استان ها

کشت خاکشیر در ۳۰۰ هکتار از اراضی داورزن/ ۸۵ درصد جمعیت داورزن کشاورز و دامدار هستند

مجله روز/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان داورزن به کشت خاکشیر اختصاص دارد.

سعید خسروجردی در گفت‌وگو با مجله روز افزود: همه ساله از اوایل اردیبهشت‌ماه برداشت خاکشیر از سطح مزارع این شهرستان آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: نزدیک به ۳۰۰ هکتار از مزارع شهرستان زیر کشت این گیاه دارویی است که با متوسط عملکرد ۹۰۰ کیلو در هر هکتار برداشت محصولی حدود ۳۵۰ تن از خاکشیر برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن افزود: کشت این محصول از اوایل آبان‌ماه آغاز می‌شود و طی ۶ ماه از دهه دوم فروردین‌ماه به مرحله برداشت می‌رسد.

وی با اشاره به برخی خواص این گیاه اذعان کرد: خاصیت دارویی این گیاه مفید التیام دهنده زخم و جراحات، ادرارآور، تب‌بُر، رفع التهاب کلیه، سرخک و مخملک، گرفتگی صدا، کهیر و التهابات پوستی و بسیاری دیگر از بیماری‌هاست.

خسروجردی از داورزن به عنوان مهد تولید گیاهان دارویی نام برد و گفت: داورزن به عنوان قطب گیاهان دارویی، در چند سال اخیر به صورت مستمر با تولید ۳۵۰ تن خاکشیر رتبه نخست تولید این محصول در خراسان رضوی را داشته است.

خسروجردی همچنین از بازدید مزارع غلات بخش مرکزی خبر داد و گفت: این بازدید با محوریت بررسی وضعیت ریزش سن‌ها در مزارع غلات، وضعیت مبارزه با شته و علف‌های هرز در منطقه و پایش سایر عوامل خسارتزای غلات انجام شد.

وی تصریح کرد: با توجه به بازدیدهای روزهای اخیر از مزارع شهرستان پس از مبارزه شیمیایی صورت گرفته با سموم مورد تأیید حفظ نباتات و دزهای توصیه شده در مزارع، در قسمت‌هایی که با تراکم کم شته روسی فعال بوده، بیش از ۹۰ درصد آفت شته کنترل گردید و در قسمت‌هایی از مزرعه که تراکم بوته مناسب بوده، شته سبز معمولی فعال شده که کنترل این آفت به حدود ۸۰ درصد می‌رسد.

 وی گفت: علائم وجود این آفت در مزارع شهرستان، با تغییر شکل ظاهری بوته‌ها از جمله لوله شدن برگ‌ها، خطوط سفید و ارغوانی در طول برگ‌ها و کوتولگی بوته خود را نشان می دهد.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی حال حاضر از جمله رطوبت بالای محیط و جمعیت طغیانی شته‌ها در منطقه پیش‌بینی می‌شود، تکرار سم‌پاشی مجدد علیه شته لازم بوده و پایش به صورت توأم با سن برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه شته‌های بالدار مؤسس دائماً وارد مزارع شده و در حال تکثیر هستند، شغل ۸۵ درصد جمعیت شهرستان داورزن را کشاورز و دامدار اعلام کرد.

خسروجردی با بیان اینکه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی داورزن ۲۰ هزار هکتار شامل ۱۷ هزار هکتار کشتزار و ۳۰۰۰ هکتار باغ است، عنوان کرد: ۴۷۵۰ بهره‌بردار در حوزه کشاورزی، باغداری و دام‌پروری داورزن فعال هستند.

 مرکز شهرستان ۲۱ هزار نفری داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا