تعداد درخت گردو در هکتار

بررسی اصول احداث باغ گردو + هزینه های خرید نهال گردو

احداث باغ گردو یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها برای افرادی است که به دنبال سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و بلندمدت هستند. باغ درخت گردو به دلیل مزایا و تقاضای زیاد گردو، قیمت گردو و کاشت و پروش کم‌دردسر آن یکی از پرطرفدارترین نهال‌ها برای کاشت است. برای احداث باغ گردو باید هزینه احداث یک هکتار باغ گردو و اصول احداث باغ گردو را در نظر گرفت. تعداد درخت گردو در هکتار یکی از نکات مهمی است که در باغداری مدرن گردو بسیار مورد توجه است. به تمام اصول باغداری گردو  و همچنین صفر تا صد احداث باغ گردو در این مطلب از نهالستان تخصصی نهال گردو گلرنگ نوین خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

احداث باغ گردو مدرن

باغداری مدرن گردو نیازمند توجه به عواملی است که باید در زمان احداث باغ گردو  و برآورد هزینه احداث یک هکتار باغ گردو به آن‌ها توجه شود. تک تک این عوامل در باردهی و سودآوری باغ گردو بسیار مؤثر هستند. مراحل احداث باغ گردو نیز از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید.

در یک هکتار چند درخت گردو می توان کاشت؟

تعداد درختان گردویی که در یک هکتار کاشته می‌شود، به میزان فاصله‌ی بین درختان و سایر عواملی که برای رشد و توسعه‌ی درختان مهم هستند، بستگی دارد. اما به طور متوسط، در یک هکتار معمولاً می‌توان حدود ۸۰ تا ۱۲۰ درخت گردو میتوانید بکارید. با این حال، برای داشتن یک باغ گردو با عملکرد بالا، باید به فاصله‌ی مناسبی بین درختان، نوع خاک و آب، شرایط آب و هوایی و سایر عوامل توجه نمود.

فاصله کاشت درخت گردو

یکی از عواملی که در زمان احداث باغ گردو بسیار حائز اهمیت است، فاصله کاشت درخت گردو است. عوامل زیادی در زمان تصمیم گیری برای فاصله کاشت درخت گردو وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

۱. درخت گردو بعد از ۱۵ تا ۲۰ سال فضای معینی را اشغال می کند و چون در مراحل اولیه رشد به آن فضا احتیاجی نیست برخی افراد کم تجربه آن را در نظر نمی گیرند. بهتر است در سال های اولیه که درختان رشد کمتری دارند، بین آن ها نهال هلو کاشت تا بیشترین بهره‌برداری را از باغ گردو داشته باشید.

۲. نکته بدیهی این است که مقدار محصول با تعداد درختان رابطه مستقیم دارد. بنابراین خصوصا در سال های اولیه، هرچه تعداد درختان بیشتر باشد محصول بیشتری خواهید داشت.

۳. از عملیات هرس و حذف درختان اضافی غافل نشوید که کشت متراکم را ممکن می سازد.

فاصله کاشت نهال گردو به رقمی که انتخاب می کنید بستگی دارد. رشد و قدرت رشد نهال‌ها نقش مهمی در تعیین فاصله کاشت درخت گردو دارند. درختانی مثل هارتلی که رشد قوی دارند و جوانه های آن ها بارور می شوند فاصله کاشت ۱۵ تا ۲۰ متر نیاز دارند ولی فاصله کاشت چندلر معمولا ۷*۵ است.

درختان گرده دهنده را طوری در زمان کاشت درخت گردو قرار دهید که در معرض وزش باد باشند.

تعداد درخت گردو در هکتار

تعداد درخت گردو در هکتار بستگی به نوع درخت گردو دارد. برخی از ارقام نهال گردو ارتفاع زیادی دارند و به همین علت لازم است تا با فواصل بیشتری کاشته شوند که فاصله پیشنهادی ۱۰*۱۰ است.

برخی دیگر از ارقام نهال گردو مانند نهال گردو کانادایی، نهال گردو ژنوتیپ، نهال گردو چندلر و فرنور پیوندی به فواصل کمتری برای کاشت نیاز دارند و می توان آن ها را با فواصل ۶*۶ یا ۶*۷ کاشت.

طبیعی است که تعداد درخت گردو در هکتار با انتخاب و کاشت بهترین انواع نهال گردو بیشتر می شود که این موضوع سود بیشتری را از باغ گردو برای شما خواهد داشت.

