اقتصادیایرانی کسب و کار

سرانجام دادگاه ریپل چه شد؟

در شرایطی که بازار ارزهای دیجیتال  در حال ثبت کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر است، خبر نتیجه دادگاه ریپل  (XRP)، که دعوایی است بین ریپل در برابر کمیته بورس و اوراق بهادار (SEC) آمریکا در مرکز توجه‌ها قرار گرفته است. کمیته بورس و اوراق بهادار ریپل را متهم به فروش غیر قانونی اوراق بهادار کرده است، چرا که از نظر SEC توکن ریپل (XRP) یک اوراق بهادار است. اهمیت این دعوا و نتیجه آن از آن جا ناشی می‌شود که حکم دادگاه می‌تواند در مورد باقی ارزهای دیجیتال نیز صدق کند.

آشنایی با شرکت ریپل

ریپل یک پروتکل و شبکه پرداخت بلاک چین پایه است که توکن بومی شبکه خود (XRP) را دارد. کار اصلی ریپل انجام تراکنش‌ها و نقل و انتقال وجه است. شاید بتوان گفت که ریپل بسیار شبیه شبکه SWIFT است که در آن پول و اوراق بهادار، از طریق بانک‌ها و اشخاص واسط در سراسر جهان جابجا می‌شوند.

کل توکن‌های XRP از قبل استخراج شده‌اند و مکانیزم اجماعی که شبکه ریپل برای تائید تراکنش‌ها استفاده می‌کند به این شکل است که از اجماع گروهی تعدادی سرور که مالکیتشان در اختیار بانک‌هاست. میزان مصرف انرژی شبکه ریپل برای تائید هر تراکنش کمتر از شبکه بیت کوین است و زمان لازم برای تائید تراکنش نیز در چند ثانیه انجام می‌شود. ارزش کل بازار ریپل در زمان نگارش این مقاله برابر با 19 میلیارد دلار است که مارکت کپ این شبکه را در ریف ده بلاک چین برتر دنیای ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد. برنامه شرکت ریپل این است تا بانک‌ها از این شبکه برای نقل و انتقالات مالی استفاده کنند.

شکایت SEC از ریپل

در سال 2013، مدیر عامل ریپل از توکن XRP برای جذب سرمایه استفاده کرد به طوری که سرمایه گذاران با روی این شبکه سرمایه گذاری کردند.  به همین خاطر، در سال 2020 کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اقدام به ثبت شکایت از ریپل لبز، مدیر عامل آن زمان و قبلی کرد. اما چرا SEC از ریپل شکایت کرد؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ادعا کرد که مدیران عامل ریپل طی یک ارائه اولیه عمومی (IPO) توکن XRP، که اوراق بهادار غیر ثبت شده است، اقدام به جذب سرمایه کرده‌اند. با توجه به شکایت، ریپل با فروش توکن‌های XRP به سرمایه گذاران آمریکایی و غیر آمریکایی اقدام به فروش اوراق بهادار ثبت نشده کرده است.

واکنش ریپل به شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)

SEC معمولا شکایت‌های خود را خارج از دادگاه و با رسیدن به یک توافق با طرف مقابل پیش می‌برد. اکثر شرکت‌های کریپتویی با عمل به خواسته‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار و پرداخت جریمه با SEC به توافق می‌رسند تا پرونده به دادگاه نرود. اما بر خلاف اکثریت، ریپل مسیر متفاوتی را انتخاب کرد و درگیر یک دعوای حقوقی شد که منجر به شکل گیری دادگاه ریپل شد.

وکلای ریپل ادعا کردند که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هیچ گاه به آن‌ها اخطاری نداده است. در پاسخ، این نهاد نظارتی بر بازارهای مالی آمریکا پذیرفت که ریپل هیچگونه اخطاری از این بابت که XRP می‌تواند به عنوان اوراق بهادار دسته بندی شود دریافت نکرده‌ است. به همین دلیل، تیم حقوقی ریپل گمان می‌کردند که SEC در تشخیص XRP بعنوان اوراق بهادار سویه دارد، پس اگر این موضوع اثبات شود، قدرت ادله دعوای کمیسیون کاهش و احتمال موفقیت ریپل لبز در نتیجه دادگاه ریپل افزایش پیدا می‌کند. همین کافی بود تا ریپل به جنگ با SEC برود.

ریپل در موارد متعددی بیان کرده است که اعضای SEC با پلتفرم‌های کریپتویی دیگر، مانند اتریوم ارتباطاتی دارند. با وجود اینکه تا بحال هیچ مدرکی در اینباره ارائه نشده است، اما ما می‌دانیم که کمیسیون در مورد اتریوم، با بیان اینکه اتر به شکل غیر متمرکز معامله می‌شود از شکایت منصرف شد اما از ریپل شکایت کرد! این موضوع مقداری مشکوک به نظر می‌رسد.

روند پیشرفت دادگاه ریپل ؛ پرونده به کجا رسیده است؟

مراحل پیش رفت پرونده شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از ریپل را در زیر می‌بینید:

  • 21 دسامبر سال 2020: کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از دو مدیر عامل ریپل لبز و خود شرکت شکایت کرد. در برابر این اقدام، ریپل لبز بجای تن دادن به خواسته‌های SEC اعلام کرد که در دادگاه از خود دفاع خواهد کرد.
  • 28 دسامبر سال 2020: کوین بیس، یک اعلام کرد که XRP را از لیست رمز ارزهای قابل معامله در پلتفرم خود خارج می‌کند.
  • 3 مارچ سال 2021: ریپل با ارسال نامه‌ای به دادگاه نیویورک اعلام کرد که SEC هیچ گونه اخطاری را در این زمینه به آن‌ها ابلاغ نکرده است.
  • 8 مارچ سال 2021: کمیسیون بورس و اوراق بهادار در پاسخ به نامه ریپل، از قاضی درخواست استماع ادله را کرد.
  • 22 مارچ سال 2021: به SEC گفته شد که توکن XRP دارای ارزش پولی و کاربرد است، به همین خاطر از نظر قاضی نتبورن (Netburn) ریپل با ارزهای دیجیتالی مانند BTC و ETH تفاوت دارد.
  • 14 ژوئن سال 2021: دادگاه ضرب الاجل کمیسیون بورس و اوراق بهادار را برای نهایی کردن سیاست‌های داخلی معاملات ارزهای دیجیتال را به تعویق انداخت.
  • 31 آگوست سال 2021: ضرب‌الاجل SEC برای نهایی کردن سیاست‌های داخلی معاملات ارزهای دیجیتال به این روز موکول شد.
  • 24 ژانویه سال 2022: قاضی نتبورن به SEC این اجازه را داد تا تاریخ 17 فوریه از ریپل لبز مدارک حکومتی لازم را که ادعا می‌کنند XRP اوراق بهادار نیست را دریافت کند.
  • 2 دسامبر سال 2022: تیم حقوقی ریپل آخرین دفاعیه خود را برای دادگاه ارسال کردند.

اهمیت پرونده ریپل برای بازار ارزهای دیجیتال

اهمیت پرونده ریپل برای دنیای رمز ارزها از دو جهت است. اولا، نتیجه این پرونده حتما تاثیر زیادی بر سرنوشت خود کسب و کار ریپل لبز خواهد داشت. ریپل برنامه‌های بزرگ و بلند پروازانه‌ای برای آینده دارد و برای رسیدن به اهداف خود، مطمئنا باید مشکلات حقوقی را پشت سر بگذارد. در حال حاضر کل بازار و سرمایه گذاران با چشمانی دوخته به رای دادگاه انتظار حکم نهایی را می‌کشند.

ثانیا، نتیجه این پرونده می‌تواند برای بقیه‌ی ارزهای دیجیتال نیز تعیین کننده باشد. چارلز هاسکینسون، بنیان گذار شبکه اثبات سهام کاردانو که شخصیتی تاثیر گذار در دنیای رمز ارزهاست درباره نتیجه این پرونده عنوان کرد که نتیجه این پرونده برای کل ارزهای دیجیتال می‌تواند فاجعه بار باشد. البته با وجود اینکه بسیاری این صحبت‌های هاسکینسون را زیر سوال بردند و مورد انتقاد قرار دادند، احتمالا چارلز هاسکینسون نگران است که SEC بعد از ریپل سراغ شبکه کاردانو برود.

قیمت ریپل با پیروزی یا شکست در دادگاه چقدر خواهد شد؟

جرمی هوگان در ادامه افزود که با وجود این دیدگاه در بین عموم که ریپل احتمالا برنده این پرونده خواهد بود، شانس شکست آن‌ها نیز بالا است. وی عدد 30 درصد را برای احتمال شکست ریپل در دادگاه برآورد می‌کند. هوگان معتقد است در صورتی امکان پیروزی SEC وجود دارد که اسناد و مدارک نشان از این داشته باشند که ریپل با فروش توکن‌های XRP اقدام به جذب سرمایه برای ایجاد کسب و کار خود، یعنی راه‌اندازی شبکه پرداخت کرده باشد. با اعلام شکست ریپل در دادگاه، احتمالا جریمه‌هایی متوجه این شرکت شود، اما این جریمه‌ها خارج از توان پرداخت آن‌ها نخواهد بود.

سخن پایانی ؛ احتمال برنده شدن ریپل در دادگاه چقدر است؟

در روزهای گذشته، چارلز هاسکینسون عنوان کرده بود که قرار است در روز 15 دسامبر (24 آذر) ریپل لبز و SEC به توافقی برسند. تا لحظه نگارش این مقاله (روز 26 آذر) هیچ گونه اعلام توافقی اعلام نشده است. همچنین ریپل لبز نیز در هیچ یک از کانال‌های اجتماعی خود به این موضوع اشاره نکرده است. در هر حال باید فعلا صبور باشیم تا تاریخ جدیدی برای اعلام نتیجه دادگاه ریپل مشخص شود. فارغ از اینکه تصمیم نهایی قاضی چه باشد یا توافقی بین SEC و ریپل لبز حاصل شود یا خیر، نتیجه این پرونده می‌تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد و مطمئنا ما علاقمندان به دنیای رمز ارزها با وسواس اخبار آن را دنبال خواهیم کرد.

با گذشت 2 سال از شکایت SEC از ریپل، باید اذعان کنیم که پیش بینی نتیجه دادگاه هنوز بسیار دشوار است. هر دو طرف یکدیگر را به برداشت غلط از قوانین متهم می‌کنند و تا اینجا به نظر می‌رسد که تیم حقوقی ریپل قصد مصالحه با SEC را ندارد. با در نظر گرفتن پیروزی‌های کوچکی که ریپل در جلسات دادگاه به دست آورده می‌توانیم دلیل عدم علاقه به مصالحه را درک کنیم. البته، در حین اینکه به اعلام نتیجه دادگاه نزدیک می‌شویم، شایعاتی درباره توافق بین ریپل لبز و کمیسیون بورس و اوراق بهادار پخش می‌شود که نمونه‌ای از آن را در صحبت‌های چارلز هاسکینسون شنیدیم.

از طرفی دیگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده طی چند کیس مشابه اخیری که داشته (نظیر توکن LBRY) موفق عمل کرده و توانسته نظرش درباره اوراق بهادار بودن آ‌ن‌ها را به کرسی بنشاند. به همین دلیل تا قبل از اعلام نتیجه نهایی دادگاه ریپل و SEC به سختی می‌توان آینده را پیش بینی کرد.

علیرضا اصیلی

علیرضا اصیلی فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ و علاقمند به حوزه کریپتو کارنسی است. مقالات اون در زمینه کریپتو کارنسی در وبسایت سرمایکس و بسیاری از خبرگزاری‌ها منتشر شده است.
دکمه بازگشت به بالا