مجازات فراری دادن متهم چیست؟

در این مقاله از مجله مشاوره حقوقی تصمیم داریم در رابطه با مجازات فراری دادن متهم چیست صحبت کنیم. در قانون مجازات اسلامی، قوانینی مشخص شده که طبق آن ها کمک به فراری دادن یا پنهان کردن متهم و مجرم جرم به شمار می آید و بسته به نوع جرم و کاری که شخص فراری دهنده انجام داده است مجازاتی مشخص می شود. البته در رابطه با این موضوع استثنا و شرایط خاصی نیز وجود دارد که باید در رابطه با آن ها نیز اطلاعات داشته باشید؛ بنابراین در ادامه همراه ما باشید تا با صفر تا صد این جرم و مجازاتی که دارد آشنا شوید. جهت مراجعه به بهترین وکیل ملکی در قم کلیک کنید.

متهم و محکوم به چه کسی گفته می شود؟

متهم در حقیقت به فردی گفته می شود که بنا به دلایلی ظن مجرم بودن بر وی می نشیند و قبل از آنکه رای توسط دادگاه صادر شود، مراحل تعقیب و تحقیق از شخص ادامه دارد. این در حالی است که محکوم به فردی گفته می شود که مراحل تعقیب و تحقیق از وی تمام شده و دادگاه رای صادر بر علیه شخص را صادر کرده است و مجازات مشخص می باشد. برای پیدا کردن بهترین وکیل قم به مستروکیل مراجعه کنید.

 

مجازات مخفی کردن یا فراری دادن متهم

در پاسخ به سوال مجازات فراری دادن متهم چیست باید بگوییم که طبق قانون مجازات اسلامی این کار جرم به شمار می آید؛ به طوری که اگر یک شخص فردی که حکم دستگیری آن صادر شده است را فراری دهد یا در جایی پنهان کند، مجازات می شود. حال در رابطه با اینکه این مجازات چیست و چگونه اعمال می شود، باید گفت مجازات مخفی کردن متهم طبق ماده 123 قانون مجازات اسلامی کلا در سه دسته تقسیم بندی می شود که این سه عبارتند از:

  1. اگر فراری دهنده، متهمی که به اعدام محکوم بوده را فراری دهد باید بین 1 تا 3 سال حبس را به عنوان مجازات بپذیرد.
  2. اگر متهم محکوم به حبس ابد، حبس موقت با اعمال شاقه یا محکوم به اعدام باشد و شخصی اقدام به فراری دادن وی کند، باید انتظار حکم 6 ماه الی 2 سال حبس تادیبی را داشته باشد.
  3. آخرین دسته از مجازات، این است که بسته به شرایط و نظر قاضی متهم به یک ماه الی یک سال حبس متهم خواهد شد.

حال شاید برای شما سوال پیش آید که آیا تمام افراد با هر نسبیتی اگر چنین کاری انجام دهند، مجازات می شوند؟ باید گفت که برخی از افراد از مجازات مذکور در بالا معاف هستند که این افراد را در ادامه نام خواهیم برد:

  • زن و شوهر حتی اگر از یکدیگر جدا شده باشند.
  • پدر و مادر و اقوامی که عنوان اجداد را دارند.
  • فرزندان و نوه هایی که شخص دارد.
  • برادر و خواهر و همچنین اقوامی که با مجرم نسبیتی تا درجه سه دارند.

جمع بندی

اطلاعاتی که در این مقاله در اختیارتان قرار گرفت، در پاسخ به سوال مجازات فراری دادن متهم چیست بودند و طبق توضیحات داده شده، باید گفت که اگر شخصی یک متهم و زندانی را فراری دهد یا برای مخفی کردن وی اقداماتی انجام دهد، خودش نیز به عنوان مجرم یا شریک جرم شناخته می شود و براساس قانوکمک به فرار یا پنهان شدن متهم و مجرم، بر اساس قانون مجازات اسلامی، جرم بوده و مجازات مخفی کردن متهم و مجرم ​را برای مرتکب، در پی خواهد داشت. مجازات مخفی کردن متهم و مجرم یا کمک به این امر و تسهیل آن، بسته به نوع جرم و مقام و منسبی که فراری دهنده یا کمک کننده دارد، حبس، شلاق، پرداخت دیه و سایر موارد مندرج در قانون، می باشد.

