استان ها

آمادگی ایران برای ریاست دوره‌ای مجمع تمدن‌های کهن ۲۰۲۳

به گزارش ایرنا، عزت الله ضرغامی در مجمع تمدن های کهن که از سوی عراق برگزار شد، پیشنهاداتی برای مقابله با قاچاق کالاهای فرهنگی و بازگرداندن آثار تاریخی غارت شده ارائه کرد.

ضرغامی با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از پیش‌نویس بیانیه بغداد، بر همبستگی و تلاش‌های فرهنگی و دیپلماتیک برای کمک به بازگرداندن اموال فرهنگی و حفاظت از میراث کشورهای عضو تاکید کرد و یکی از مأموریت‌های مهم مجمع تمدن‌های کهن مبارزه با انحصارگرایی است. ، برتری و نژادپرستی مدرن و اقدامات یک جانبه برخی دولت ها.

وزیر میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران افزود: وظیفه دولت‌های عضو این مجمع است که با استفاده از ابزار تروریسم اقتصادی و تحریم، با کشورهایی که دیگر ملت‌ها را در معرض آسیب قرار می‌دهند، برخورد کنند و در برابر اینها متحد بایستند. اقدامات.

ضرغامی همچنین با اشاره به مسئولیت جامعه جهانی در قبال استرداد اموال فرهنگی، به منظور مقابله موثر با قاچاق اموال فرهنگی و تلاش برای بازگرداندن آثار غارت شده به کشورهای مبدأ، طرح ایجاد برنامه عملی همکاری را در دستور کار قرار داد. مشترک کشورهای عضو مجمع تمدن های باستانی با محوریت مبارزه از طریق قاچاق کالاهای تاریخی-فرهنگی و بازگرداندن کالاهای غارت شده و مسروقه، پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترکی را برای این منظور ارائه کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ریاست مجمع تمدن های کهن در سال 2023 و برگزاری نشست وزرای این مجمع در تهران خبر داد.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و رئیس ششمین اجلاس وزرای مجمع تمدن های باستانی نیز از حمایت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه بغداد، قدردانی کرد. ابتکارات پیشنهادی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان که آن را بسیار مهم توصیف کرد و ضمن تبریک راه اندازی آن، ابراز امیدواری کرد که گام های موثرتری در راستای همکاری کشورهای عضو در راستای اهداف برداشته شود. . مجمع تمدن های باستانی

وی همچنین از بازگرداندن 18000 اثر تاریخی عراق از جمله لوح های گلی باستانی در ماه های اخیر خبر داد. آثاری که طی چندین سال جنگ و بحران و حفاری های غیرمجاز از عراق به سرقت رفته و به خارج از کشور قاچاق شده است.

شایان ذکر است، سال گذشته 17899 قطعه از آثار باستانی به سرقت رفته در عراق از ایالات متحده به این کشور بازگردانده شد و تلاش ها برای بازگرداندن هزاران قطعه از آثار باستانی به سرقت رفته در دوران اشغال آمریکا در سال 2003 همچنان ادامه دارد.

به گفته مقامات عراقی، پس از اشغال عراق توسط ارتش آمریکا، 15000 اثر و 32000 قطعه دیگر از صدها مکان باستانی دیگر به سرقت رفت.

همچنین تروریست های داعش در سال 2014 بسیاری از آثار باستانی عراق را به ویژه در شمال این کشور منهدم کردند و آنچه را که قابل حمل بود غارت کردند.

دکمه بازگشت به بالا