ایرانی کسب و کارعمومی

مقایسه میزان کیفیت تیرآهن های هاش ارزان و گران در بازار آهن

در بازار آهن و دیگر صنایع وابسته همچون ساخت و ساز، قیمت تیرآهن هاش می تواند بسیار ارزشمند باشد چرا که تفاوت قیمت ها را ناشی از تفاوت کیفیت آن می دانند. به گزارش مجله روز به نقل از بازار نیوز، کیفیت تیرآهن هاش، یکی از مهم‌ ترین فاکتورهایی است که خریداران هنگام انتخاب این محصول، مورد توجه قرار خواهند داد. تیرآهن هاش از نمونه‌ های قبل‌ تر خود یعنی تیرآهن های ipe لبه‌ های بلند‌تر، عمق بیشتر و مقطع بزرگ‌ تری دارد که این ویژگی‌ ها باعث محبوبیت زود هنگام آن در صنایع مختلف شد.

سنجش کیفیت تیرآهن هاش

همه تولیدکنندگان تیرآهن و دیگر آهن‌ آلات باید محصولاتشان را مطابق با استاندارد‌های ملی تولید نمایند. کیفیت تیرآهن هاش یکی از این استانداردهاست که با معیارهایی که تعیین شده است، تولید می‌ شود. این استانداردها مشخص می‌ کنند که فرایند نورد سرد یا نورد گرم چطور باید باشد.

سنجش کیفیت تیرآهن هاش یک فرآیند مهم در صنعت ساختمان است. این فرآیند شامل اندازه‌گیری خصوصیات فیزیکی و مکانیکی تیرآهن هاش مانند قطر، وزن، استحکام، کشش و خمش است. این خصوصیات تاثیر مستقیم بر رفتار تیرآهن هاش در برابر بارهای خارجی دارند. بنابراین، سنجش کیفیت تیرآهن هاش به منظور اطمینان از ایمنی و پایداری سازه‌های بتن‌آرمه ضروری است.

موارد استفاده از تیرآهن هاش

تیرآهن هاش یکی از انواع تیرآهن های مورد استفاده در ساختمان سازی است. این تیرآهن ها برای اتصال به ستون ها، دیوارها و سقف ها مناسب هستند و مقاومت بالایی در برابر بارهای خمشی و برشی دارند. تیرآهن هاش به دلیل شکل خاص خود، فضای خالی بین آرماتورها را کم می کنند و باعث می شوند که مصالح بتنی بهتر به آنها چسبند. تیرآهن هاش نیز مانند سایر تیرآهن ها، با روش های مختلفی مانند جوشکاری، پیچ و مهره، گیره و …

تیرآهن‌ های هاش در پروژه‌ های مختلفی مانند ساختمان‌ سازی ها، ماشین‌ آلات سنگین، راه‌ آهن دریایی، جاده و پل و پروژه‌ های دیگر مورد استفاده قرار می‌ گیرند. کیفیت تیرآهن‌ های هاش بسته به نوع محل مورد استفاده متغیر خواهد بود. این تیرآهن‌ ها اعضای سازه‌ ای هستند که پشتیبانی و پایداری سایر اجزا و عناصر سازه را فراهم می‌ کنند.

انواع تیرآهن‌ های هاش

انواع مختلفی از تیرآهن‌ های هاش وجود دارند، تیرهای هاش گرم نورد شده، تیرهای هاش جوشکاری شده، تیرهای تایمر، تیرهای فولادی، تیرهای مرکب، تیرهای تکیه‌ گاه ساده، تیرهای ثابت و تیرهای آویزان دوگانه، تیرهای پیوسته.

در این ساختار قطعات افقی را فلنج و قطعات عمودی را تار می‌ نامند. این شکل برای حمل بارهای سنگین (بدون خم شدن) بسیار کارآمد است.تیرآهن هاش را می توان به سه نوع  سبک، سنگین و نیمه سنگین تقسیم نمود که بسته به ساختار و حجمی که دارد، تفکیک نمود.

هر کدام از این تیرآهن ها را می توان در سازه هایی مختلف استفاده نمود. به تیرآهن های هاش سبک HEA و تیرآهن هاش سنگین HEB می گویند. در حال حاضر می توانید از سایز 10 تا 60 تیرآهن هاش را در بازار فولاد تهیه نماید.

