عایق بودن سقف شیبدار

یک پوشش نفوذ ناپذیر برای محافظت از سازه های مختلف است. از گذشته تا به امروز از ایزوگام و لایه های قیری مذاب برای عایق بندی سطوح استفاده می‌شود. اگرچه عملکرد خوبی را ارائه می‌دهند اما روند اجرای آنها دغدغه های خاص خود را دارد. پوشش های جایگزین آن‌ها انواع رنگ‌ها هستند که برای سطوح شیروانی می‌توان از عایق رطوبتی سقف شیبدار استفاده کرد.

The insulation of the sloping roof

این رنگ‌ها نسل جدیدی از عایق های ضد رطوبتی می‌باشند که پس از خشکی کامل لایه ای آب بند و غیر قابل نفوذ را ایجاد می‌کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد اجرای و سطوح شیبدار اطلاعات مهمی را ارائه دهیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

برای عایق بندی سقف شیروانی از چه چیزی استفاده کنیم؟

عایق هایی که بر پایه رزین های اکریلیک فرموله و ساخته شده اند بهترین گزینه برای شما هستند. معمولاً هیچ ماده قیری در ساختار خود ندارند. بنابراین رنگدانه آنها مشکی نیست. انعطاف پذیری خوبی دارند و بر پایه پلیمرهای ساختار یافته تولید شده اند.این رنگ‌ها اگر به خوبی آماده سازی شوند مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارند. بنابراین سیالات و دیگر عوامل آسیب زای محیط نمی‌توانند به بافت داخلی سازه آسیب وارد کنند. از لحاظ تعداد اجزا در یک گالن تکی عرضه می‌شوند بنابراین شما نیاز نیست که استرس مخلوط کردن آنها را با جزء دوم داشته باشید.

چرا که تنها در یک بسته بندی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.از آنجایی که سقف های شیروانی غالباً از جنس فلز هستند رزین های آکریلیک بهترین انتخاب خواهند بود. شما می‌توانید این عایق رطوبتی سقف شیبدار را نه تنها بر روی سطوح فلزی بلکه بر روی بتن، سیمان و دیوارهای گچی نیز اجرا کنید. در واقع این مزیت رزین های آکریلیک است که سازگاری و هماهنگی بالایی با سطوح مختلف دارند.رنگ بندی سفید و مایل به شیری آنها جزو محصولات پرفروش تلقی می‌شود. اما اگر تمایل دارید به غیر از رنگ سفید را روی سقف شیروانی خود اجرا کنید باید بگوییم که ۱۰ انتخاب دیگر را نیز در اختیار دارید. کارشناسان برای انتخاب رنگ بندی های دیگر حتما شما را راهنمایی خواهند کرد.

چگونه می‌توانیم عایق رطوبتی سقف شیبدار را اجرا کنیم؟

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد عایق رطوبتی سقف شیبدار از نوع اکریلیک به صورت تک جزئی عرضه می‌شود. اما برای رقیق سازی آن شما تنها نیاز به سیالات آب دارید. به این صورت که باید حجم مشخصی از را انتخاب کنید تا بتوانید با درصد مناسبی از آب مخلوط کنید. نسبت اختلاط فوق العاده اهمیت دارد چرا که در این صورت می‌توانید غلظت متعادل و استانداردی را به دست آورید. بعد از رقیق سازی ۲ انتخاب را در اختیار دارید. می‌توانید از لایه های مش نیز استفاده کنید که ضخامت کار را افزایش می‌دهد البته این کار نیاز به متخصص دارد که نصاب سقف آردواز میتواند این کار را به صورت حرفه ای برای شما انجام دهد.

این لایه‌ها معمولاً از جنس فایبر گلاس و پلی اتیلن هستند. اگر تصور می‌کنید که استفاده از لایه مش تنها بر روی سطوح افقی است و روی سطوح شیب دار استفاده نمی شود باید بگوییم که این گونه نیست. در مواردی سقف های شیروانی نیز قابلیت پذیرش لایه‌های مش را دارند. اما باز هم می‌گوییم این بستگی به نوع سطح و جنس آن دارد. اما پیشنهاد می‌شود سقف های شیروانی را با یک لایه تکمیل کنید که معمولاً یک ضخامت حدود ۶۰۰ میکرومتر را دارند. این ضخامت تا ۲ میلی متر نیز قابل افزایش است.

