وسایل لازم برای تعمیرات موبایل

شغل و آموزش تعمیرات موبایل یکی از شغل‌های بسیار پر رونق در تما‌می ‌جوامع ‌است، اما برای موفقیت در این شغل نیاز دارید که ابتدا آشنایی با تجهیزات تعمیرات موبایل را به طور کامل بلد باشید. به همین منظور در این محتوا قصد داریم تا چند نمونه از پرکاربردترین و متداول‌‌ترین انواع تجهیزات تعمیرات موبایل که هر فرد تعمیرکار باید آن‌ها را داشته باشد به شما معرفی ‌می‌کنیم.

برای تعمیر یک تلفن همراه یا تجهیزات داخلی آن از لوازم مختلفی استفاده ‌می‌شود. در صورتی که این تعمیر با لوازم غیراستاندارد انجام شود، ممکن است به آن قطعه از تلفن همراه و یا به طورکلی به کل دستگاه آسیب وارد کند. نحوه کارکرد هر وسیله و اطلاع از چگونگی استفاده از آن در امر تعمیر بسیار مهم و حائز اهمیت است. در این کار از ابزارهای مختلفی نظیر هویه، لحیم، مولتی متر، هیتر، منبع تغذیه و… استفاده ‌می‌کنند. در ادامه لیست کاملی از تما‌می ‌ابزارهای مورد نیاز برای تعمیر تلفن همراه را به شما معرفی کرده و 10 مورد از پرکاربردترین و ضروری‌‌ترین آن‌ها را برایتان شرح ‌می‌دهیم.

Necessary tools for mobile repairs

وسایل مورد نیاز برای تعمیرات موبایل

برای شروع کار تعمیر موبایل آشنایی با تجهیزات آن جزو مراحل ضروری به شمار ‌می‌آید و هر فرد حداقل به 10 نمونه از این لوازم برای شروع کار خود نیاز دارد. به طورکلی تجهیزاتی که برای این کار مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند از یک تعمیرکار مبتدی و تازه کار تا تعمیر کار حرفه‌ای و پیشرفته متغیر است و هر فرد متناسب با سطح توانایی خود و همچنین نوع دستگاه یا حیطه تعمیر خود ‌می‌تواند آن‌ها را انتخاب، خریداری و در کار خود استفاده کند. در ادامه لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

  • هویه لحیم کاری
  • پایه لحیم کاری
  • استند
  • سیم لحیم
  • مولتی متر
  • مت آنتی استاتیک
  • میکروسکوپ یا ذره بین
  • چراغ
  • دمنده‌ی هوا
  • پیچ گوشتی‌های مختلف
  • درب تلفن بازکن
  • موچین
  • پنس
  • منبع تغذیه
  • بوستر
  • تست کننده باتری
  • جعبه تست
  • تمیز کننده
  • تیغه برش
  • تستر ال سی دی
  • مچ بند
  • جاذب دود
  • پیش بند
  • دستکش
  • اسفنج تمیز کننده
  • کاتر از نوع تیغه‌ای و نقطه‌ای
  • انبردست
  • انواع مختلف چسب‌ها

در ادامه به معرفی 10 نمونه از پرکاربردترین و مهم‌‌ترین این ابزارها ‌می‌پردازیم.

هویه

هویه جزو مهم‌‌ترین تجهیزات ‌تعمیرات موبایل به شمار ‌می‌آید که برای کار لحیم کاری از آن استفاده ‌می‌شود. معمولاً به کمک هویه، قطعه‌های کوچکی نظیر مقاومت، دیود، خازن، بلندگو و میکروفون را لحیم کاری ‌می‌کنند. به طورکلی اگر تنها قصد خرید یک هویه را در ابتدای کار دارید، ‌می‌توانید هویه 50 وات را انتخاب کنید، چرا که این هویه برای رنج وسیعی از تلفن‌های همراه و تعمیر قطعات آن مناسب است.

در هنگام خرید این قطعه توجه به شکل ظاهری و فیزیکی آن بسیار مهم است. از آن جایی که هویه گرمای زیادی از خود آزاد ‌می‌کند در هنگام کار نباید موجب سوختگی دست شود. همچنین فرد تعمیرکار باید با آن راحت باشد تا حین تعمیر تلفن همراه دچار خستگی نشود. یک هویه خوب و کامل دارای سری و نوک‌های متفاوت است که با آن ‌می‌توان قطعات مختلف را لحیم کاری کرد، به همین منظور حتماً هویه با نوک‌های متنوع خریداری کنید تا رنج وسیعی از لحیم کاری شما را پوشش دهد.