مراحل احداث باغ گردو:

·         انتخاب زمین مورد نظر:

در مورد انتخاب زمین مورد نظر باید در نظر داشته باشید که چنانچه قصد شما بهره برداری اقتصادی و به صرفه از باغ گردو است باید سعی کنید زمینی که انتخاب می کنید سطح کمی نداشته باشد، دست کم یک هکتار زمین را برای بهره برداری اقتصادی و به صرفه از باغ گردو باید در نظر بگیرید. هرچند ارقام تجاری و به صرفه گردو نیز امروزه در بازار وجود دارد که کاشت آنها حتی در سطوح کم باغداری را تبدیل به یک شغل به صرفه کرده است اما بهتر است حتی الامکان این سطح کمتر از یک هکتار نباشد.

زمینی که انتخاب می کنید نباید سنگلاخی و یا دارای بستری سخت باشد، نهال گردو در زمینهای سنگلاخی به خوبی رشد نمی کنند، بهترین بافت خاک برای کاشت و پرورش درختان گردو بافت خاک لومی و سبک است که ریشه ی این درختان به خوبی بتواند گسترش پیدا کند.

نکته ی دوم در انتخاب زمین مناسب این است که زمینهای شیبدار بهتر از زمینهای مسطح برای کاشت گردو هستند، البته در مورد میزان شیب هم باید در نظر داشته باشید که شیب بیش از اندازه تنها باعث شستشوی خاک و از بین رفتن بافت خاک به مرور زمان می شود، زمینهای شیبدار نسبت به زمینهای مسطح میزان ساعات نور دریافتی بیشتری خواهد داشت و درختان گردو در این زمینها رشد و باروری بهتری نشان خواهند داد.

·         اصلاح خاک:

در باغداری مدرن دیگر درختان را بدون توجه به بافت حاک به زمین اصلی منتقل نمی کنند بلکه قبل از کاشت نهال بافت خاک و میزان حاصلخیزی خاک را اصلاح می کنند و سپس نهال را به زمین اصلی منتقل می کنند، در این زمینه شما می توانید برای اینکه بدانید چه کاری باید دقیقا انجام دهید نمونه ی خاک را به آزمایشگاه خاکشناسی ارسال کنید و با تکیه بر نتیجه ی تجزیه ی خاک اصلاح بافت خاک را انجام دهید.

به عنوان مثال چنانچه بافت خاک سنگین تشخیص داده شد باید به بافت خاک مقداری خاک با بافت سبک مثل ماسه اضافه شود ویا چنانچه در خاک کمبود عناصر خاص نشان داده دشد باید به خاک قبل از کاشت نهال آن عناصر خاص اضافه شود و سپس اقدام به کاشت نهال شود. بنابراین زمانی که شما اصلاحیات بافت خاک را مو به مو و به درستی انجام دادید آن وقت می توانید اقدام به خرید نهال گردو و کاشت آن کنید، شما می توانید پس از دریافت نتیجه ی آزمایش، این نتیجه را به متخصصان مربوطه نشان داده و از ایشان در رابطه با نحوه و نوع اصلاح بافت خاک مشورت بگیرید.

·         انتخاب رقم نهال گردو:

در بحث احداث باغ انتخاب رقم گردو یک مسله بسیار مهم و اساسی است، برخی افراد گمان می کنند همین که بدانند کدام رقم گردو بیشترین باردهی را دارد برای آنها کافی است و باید همان رقم را انتخاب کنند، اما شما باید این مساله را نیز در نظر بگیرید که میزان باردهی ارقام مختلف گردو در شرایط اپتیمم لحاظ می شود و چنانچه این شرایط برای آن رقم در زمین شما اپتیمم نباشد به هیچ عنوان به آن میزان باردهی دست نخواهید یافت.

در ادامه شرایط اپتیمم باردهی درختان گردو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

·         شرایط آب وهوایی:

شرایط آب و هوایی مناسب برای هر رقم گردو متفاوت است به گونه ای که هر رقم گردو ممکن است بازه ی دمایی خاصی را تحمل کند که رقم دیگر در آن بازه حتی نتواند زنده بماند چه برسد به اینکه بخواهد باردهی مطلوب داشته باشد، به عنوان مثال امروزه ارقامی از گردو وجود دارند که می توانند گرمای تابستان اهواز را تحمل کنند اما این ارقام را نمی توانید در مناطقی که زمستان بسیار سرد دارند بکارید.

بنابراین در انتخاب رقم مناسب اولین فاکتوری که باید در نظر بگیرید شرایط آب و هوایی منطقه ی شماست، در این زمینه یک نکته ی بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد و آن وجود و یا عدم وجود سرمای بهاره است،بسیاری از مناطق معتدله و سردسیر ایران با مشکل سرمای دیر رس بهاره مواجه هستند و سالانه درصد زیادی از محصولات یک باغ گردو به همین دلیل از دست می رود، این درحالی است که اگر باغدار در زمان انتخاب رقم گردو به دنبال ارقام مقاوم به سرمای بهاره بود این اتفاق نمی افتاد.

