید آلومینیوم ساخته شده‌‌اند و با کمک یک اسپری، با حرکت و مالش پوست، کریستال‌های بسیاری ظریفی را روی پوست می‌ریزد تا با استفاده از دستگاه میکرودرم لایه‌برداری پوست را آغاز کنند. کریستال‌ها باعث جدا شدن سلول‌های مرده می‌شوند و ساکشن دستگاه سلول‌های کنده شده را جمع‌آوری می‌کند. این دستگاه دارای یک ورودی و یک خروجی است. از یک طرف لایه‌های مرده مکیده می‌شود و از طرف دیگر به پاکسازی سطح پوست کمک خواهد کرد.

هیدروژن ابریژن

یکی از روش‌های جدید میکرودرم صورت، هیدروژن آبریژن است که در آن از کریستال‌ یا الماس استفاده نمی‌شود. تنها از یک افیوژن پوستی استفاده می‌کنند. از طرفی لایه‌های مرده سطح پوست از بین می‌رود و مواد ترمیم کننده و تقویت کننده وارد سلول‌های پوستی می‌شود. روش درمانی هیدروژن ابریژن (Hydrogen Abrasion) باعث افزایش خون رسانی، تحریک کلاژن سازی افزایش سرعت ترمیم پوست صورت می‌شود و اثرات جوانسازی به حداکثر ممکن می‌رسند.

نحوه انجام میکرودرم چگونه است؟

ابتدا صورت خود را با استفاده از شوینده مناسب می‌شویید. پوست صورت باید عاری از هرگونه چربی و آلودگی شود. پس از آن پزشک با توجه به نوع پوست شما و روش مورد استفاده میکرودرم صورت را آغاز می‌کند. ابتدا با تراشیدن لایه‌های مرده سطح پوست به روشن شدن و شفاف شدن پوست صورت شما کمک خواهد کرد. پس از آن با استفاده از مواد ترمیم کننده و پاکسازی سطح پوست موجب جوان‌تر شدن پوست صورت می‌شود. پس از اتمام میکرودرم صورت باید با استفاده از آب ولرم و یک حوله تمیز صورت خود را خشک کنید. برای جلوگیری از بروز عوارض آن می‌توانید بلافاصله پس از شستشو صورت، از کرم اکسیددوزنگ یا کالامین استفاده کنید.

آیا میکرودرم درد دارد؟

هیچ مرحله‌ای از میکرودرم آبریژن درد ندارد. یکی از فواید انجام این روش این است که دوره نقاهت ندارد و شما بعد از انجام آن می‌توانید به کارهای روزمره‌تان برسید. ممکن است شما به خاطر مکش دستگاه میکرودرم، در طول میکرودرم ابریژن کمی احساس درد کنید یا تا چند ساعت پس از انجام آن احساس کنید پوستتان مقداری جمع شده است. اگر هم پوست بسیار حساسی دارید، ممکن است به خاطر مکش دستگاه کمی پوستتان دچار کبودی شود. اما به طور کلی این روش جوانسازی پوست هیچ گونه دردی نخواهد داشت.

آیا میکرودرم ابریژن ایمن است؟

پاکسازی صورت با میکرودرم نیز مثل تمامی درمان‌های مشابه، در صورتی بالاترین ایمنی را خواهد داشت که توسط یک فرد متخصص انجام شود. در حقیقت، بسیاری از افراد به دلیل ایمنی بیشتر و مقرون به صرفه بودن، میکرودرم ابریژن را به محصولات لایه بردار شیمیایی و درمان‌های لیزری ترجیح می‌دهند. با اینکه این فرایند با کمی ناراحتی همراه است اما دردناک نیست. با این حال، بعد از انجام پاکسازی صورت با میکرودرم ، پوست اندکی قرمز و حساس به لمس خواهد شد.

چه کسانی نباید از میکرودرم استفاده کنند؟

  • افرادی که روی صورت خود تبخال، زگیل یا عفونت پوستی دارند، به هیچ عنوان نباید تا بهبودی کامل از میکرودرم صورت استفاده کنند.
  • خانم‌های باردار یا شیرده، نباید از میکرودرم صورت استفاده کنند.
  • افرادی که در دو ماه اخیر جراحی صورت داشته‌اند، باید از انجام میکرودرم صورت چشم‌پوشی کنند.
  • افرادی که در یک سال اخیر داروی اکوتان مصرف کرده‌اند، یا بیماری پسوریازیس داشته‌اند باید از انجام میکرودرم صورت دوری کنند.
  • افرادی که در حال درمان با ایزوترتینوئین هستند نباید از میکرودرم ابریژن استفاده کنند.
  • افرادی که دارای مشکلات عروقی، لوپوس، دیابت کنترل نشده هستند نمی‌توانند از مکرودرم استفاده کنند.