از آن جایی که قطعات الکترونیکی به کار رفته در تلفن همراه بسیار حساس هستند و به دلیل داشتن جریان الکتریکی درون خود ممکن است بار استاتیکی ایجاد کنند، در نتیجه هویه انتخابی برای کار تعمیر تلفن همراه حتماً باید آنتی استاتیک و ایمن باشد. این هویه‌ها خود دارای مدل‌های مختلفی نظیر برق یا دیجیتالی هستند.

هویه برقی

مدل برقی یک مدل رایج است و از زمان گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار ‌می‌گرفت. کار با این نمونه نسبت به نمونه‌های جدید کمی دشوار‌تر است اما از قیمت پایین‌تری برخوردارند.

هویه دیجیتالی

مدل دیجیتال که به تازگی وارد بازار شده و کار با آن نسبت به مدل قدیمی ‌راحت‌‌تر است. در این مدل امکان کنترل دما به طور دیجیتالی وجود دارد، در نتیجه فرد تعمیرکار ‌می‌تواند دمای آن را متناسب با نیاز خود تنظیم کند. همچنین مدل‌های مختلف این هویه دارای سیستم خودکار خنک کننده هستند که در صورت عدم استفاده، دستگاه به طور خود به خودی خاموش و خنک ‌می‌شود.

در کنار خود هویه باید پایه لحیم کاری و سیم لحیم نیز خریداری کرد. پایه لحیم کاری شامل پایه هویه است که کار لحیم بر روی آن راحت‌‌تر انجام ‌می‌شود. خود سیم لحیم نیز جزو ملزومات این کار است که حتماً باید خریداری شود. به طورکلی بیشتر سیم‌های لحیم کاری از جنس  قلع و سرب هستند که نسبت آن‌ها مختلف است. رایج‌‌ترین و بهترین سیم برای کار لحیم کاری تعمیرات تلفن همراه و قطعات داخلی آن سیم لحیم 0.5 میلی‌متری است.

مولتی متر

از دیگر تجهیزات تعمیرات موبایل که حضور آن برای این کار ضروری است، ‌می‌توان به مولتی متر اشاره داشت. مولتی متر خود دارای انواع مختلف عقربه‌ای، دیجیتال، رومیزی، انبری است.

مولتی متر عقربه‌ای

مدل عقربه‌ای شامل یک صفحه و عقربه بوده که بر روی این صفحه شاهد انواع خطوط علامت گذاری شده هستیم. عقربه بر روی این خطوط ‌می‌چرخد و عدد موردنظر را نشان ‌می‌دهد.

مولتی متر دیجیتال

نمونه دیجیتال برای کار تعمیرات موبایل بسیار مناسب است و پارامترهای موردنظر را بر روی صفحه دیجیتال به نمایش ‌می‌گذارد، در نتیجه کار با آن سریع‌‌تر و راحت‌‌تر انجام ‌می‌شود.

مولتی متر رومیزی

مدل رومیزی نسبت به مدل دیجیتال دقت بالاتری دارد و برای کار در آزمایشگاه‌ها مناسب است.از این وسیله در تعمیرات موبایل به منظور بررسی اختلالات پیش آمده در قطع و وصل شدن قطعات مختلف نظیر شارژر، بلندگو و صفحه نمایش استفاده ‌می‌کنند. بسیاری از تعمیرکاران به کمک همین وسیله ‌می‌توانند علت خرابی یک قطعه را تشخیص داده و برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنند. از جمله مزیت‌های استفاده از مولتی متر در تعمیر موبایل ‌می‌توان به صرفه جویی در زمان، هزینه و تشخیص صحیح اشاره داشت.

میکروسکوپ یا ذره بین

ذره بین از دیگر تجهیزات مورد استفاده برای تعمیرات موبایل است. این وسیله که لوپ نیز نام دارد یک وسیله بسیار خاص به منظور بزرگ نمایی قطعات ریز تلفن همراه به شمار ‌می‌آید. این قطعه دارای عدسی‌های مختلف برای بزرگ نمایی در ابعاد متفاوت است که به کمک آن ‌می‌توان بردهای الکترونیکی ریز، مدارها و دیگر بخش‌های مرتبط را مورد بررسی قرار داد.