ارقامی به رمای بهاره مقام هستند که تاریخ گلدهی آنها با تاخیر و پس از سپری شدن آخرین سرما در بهار رخ بدهید، برخی ارقام گردو نیز وجود دارند که دو بار گل بوده و در صورتی که یک بار با سرمای بهار گلهای خود را از دست بدهند دو مرتبه گل می دهند.

·         میزان باردهی:

قطعا میزان باردهی رقم گردو نیز از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود شما باید در انتخاب رقم گردو دقت داشته باشید که متناسب با شرایط اقلیمی منطقه ی خود رقمی را انتخاب کنید که بتواند بیشترین بهره برداری را به ازای یک هکتار از زمین به شما بدهد.

·         زمان شروع باردهی:

زمان شروع باردهی به دلیل اینکه بر زمان سن بلوغ درخت گردو تاثیر گذار است و در واقع زمان برگشت سرمایه به شمار می رود اهمیت زیادی دارد، باغداران نباید مدت زمان زیادی را منتظر شروع باردهی و رسیدن درختان به سن بلوغ کنند تا بتواند هر چه زودتر شاهد برگشت سرمایه ی خود باشند، بنابراین در انتخاب رقم مناسب باید زمان شروع باردهی را در نظر گرفته و ارقام زود بازده تر را انتخاب کنید.

·         انتخاب پایه ی درخت گردو:

در انتخاب رقم مناسب دقت داشته باشید که ارقام زود بازده و پر بازده معمولا نسبت به شرایط نامساعد چه محیطی باشد و چه زیستی حساس هستند، تنها در صورتی می توان از این ارقام استفاده کرد که بر پایه ی بذری نبوده و روی پایه ی ارقام بومی، مجلی و یا جنگلی پیوند خورده باشد، این ارقام گردو روی پایه ی بذری به هیچ عنوان نمی تواند راندمان مورد نظر را داشته باشد.

از طرفی نهال به دست آمده از بذر یک رقم گردو هیچ گاه نمی تواند به صورت صد در صدی ویژگیهای پایه ی مادری را برای شما به ارمغان بیاورد چرا که بذر حاصل گرده افشانی گل درخت با یک رقم دیگر از گردو است که به عنوان پایه ی گرده افشان در باغ کاشته شده و بنابراین آن درختی که شما انتظار دارید را نمی توانید داشته باشید. در واقع با خرید نهال پیوندی نه تنها از ویژگی مقاومت درخت در برابر آفت، بیماریها و شرایط نامساعد محیطی می توانید استفاده کنید بلکه ویژگیهای مورد نظر نهال گردوی مورد نظر را نیز می توانید به صورت صد در صدی دریافت کنید.

·         ارتفاع از سطح دریا:

میزان ارتفاع از سطح دریا تاثیر زیادی روی رشد و باردهی درختان گردو خواهد داشت، هر رقم گردو در میزان خاصی از ارتفاع از سطح دریا می تواند رشد و باردهی مطلوب داشته باشد، بنابراین با تعیین میزان ارتفاع از سطح دریا در منطقه ی مورد نظر خود رقمی را انتخاب کنید که در آن منطقه بهترین رشد را داشته باشد.

·         میزان نیاز سرمایی:

این فاکتور مهمترین فاکتور در انتخاب رقم مناسب به شمار می رود چرا که گردو به عنوان یک درخت میوه ی معتدله نیاز به سپری کردن ساعات مشخصی از سرمای زیر هفت درجه است تا بتواند به باردهی برسد، در واقع چنانچه این میزان سرما تامین نشود درخت ممکن است حتی شکوفه ندهد، در این باره نیاز هر رقم متفاوت است بعضی ارقام ممکن است با 500 ساعت سرمای زیر هفت درجه به باردهی مطلوب برسند و بخی ممکن است تا 1500 ساعت سرمای زیر هفت درجه را نیاز داشته باشند.

بنابراین در انتخاب رقم مناسب در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ی خود آیا در آن منطقه حداقل نیاز سرمایی رقم مورد نظر شما تامین می شود یا خیر؟

·         کاشت نهال گردو:

برای کاشت نهال گردو پس از انتخاب رقم مناسب برای منطقه ی خود باید با توجه به نوع رقمی که انتخاب کرده اید اقدام به حفر چاله در زمین کنید، حفر چاله را باید در شرایطی انجام دهید که دست کم شش ماه قبل از آن با انجام آزمایش خاک عملیات اصلاحی بافت خاک را با انجام عملیات خاکوری و اضافه کردن کود انجام داده اید. اینکه گفته می شود باید حفر چاله را با توجه به نوع رقم انتخاب شده انجامدهید به دو فاکتور بسیار مهم بر می گردد، یکی عمق چاله و دیگری فاصله چاله ها از یکدیگر است.

دکمه بازگشت به بالا