اقتصادیایرانی کسب و کار

جلوگیری از خروج اجناس معیوب از گمرک، کهنه چالش صنف تعمیرات موبایل

یکی از جمله اصلی ترین چالش هایی که در بحث تامین قطعات مورد نیاز برای تعمیرات موبایل وجود دارد این است که کلیه وارد کنندگان موبایل سالهاست با چالش جدی در خصوص بازگردانی قطعات معیوب به کشور مبدا که عموما کشور چین است دست و پنجه نرم می کنند. در این بخش خبری از رکنا با مدیران مجموعه های جرمن پارت به عنوان یکی از قدیمی ترین واردکنندگان مستقیم قطعات موبایل و ابزار آلات تعمیر موبایل و الان بخریم به عنوان فروشگاه آنلاین موبایل و لوازم جانبی گفت و گویی داشته ایم تا با پاسخ دهی به تعدادی از اصلی ترین سوالات، مشخص شود دلیل این چالش که تا به امروز حل نشده است چیست؟

آیا کشور مبدا خرید قطعات موبایل و ابزار آلات تعمیر موبایل گارانتی بازگشت اجناس را ارائه می دهند؟

بله! باتوجه به افزایش کیفیت قطعات موبایل و ابزار آلات تعمیر موبایل تولیدی توسط کشور چین و همچنین آسانتر بودن واردات از این کشور، در حال حاضر بیش از 95 درصد واردات قطعات موبایل و ابزار الات تعمیر موبایل از این کشور صورت میگیرد. باتوجه به اینکه قطعه یا ابزار مورد نظر چیست؟ ساخت کدام برند است؟ و همچنین ریسک خرابی آن در تعداد بالا چه مقداراست؟ شما میتوانید تقاضای گارانتی 3 ماهه، 6 ماهه و حتی 12 ماهه نمایید تا پس از ثبت و تایید نهایی بتوانید پس از رسیدن جنس به کشورتان تا آن مدت زمان بدون قید و شرط خاصی کالاهای معیوب را به کشور چین بازگشت دهید و مطابق با مدل و تعداد بازگشتی قطعات یا ابزار آلات نو دیگری تحویل گیرید.

چرا امکان بازگردانی کالاهای معیوب به کشور مبدا وجود ندارد؟

یکی از اصلی ترین دلایلی که مانع بازگردانی قطعات و ابزار آلات معیوب به کشورهای مبدا چون چین می شود عدم وجود ساز و کار مشخص و تدوین شده در این خصوص است. به طور کلی افراد میتوانند از سایر کشورها اجناس مشخص شده را تحت قوانین مربوط به واردات کالا وارد کرده و همچنین محصولات تولیدی کشور را به خارج صادر کنند. این در حالی است که عودت محصولات وارداتی معیوب نه در رسته واردات کالا و نه صادرات کالا قرار نمیگیرد و به دلیل نبود قانونی واضح و مشخص در این خصوص گمرگ جلو ترخیص بار و ارسال آن به کشور مبدا را میگیرد.

سرنوشت قطعات موبایل و یا ابزار الات وارداتی معیوب چه می شود؟

باتوجه به اینکه امکان خروج محصولات و قطعات از گمرکات وجود ندارد سرنوشت کالا و ابزار الات در دو بخش تقسیم بندی می شوند. یا با عدم مسئولیت پذیری تعمیرکار موبایل و یا فروشنده ابزار موبایل به مشتری نهایی، این قبیل ابزارهای تعمیر موبایل و یا قطعات موبایل که دراای عیب و ایراد هستند در نهایت به دست مشتری نهایی افتاده و پس از مشخص شدن عیب و نقص آنها، این قطعات و ابزار از آنها پس گرفته نمیشود.

برخی دیگر از ابزار فروشان و یا تعمیر کاران موبایل هستند که قطعه موبایل معیوب و یا ابزار آلات تعمیر موبایل مشکل دار را تعویض کرده و در نهایت وجه شخص را به وی عودت داده یا با جنسی نو و سالم تعویض میکنند. این در حالی است قطعات و ابزار الاتی که در نهایت برای فروشندگان و تعمیر کنندگان در این مسیر باقی میماند راهی سطل زباله و فرایند بازیافت عموم می شوند و نمیتوانند آنها را به شرکت وارد کننده و در آخر به کشور تولید کننده باز گردانند.

راه کار حل مشکل بازگردانی قطعات و ابزار تعمیر موبایل چیست؟

اصلی ترین مشکلی که در این میان وجود دارد، نبود قانونی در خصوص بازگردانی قطعات و کالاهای معیوب به کشور تولید کننده است. سازمان گمرکات کشوری، وزارت صمت، نیروی انتظامی و اتاق بازرگانی به عنوان متولیان اصلی این بخش میبایست فکری به حال انبوهی از قطعات و ابزار آلات معیوبی که هر ساله به دلیل عدم وجود شرایط بازگشت به کشور سازنده موجب ضرر و زیان میلیاردی بسیاری از کسب و کارها خرد می شوند نمایند تا با وضع قوانین و شرایط مرجوعی بتوان جلو این ضرر و زیان و نارضایتی هایی که در این خصوص وجود دارد را گرفت.

 

منبع: خبرگزاری رکنا

دکمه بازگشت به بالا