کیفیت تیرآهن هاش

کیفیت تیرآهن هاش یکی از مهمترین عواملی است که باید در انتخاب مصالح ساختمانی توجه کرد. تیرآهن هاش با استانداردهای بین المللی سازگار است و دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی، خمش، کشش و پیچش است. تیرآهن هاش از جنس فولاد آلیاژی با کربن کم تولید می شود که باعث افزایش دوام و کاهش وزن آن می شود.

کیفیت تیرآهن هاش بستگی به نوع تیرها دارد. تیرهای نورد گرم با نورد فولاد، در دماهای بالا تولید می‌ شوند. عبارت H از شکل این تیرآهن‌ ها گرفته شده است که در نمای پلان مانند حرف H است. تیرهای H جوش داده شده، تیرهایی هستند که برای ایجاد یک واحد، یکپارچه شده‌ اند. این نوع تیرآهن‌ ها از مواد مرغوب ساخته شده و در نتیجه طول عمر بالایی دارد، همچنین نیاز به نگهداری کمتری دارد.

در فرآیند تولید، این تیرها گرم می‌ شوند و سپس به شکل خاصی در می‌ آیند که حمل‌ و نقل آن‌ ها را از یک مکان به مکان دیگر آسان می‌ کند. الوار، اگر به‌ درستی از آن مراقبت شود، یک ماده ساختمانی قوی و بادوام می‌ سازد. تیرهای فولادی از فولاد مذاب ساخته می‌ شوند و کیفیت تیرآهن هاش در این مقطع از ذوب مشخص می‌ گردد. این تیرها در قالب ریخته شده و به اشکال مختلف مانند تیرها نورد می‌ شوند.

این قابلیت بارگذاری باعث گشتاور خمشی، نیروهای برشی و در برخی موارد پیچش همراه با آن‌ها می‌ شود. تیر کامپوزیت جزء سازه‌ ای است که با استفاده از دو ماده مختلف به یکدیگر متصل شده و به‌ عنوان یک واحد عمل می‌ کند. به عنوان مثال در ساخت ساختمان‌ ها از تیرهای کامپوزیت فولادی و بتنی که کیفیت تیرآهن هاش بالاست استفاده می‌ شود.

عوامل موثر بر قیمت خرید تیرآهن هاش

عوامل موثر بر قیمت خرید تیرآهن هاش عبارتند از:

  • نوع و کیفیت تیرآهن: تیرآهن های با کیفیت بالا و استاندارد دارای قیمت بیشتری نسبت به تیرآهن های با کیفیت پایین و غیر استاندارد هستند.
  • نوسانات بازار: قیمت تیرآهن هاش به شدت تحت تاثیر نوسانات بازار ارز، بازار فلزات و بازار ساخت و ساز قرار دارد. هر گونه افزایش یا کاهش در این بازارها می تواند منجر به تغییر قیمت تیرآهن هاش شود.
  • عرضه و تقاضا: قیمت تیرآهن هاش نیز به میزان عرضه و تقاضای آن در بازار بستگی دارد. هر چه عرضه بیشتر و تقاضا کمتر باشد، قیمت تیرآهن هاش کمتر خواهد بود و بالعکس.
  • محل خرید: قیمت تیرآهن هاش نیز ممکن است در مناطق مختلف کشور متفاوت باشد. برای مثال، قیمت تیرآهن هاش در شهرهای بزرگ و صنعتی معمولا بالاتر از شهرهای کوچک و روستایی است.

اندازه تیرآهن‌ های هاش

تیرآهن‌ های هاش در اندازه‌ های مختلف در بازار موجود هستند. به‌ عنوان مثال اندازه‌ های فولادی 100 * 100 * 6 * 8-800 * 300 * 14 * 26 میلی‌ متر در بسته‌ بندی استاندارد، بسته‌ بندی حمل‌‌ و نقل دریایی ایمنی استاندارد و طول 12 متر و وزن حدود 2 تا 2.5 تن و سایز تیرهای اصل هندی 100*50، 500*180، 127*70، 200*100 و… با ضخامت 8-25 میلی‌متر خواهد بود.

منبع: بازار نیوز

دکمه بازگشت به بالا