استفاده از ابزارهای پیشرفته درعایق بندی سقف شیبدار

با توجه به توضیحاتی که در حوزه ی اجرای عایق رطوبتی سقف شیبدار ارائه شد شما می‌توانید روند کار خود را با استفاده از ابزارهای پیشرفته سریعتر کنید. به عبارت ساده تر به جای اینکه از غلتک‌ها و قلم موها استفاده کنید می‌توانید از اسپری های رنگی بهره ببرید. رزین های اکریلیک که آماده سازی شده اند می‌توانند در محفظه های اسپری قرار بگیرند.

بنابراین محدودیت هایی که برای رنگ آمیزی سطوح شیب دار وجود دارد با این اسپری‌ها کاملاً رفع می‌شود. مهمترین نکته افزایش کیفیت پوشش نهایی و همچنین ازیاد سرعت کار است. زیرا این گونه پروژه‌ها غالباً در فضای باز هستند و سریعتر باید مراحل پوشش دهی تکمیل شود تا به شرایط جوی نامناسب برخورد نکنیم.

اجرای عایق رطوبتی سقف شیبدار بر روی صفحات فلزی

از آنجایی که اکثر سقف های شیروانی از جنس فلز هستند لازم است که نکات مهمی را در زمان اجرای عایق رطوبتی سقف شیبدار در این گونه سطوح رعایت کنیم. همانطور که می‌دانید سقف های فلزی و شیروانی مستعد زنگ زدگی و خوردگی هستند. با این شرایط شما نمی توانید بدون آماده سازی اولیه این عایق‌ها را روی سطوح اجرا کنید. به همین دلیل باید ابتدا زنگار‌ها و خوردگی های نقش بسته روی فلز را کاملا پاک کنید.اگر این کار را نکنید قطعا چسبندگی کاهش پیدا می‌کند و پس از مدتی مجبور خواهید شد که پروژه رنگ آمیزی جدیدی را آغاز کنید.

پس برای افزایش کیفیت کار تمام لایه های زنگ زده، گرد و غبار و رنگ های قدیمی پوسته شده را جدا کنید. این رویکرد اساسی بهترین نتیجه را برای شما رقم خواهد زد.اجرای رزین آکریلیک به خاصیت عایق بودن در سقف شیروانی: عایق بودن در ساختمان‌ های جدید اهمیت بسیار زیادی دارد. در دنیای امروز بدون استفاده از مواد عایق، هزینه ‌های مربوط به مصرف انرژی تا حد بسیار زیادی بالا می‌رود و این ‌موضوع می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

علاوه ‌بر بالا رفتن هزینه‌ ها، عایق نبودن خانه‌ ها می‌تواند در هدر رفت انرژی و منابع زمین نیز تاثیرگذار باشد.با توجه به کم شدن منابع زمین و همچنین بالا رفتن جمعیت، در حال حاضر تمامی ساختمان ‌هایی که به ‌صورت آپارتمانی و ویلایی ساخته می‌شوند، باید حتما عایق باشند. سقف یکی از مهم‌ترین بخش‌ های هر خانه می‌باشد که عایق بودن آن می‌تواند تا حد بسیار زیادی در مصرف انرژی صرفه‌ جویی کند. امروزه اکثر خانه ها و ویلاها به مجهز شده اند که علاوه بر خاصیت زیبایی عایق هستند.

سقف شیبدار عایق

سقف شیروانی عایق سقفی است که در آن از مواد و مصالحی بهره گرفته ‌شده که می‌توانند از هدر رفت انرژی جلوگیری کنند. یکی از پرطرف‌دارترین انواع سقف‌ هایی هستند که در حال حاضر اکثرا برای ساخت خانه ‌های ویلایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سقف ‌ها ویژگی‌ های مثبت زیادی دارند و همین ویژگی ‌‌ها باعث شده تا این محصولات، پرطرف‌دارترین محصولات برای ساخت ساختمان ‌ها باشند. سقف شیبدار عایق علاوه ‌بر عایق بودن، هزینه ‌های بسیار کمتری ایجاد می کند و همچنین می‌تواند زیبایی ساختمان را نیز بهبود ببخشد.

علاوه‌ بر استفاده از انواع متفاوت عایق ‌ها برای ساخت سقف شیروانی، خود این سقف‌ ها ‌به تنهایی می‌توانند به ‌عنوان یک عایق شناخته شوند. مهم‌ترین فاکتوری که می‌تواند این سقف ‌ها را به سقف شیبدار عایق تبدیل کند، وجود هوا در میان لایه ‌های این سقف ‌هاست. یعنی حتی اگر شما از هیچ‌ گونه عایقی در این سقف ‌ها بهره نبرید، می‌توانید مطمئن باشید که تا حد زیادی خود این سقف ‌ها می‌توانند به‌ عنوان عایق عمل کنند. به ‌هر حال برای بهبود خاصیت عایق بودن این سقف ها، معمولاً در کنار استفاده از پوشش‌ ها و اسکلت اصلی، از انواع متفاوت عایق ‌های دیگر نیز بهره گرفته می‌شود.

پوشش ‌های سقف شیبدار عایق

پیشتر برای شما گفتیم که بدون استفاده از هیچ ‌گونه عایقی، خود خاصیت عایق بودن دارد.حال بیایید با هم بررسی کنیم که کدام اجزای سقف شیبدار به ‌عنوان عایق عمل می‌کنند. در کنار اسکلت و ، پوشش رویی این سقف ‌ها به ‌عنوان یک عامل مهم در عایق شدن سقف‌ ها شناخته می‌شود. معمولاً دو مورد از پرطرف‌دارترین انواع پوشش ‌های سقف شیبدار عایق، با عنوان و شناخته می‌شود.

شینگل

پوشش شینگل به‌ عنوان یکی از پرطرف‌دارترین و مقرون ‌به ‌صرفه‌ترین انواع پوشش سقف شیبدار عایق شناخته می‌شود. شینگل‌ ها از آسفالت تهیه شده‌اند و به دلیل ویژگی ‌های منحصر به ‌فردی که دارند می‌توانند در برابر حرارت، صدا و همچنین نفوذ آب عایق خوبی باشند. به دلیل استفاده از زیرسازی ‌های منحصر به ‌فرد با استفاده از می‌توان مطمئن بود که سقفی که با سقف شینگل طراحی‌ شده می‌تواند به‌ عنوان یک سقف شیبدار عایق شناخته شود.

ورق‌ های OSB و همچنین پوشش روی شینگل، طوری طراحی شده‌اند که در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم هستند. علاوه‌ بر این موضوع، ذره ‌های هوایی که درون ورقه‌ های شینگل وجود دارند می‌توانند به‌ عنوان یک عایق مناسب حرارت و همچنین صدا عمل کنند.

ورق PVC

در کنار شینگل، ورق ‌های یو پی ‌وی سی (آندوپلاس) نیز می‌توانند در صورت استفاده شدن روی سقف شیبدار عایق، خاصیت این سقف ‌ها را در زمینه عایق بودن افزایش دهند. ورق ‌های پی وی سی جزو آن دسته از محصولاتی هستند که به واسطه استفاده از پوشش‌ های خاص، می‌توانند در برابر حرارت و همچنین رطوبت بسیار مقاوم باشند.

به‌‌ هر حال اگر شما به‌ دنبال یک پوشش سقف شیبدار عایق می‌گردید، ورق های یو پی ‌وی سی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشند و به شما کمک کند تا راحت‌تر از ساختمان خود در برابر عوامل محیطی محافظت کنید. علاوه ‌بر خاصیت عایق حرارت، رطوبت و صدا بودن، این ورق ها می‌توانند در برابر آتش، ضربه و خوردگی نیز از خودشان مقاومت زیادی نشان دهند.

افزایش خاصیت عایق سقف شیبدار

در کنار استفاده از انواع مختلف پوشش‌ های با کیفیت مثل پی ‌وی سی و شینگل، شما می‌توانید با اقدامات دیگری خانه خود را در برابر عوامل محیطی، بیشتر عایق کنید. برای مثال شما می‌توانید با استفاده از زیر سازی و همچنین پوشش ‌های مناسب، علاوه ‌بر عایق کردن سقف خانه، دیوار های خانه را نیز عایق کنید. به این‌ موضوع توجه داشته باشید که هر چه شرکت خدمات ‌دهنده در زمینه عایق متخصص‌تر باشد، می‌تواند با نصب اصولی و درست سقف شیبدار، خاصیت عایق بودن آن را افزایش دهد.

هر چه نصب قطعات متفاوت سقف مهندسی شده تر و دقیق‌تر باشد، قاعدتاً خاصیت عایق بودن این سقف ‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. شما می‌توانید در کنار استفاده از مواد اولیه مناسب، از انواع مختلف عایق ‌ها مانند پوشش ‌های نانو، پشم‌ شیشه، پشم سنگ، انواع فوم ها و … بهره ببرید.

دکمه بازگشت به بالا