برای مشاوره مجازات مخفی کردن یا فراری دادن متهم یا مجرم

برای مشاوره مجازات مخفی کردن یا فراری دادن متهم یا مجرم

فرار متهم و مجرم، جرم بوده و سبب می شود، متهم یا مجرم متواری، به مجازات این جرم، محکوم گردند. چنانچه فرد، مجرم بوده و حکم محکومیت وی، در دادگاه، صادر شده باشد، علاوه بر مجازات جرم ارتکابی، به مجازات فرار نیز محکوم خواهد شد.

کمک به فرار متهم و مجرم یا تهسیل این امر، همچنین، مخفی کردن متهم و مجرم نیز جرم می باشد و سبب مواجه شدن مرتکب این امر، با مجازات مخفی کردن متهم و مجرم می شود. البته، نوع مجازات فراری دهنده، تحت تاثیر نوع جرمی که مجرم، مرتکب شده یا متهم، در معرض اتهام آن است، همچنین، مقام و منصب خود فراری دهنده، متفاوت می باشد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، جرم مخفی کردن یا فراری دادن متهم یا مجرم را مورد بررسی قرار داده و سپس، مجازات مرتکب این عمل را در خصوص فراری دادن متهم و مجرم، بر اساس قانون مجازات اسلامی، توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

مخفی کردن یا فراری دادن متهم یا مجرم

، در راستای برقراری نظم و امنیت جامعه، در برخی موارد، حبس و یا بازداشت مجرمین و متهمین را پیش بینی کرده است. اما، متاسفانه، گاهی، مجرم، یعنی کسی که حکم قطعی دادگاه، در خصوص ارتکاب جرم، توسط او، صادر شده یا متهم به یک جرم، یعنی کسی که صرفا، در معرض اتهام بوده و ارتکاب یا عدم ارتکاب جرم، توسط او، تحت بررسی می باشد، تسلیم قانون نبوده و اقدام به فرار می کنند.

فرار متهم و مجرم، به دو صورت، رخ می دهد. در برخی موارد، ممکن است، مجرم و یا متهم، شخصا، با اتکا به خودشان، بدون کمک کسی، اقدام به فرار کنند. در این صورت، در صورت دستگیری آن ها، متهم، به مجازات فرار محکوم خواهد شد و برای مجرم نیز علاوه بر مجازات جرمی که به آن، محکوم است، مجازات فرار نیز لحاظ می گردد.

حالت دیگر، این می باشد که هنگامی که دادگاه، اقدام به  و مجرم، با جلب و زندانی نمودن آن ها کرد؛ مجرم و متهم، از کسانی، نظیر مامور قانون یا از خانواده و دوستان، برای فرار، کمک بگیرند و این اشخاص، در فرار یا پنهان شدن فرد متهم یا مجرم، با او، همکاری کرده و به او، کمک کنند یا وسایل این امر را تسهیل نمایند. در این حالت، شخصی که به فرار یا پنهان شدن مجرم و متهم، کمک کرده، مرتکب جرم شده است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، مخفی کردن یا فراری دادن متهم و مجرم، کمک به فرار یا پنهان شدن آن ها و تسهیل این امر، جرم بوده و هر کس به شخصی که به حکم قانون، دستگیر شده یا در معرض دستگیری است و حکم جلب وی، صادر گردیده، برای فرار، کمک کند یا او را فراری دهد، مجازات خواهد شد. در ادامه، درباره مجازات مخفی کردن متهم و مجرم، صحبت خواهیم کرد.

 

دکمه بازگشت به بالا