گزینه‌های مختلفی برای کار بزرگ نمایی در تعمیرات موبایل وجود دارد که ‌می‌توان از میکروسکوپ‌های دو چشمی یا سه چشمی ‌استفاده کرد. از این وسیله برای رنج مختلفی از فعالیت‌های مربوط به تعمیرات تلفن همراه نظیر لحیم کاری، پیدا کردن قطعه آسیب دیده، یافتن اتصالات آسیب دیده و شناسایی قسمت‌های مختلف هر قطعه استفاده ‌می‌کنند. کیفیت، وضوح، بزرگ نمایی و نحوه کار با این دستگاه متناسب با نوع لوپ خریداری شده و شرکت سازنده آن است. پرکاربردترین مدل‌های این وسیله برای تعمیرات موبایل مدل میکروسکوپ آنالوگ دو چشمی، لوپ آنالوگ و دیجیتال که به لوپ سه چشمی ‌معروف است، هستند.

ست پیچ‌گوشتی

یکی دیگر از اصلی‌‌ترین و مهم‌‌ترین تجهیزات تعمیرات موبایل ست انواع پیچ گوشتی است. پیچ گوشتی جزو پرکاربرد‌‌ترین ابزار آلات در تما‌می ‌صنایع به شمار ‌می‌آید که در بخش تعمیرات موبایل نیز اهمیت خود را حفظ کرده است.

پیچ گوشتی‌ها دارای سه نوع شارژی، دستی و برقی هستند که معمولاً هر کدام دارای مدل‌های مختلفی نظیر چهارسو، شش سو، مربع، ستاره‌ای و … هستند. انواع پیچ گوشتی‌هایی که برای تعمیرات موبایل مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد در ابعاد کوچک تولید و منتشر ‌می‌شوند. این پیچ گوشتی‌ها در نمونه‌های دستی قرار ‌می‌گیرند و برای باز و بسته کردن تجهیزات و قطعات ریز تلفن همراه به طور دستی به کار ‌می‌روند.

فرق پیچ گوشتی تعمیر موبایل با دیگر نمونه‌ها همین ظرافت و ابعاد کوچک آن است. همچنین این نمونه‌ها دارای کیفیت بسیار بالا و درنهایت قیمت بیشتر نیز هستند. البته که پیچ گوشتی‌ها را به طور تکی نیز ‌می‌توان خریداری کرد اما خرید یک ست کامل با انواع سری مقرون به صرفه‌‌تر و راحت‌‌تر است. معمولاً ست پیچ گوشتی تعمیر موبایل دارای یک کیف کامل شامل سری در ابعاد مختلف و بدنه پیچ گوشتی است که حمل و نقل را راحت‌‌تر ‌می‌کند.  یکی از ویژگی‌های مهم و تفاوت‌های اصلی پیچ گوشتی‌های تعمیرات موبایل با نمونه‌های ساده، خاصیت ضد لغزشی آن است.

قاب باز کن

منبع تغذیه از دیگر تجهیزات تعمیرات موبایل به شمار ‌می‌آید که حضور آن برای این کار ضروری است. به طورکلی یک منبع تغذیه وظیفه دارد که انرژی الکتریکی لازم برای یک سیستم را تأمین کند. منبع تغذیه دارای مدل‌های مستقیم و متناوب است که معمولاً نمونه‌ی مستقیم آن یعنی DC برای کار تعمیر موبایل کاربرد بیشتری دارد.

منبع تغذیه

منبع تغذیه از دیگر تجهیزات تعمیرات موبایل به شمار ‌می‌آید که حضور آن برای این کار ضروری است. به طورکلی یک منبع تغذیه وظیفه دارد که انرژی الکتریکی لازم برای یک سیستم را تأمین کند. منبع تغذیه دارای مدل‌های مستقیم و متناوب است که معمولاً نمونه‌ی مستقیم آن یعنی DC برای کار تعمیر موبایل کاربرد بیشتری دارد.

دستگاه تست ال سی دی

از دیگر تجهیزات تعمیرات تلفن همراه ‌می‌توان به دستگاه تست LCD اشاره داشت که به کمک این دستگاه ‌می‌توان به سلامت یا ایراد در صفحه ال سی دی پی برد.

دستکش آنتی استاتیک

همان طور که پیش‌‌تر در بخش لحیم کاری نیز به آن اشاره داشتیم، قطعات جانبی و داخلی تلفن همراه دارای جریان الکتریسیته هستند، به همین منظور هنگام کار با آن‌ها باید از لوازم آنتی استاتیک استفاده کرد. یکی از این لوازم‌ دستکش‌های دستی هستند.به طورکلی هنگام تعمیر هر قطعه مانند تلفن همراه نیاز است که حتماً از دستکش استفاده کنید تا دچار آسیب جسمانی و پوستی نشوید، اما بهتر است که دستکش‌های مورد استفاده برای تعمیر قطعات داخلی تلفن همراه از نوع آنتی استاتیک باشند تا اتصال کوتاه پیش نیاید.

دکمه بازگشت به بالا