اقتصادی

لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات فرش دستباف

بر اساس گزارش ها صادرات فرش دستباف در سال گذشته روند کاهشی داشته که به اعتقاد فعالان حوزه فرش افزایش قیمت برخی مواد اولیه و تداوم اجرای مصوبه پیمان سپاری ارزی در این زمینه موثر بوده و برنامه ریزی برای تقویت و افزایش صادرات فرش دستباف در سال جاری را ضروری می سازد.

به گزارش مجله روز، تعاونی‌های فرش دستباف از جمله تشکل‌های فعال در صنعت فرش کشور به شمار می‌روند که با هدف حمایت از قالیبافان و بهبود سطح معیشت آنها در راستای  تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی و حمایت از قشر محروم و مولد در کشور تشکیل شده‌اند.

در حال حاضر بخش اعظمی از زنان قالیباف در قالب تعاونی‌های فرش دستباف مشغول فعالیت و امرار معاش هستند و تولید و بافت فرش در امنیت اجتماعی و شغلی آنها نقش بسزایی دارد.

برابر آمارها بیش از ۱۷۰۰ تعاونی فرش دستباف در کشور فعالیت می‌کنند. صنعت فرش از جمله صنایعی است که علاوه‌ بر اشتغالزایی، موجب رونق تولید و صادرات و ارزآوری برای کشور می‌شود.

در سال ۱۳۹۸ مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی به دنبال اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان و تاثیرگذاری بر بسیاری از بازارهای صادراتی اجرا شد. بر همین اساس بانک مرکزی صادرکنندگان فرش دستباف را به رفع تعهد ارزی ملزم کرد و این امر موجب شد تا بخشی از صادرکنندگان از این صنعت خارج شوند؛ زیرا فرش دستباف کالایی است که به سرعت فروش نمی‌رود که ارز آن به سرعت بازگردد، از این رو فعالان این بخش خواستار معافیت فرش دستباف از مصوبه تعهد ارزی شدند.

در همین راستا عبدالله بهرامی – مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف – در گفت وگو با مجله روز، از کاهش صادرات فرش دستباف به ۵۰ میلیون دلار در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: تداوم اجرای مصوبه تعهد ارزی باعث شد تا صادر کنندگان فرش دستباف انگیزه ای برای صادرات نداشته باشند و این مسأله روی صادرات فرش دستباف تاثیرگذار بود.

وی افزود: از سویی دیگر گرانی و عدم تامین برخی از مواد اولیه فرش در این زمینه موثر بود و به کاهش تولید منجر شد.

بهرامی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید فرش در داخل بالاست، گفت: اعمال تحریم ها، نوسانات نرخ ارز، تورم و بالا بودن بهره بانکی موجب افزایش قیمت تمام شده تولید شده است، از این رو باید برنامه ریزی اساسی برای تقویت و افزایش صادرات فرش در سال جدید صورت گیرد.

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف در حال حاضر ۹۵ درصد فرش دستباف صادرات محور است و تنها ۵ درصد آن به مصرف داخل می رسد.

به گزارش مجله روز، فرش دستباف از جمله کالاهایی است که در حال حاضر در این بخش در رقابت با کشورهای دیگر هستیم. اما در کشور ما به دلیل مشکلاتی همچون عدم تامین مواد اولیه، هزینه تولید فرش برای بافندگان افزایش داشته و این مسأله موجب خروج قالیبافان از این صنعت شده است. قالیبافی از جمله مشاغلی  است که ضمن ارزآوری برای کشور موجب درآمدزایی و امنیت شغلی زنان می شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا