ایرانی کسب و کارعمومی

چرا قرمه سبزی تلخ میشه؟ (راه های رفع تلخی قرمه سبزی)

درک علت تلخی سبزی ها، به ویژه علت تلخی سبزیجات، مهم است. البته کیفیت سبزیجاتی که طبخ می کنید در طعم نهایی تاثیر می گذارد. منصفانه باید گفت که بیش از نیمی از تاثیر طعم سوپ سبزی روی سبزی آن است، بقیه بستگی به این دارد که سوپ چقدر پخته شده و آن را خوب بپزید. بنابراین، ابتدا باید سبزیجات مناسب را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید و سپس آنها را به درستی بپزید. چیکار کنیم قورمه سبزی جا افتاده تلخ نشود؟

اما به هر دلیلی ممکن است سوپ سبزیجاتی که پختید کمی تلخ باشد، در این زمینه از طعم غذا راضی نخواهیم شد و سعی می کنیم از تلخی غذا بکاهیم. بنابراین، باید بدانیم که از چه راهکارهایی برای متعادل کردن طعم قرمه سبزی خود استفاده کنیم.

علل تلخی قرمه سبری

چه سبزیجاتی عامل طعم تند قرمه سبزی هستند؟ به دلایل مختلف مانند استفاده از لیمو عمانی (مثلاً لیمو عمانی که دانه ها و پوست آنها خوب گزیده یا له نشده است)، پیاز سرخ شده، سبزیجات سرخ شده و سرخ شده، سبزه قورمه شما می تواند ترش شود. رژیم غذایی و مراقب باشید آهک عمانی را زیاد در سوپ سبزی خود قرار ندهید و در نتیجه سوپ سبزی شما ترش نمی شود. اگر سبزیجات بیش از حد سرخ شوند، نتیجه چیزی جز تلخ نخواهد بود.

برای رفع آن با سبزیجات تلخ چه کنیم؟

راه اول این است که موادی را که می دانیم خورش ما را تلخ می کند حذف کنیم. مثلاً اگر بدانیم لیمو عمانی موجود در خورش آن را تلخ می کند، مستقیماً آن را از خورش خارج می کنیم و از تلخ شدن خورش جلوگیری می کنیم.

از آنجایی که آب لیموی تازه به دلیل اسیدی بودن باعث کاهش شوری غذا می شود، آب لیموی تازه طعم تلخ را نیز کاهش می دهد. البته بهتر است بدانید که باید از آبلیموی تازه یا حتی لیموترش تازه استفاده کنید. آب لیموی کهنه می تواند غذا را تلخ کند. در آب سبزیجات استفاده از آب لیموی تازه برای رفع تلخی سبزیجات بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر سبزی ها از سرخ شدن زیاد تلخ شدند نیازی به دور ریختن و از اول سرخ شدن نیست. می توانیم روی همان سبزی را با آبلیمو بپوشانیم تا تلخی و طعم بد آن از بین برود.

گزینه دیگر اضافه کردن اسفناج و گشنیز به غذا است. همانطور که می دانید سبزی هایی مانند جعفری، گشنیز، اسفناج، شنبلیله و گاهی چغندر سبزی های اصلی کرم سبزی هستند. اگر آش سبزی به نظرتان تلخ است، می توانید اسفناج و گشنیز را به سایر سبزیجات و خورش ها اضافه کنید. میزان مصرف این سبزی به اسیدیته غذای شما بستگی دارد. سبزیجاتی مانند گشنیز به جبران تلخی سبزیجات با طعم شیرین کمک می کند، در حالی که اسفناج نیز به رنگ و درخشندگی سوپ سبزیجات رنگ و بوی خوبی می بخشد.

مقدار کمی سیب زمینی (مثلا نصف یا یک چهارم آن) را به خورش اضافه کنید و قبل از پخت آن را بردارید. برای از بین بردن اسیدیته آب سبزیجات می توانید از یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی یا کمی رب انار استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر رب را زیاد اضافه کنید، خورش ترش می شود.

افزودن 2 حبه قند به یک خورش سبزی قرمه می تواند تلخی یک خورش قرمه سبزی را از بین ببرد.

دکمه بازگشت به بالا