انجام میکرودرم ابریژن به چه کسانی توصیه می‌شود؟

یکی از مهمترین مزیت‌هایی که در خصوص میکرودرم می‌توان به آن اشاره کرد، مناسب بودن میکرودرم برای تمام تیپ های پوستی است. فرق نمی‌کند که چند سال دارید و پوستتان چه رنگی باشد، قطعا با استفاده از این روش می‌توانید دوباره داشتن پوستی صاف و شفاف را تجربه کنید. به طور معمول میکرودرم به افرادی مناسب‌تر است که یکی از مشکلات پوستی زیر را دارا هستند:

  • افرادی که دارای خطوط ریز و چین و چروک روی پوست صورت خود هستند.
  • لکه‌های قدیمی و لکه‌های قهوه‌ای
  • جوش، آکنه، منافذ بزرگ و سرسیاه
  • افرادی که پوست آن‌ها خاصیت کشسانی خود را از دست داده است.
  • افراد دارای افتادگی پوست صورت

مراقبت‌های قبل از میکرودرم چیست؟

بدلیل اینکه این روش بسیار کم‌تهاجمی و ایمن می‌باشد، نیازی به مراقبت‌های سفت و سخت قبل از میکرودرم ندارد. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که حداقل تا یک هفته قبل از میکرودرم آفتاب نگیرید، سولاریوم نروید و از کرم‌های برنزه کننده نیز استفاده نکنید. همچنین از کرم‌ها و ماسک‌های صورت لایه بردار حداقل تا سه روز قبل از جلسه میکرودرم ابریژن نباید استفاده شود.

مراقبت‌های بعد از میکرودرم چیست؟

  • برای پیشگیری از خشک شدن سطح پوست بهتر است به صورت روزانه از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید.
  • تا چند روز بعد از میکرودرم ابریژن از رفتن به مکان‌هایی که باعث تعریق زیاد می‌شوند خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت‌های ورزشی که منجر به تعریق بدن می‌شوند خودداری کنید.
  • مصرف میوه، سبزیجات و مصرف آب را افزایش دهید.
  • از ملتهب کردن پوست صورت خود جلوگیری کنید. سعی کنید از ماساژ دادن، از قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب و.. خودداری کنید.
  • تا بهبودی کامل زخم‌های سطحی که روی پوست صورتتان بوجود آمده، از ضربه زدن به آن جلوگیری کنید.
  • از برداشتن و کندن پوسته‌های صورت به شدت خودداری کنید، اجازه دهید به صورت طبیعی و به مرور زمان پوسته‌ها کنده شوند.
  • برای شست و شوی صورت خود از پاک کننده‌های بدون الکل استفاده کنید تا از التهاب پوست جلوگیری شود.
  • حداقل تا دو الی سه روز پس از میکرودرم صورت از کمپرس آب سرد و کرم‌های ضدالتهاب استفاده کنید.

عوارض میکرودرم چیست؟

  • ممکن است برای چند ساعت پس از انجام میکرودرم صورت، قرمزی و التهابات خفیفی روی پوست صورت ایجاد شود. این التهابات موقتی بوده و از عوارض میکرودرم بوده و پس از گذشت چند ساعت بهبود پیدا می‌کنند.
  • ممکن است تا یک هفته بعد از میکرودرم صورت، سطح پوست خشک و پوسته پوسته شود. بهتر است از پمادهای آبرسان و مرطوب کننده برای از بین بردن این پوسته‌های ناشی از خشکی استفاده شود. میکرودرم ابریژن چربی پوست را نیز مقداری کم می‌کند.
  • به دلیل ضربه‌هایی که کاتر میکرودرم روی پوست صورت ایجاد می‌کند، ممکن است سطح پوست کمی دچار کبودی شود. البته این میزان کبودی تنها برای یک دوره‌ی موقت می‌باشد و برای مدت زمان طولانی روی پوست ماندگار نخواهد بود.
  • میکرودرم، پوست صورت را نازک و حساس می‌کند. به همین دلیل بهتر است تا یک هفته پس از میکرودرم از تماس مستقیم با نور خورشید بدون داشتن ضدآفتاب خودداری کنید. باید تا ۳۰ روز بعد از میکرودرم صورت از ضدآفتاب استفاده کنید. تا با تماس مستقیم نور خورشید دچارآفتاب سوختگی نشوید.
  • کاتری که با آن سلول‌های مرده سطح پوست را خراش می‌دهند، ممکن است باعث بروز خراش‌ها و زخم‌های سطحی روی پوست صورت شود. البته این عارضه کوتاه مدت بوده و پس از گذشت چند روز از بین می‌رود.
دکمه بازگشت به بالا