تندرستی

همکاری ناسا و امارات در پروژه بلندپروازانه «دروازه ماه»

ناسا و «مرکز فضایی محمد بن راشد»(MBRSC) در امارات متحده عربی روز یکشنبه برنامه‌های این مرکز فضایی را برای ساخت ماژول هوابند پایگاه قمری «دروازه ماه»(Lunar Gateway) اعلام کردند. دروازه ماه اولین ایستگاه فضایی بشر خواهد بود که به دور ماه می‌چرخد و از ماموریت‌های ناسا برای اکتشاف بلندمدت ماه در پروژه «آرتمیس»(Artemis) به نفع همه پشتیبانی می‌کند.

به نقل از ناسا، «کامالا هریس»(Kamala Harris) معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: من به عنوان رئیس «شورای ملی فضایی»، ارتقای همکاری بین‌المللی در فضا را در اولویت قرار داده‌ام. امروز اعلام مشارکت بین آمریکا و امارات متحده عربی به پیشرفت این کار مهم می‌انجامد. آمریکا و امارات با ترکیب منابع، ظرفیت علمی و مهارت‌های فنی خود، چشم‌انداز جمعی ما را در مورد فضا افزایش خواهند داد و اطمینان حاصل خواهند کرد که فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای همه روی زمین فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مرکز فضایی محمد بن راشد تحت یک سازمان‌دهی جدید که همکاری پروازهای فضایی انسانی آن را با ناسا از طریق پایگاه قمری دروازه ماه گسترش می‌دهد، ماژول «Crew and Science Airlock» را ارائه خواهد کرد و همچنین یک فضانورد اماراتی را در مأموریت آینده آرتمیس به ایستگاه فضایی ماه خواهد فرستاد.

«بیل نلسون»(Bill Nelson) مدیر ناسا گفت: آمریکا و امارات متحده عربی یک لحظه تاریخ‌ساز را برای همکاری کشورهای ما در فضا و آینده اکتشاف فضایی انسانی رقم می‌زنند. ما در دوره جدیدی از اکتشافات فضایی از طریق برنامه آرتمیس هستیم که با اکتشاف صلح‌آمیز و بین‌المللی در فضا تقویت شده است. امارات متحده عربی با ساخت ماژول هوابند برای دروازه ماه به فضانوردان امکان می‌دهد تا علوم پیشگامانه را در اعماق فضا انجام دهند و آماده شوند تا روزی بشر را به مریخ بفرستند.

مرکز فضایی محمد بن راشد علاوه بر راه‌اندازی این ماژول، پشتیبانی مهندسی را نیز برای ایستگاه فضایی قمری ارائه خواهد کرد. این هوابند به خدمه و پژوهش‌های علمی امکان می‌دهد تا از محیط قابل سکونت ماژول‌های سرنشین‌دار دروازه ماه به خلاء فضا منتقل شوند. این انتقال‌ها از گسترش علم در اعماق فضا و همچنین نگهداری دروازه ماه پشتیبانی می‌کنند.

دروازه ماه از اکتشاف و پژوهش‌ پایدار در اعماق فضا پشتیبانی می‌کند و خانه‌ای را برای زندگی و کار کردن فضانوردان، محل مناسبی را برای مأموریت‌های سطح ماه و فرصتی را برای انجام دادن پیاده‌روی‌های فضایی هنگام چرخش به دور ماه فراهم می‌آورد.

برنامه آرتمیس ناسا متنوع‌ترین و گسترده‌ترین ائتلاف ملل برای اکتشاف انسان در اعماق فضاست. ناسا با همکاری «آژانس فضایی کانادا»(CSA)، «آژانس فضایی اروپا(ESA)، «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن»(JAXA) و اکنون مرکز فضایی محمد بن راشد، انسان‌ها را برای اکتشافات علمی به سطح ماه می‌برد و مسیری را برای اولین ماموریت انسان به مریخ ترسیم می‌کند.

این جدیدترین همکاری در دورازه ماه براساس همکاری پیشین ناسا و امارات متحده عربی در پرواز فضایی انسانی است. در سال ۲۰۱۹، «هزاع المنصوری»(Hazzaa Almansoori) اولین اماراتی بود که طی یک ماموریت کوتاه به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» پرواز کرد و با ناسا برای انجام دادن آزمایش‌ها و توسعه آموزشی همکاری داشت. دومین فضانورد اماراتی، «سلطان النیادی»(Sultan Al Neyadi) بود که در سال ۲۰۲۳ طی ماموریت «کرو-۶»(Crew-6) به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد و در پژوهش‌های علمی آزمایشگاه مداری که دانش بشری را ارتقا می‌دهد و زندگی روی زمین را بهبود می‌بخشد، شرکت کرد. امارات متحده عربی در حال حاضر دو فضانورد دیگر دارد که در «مرکز فضایی جانسون» ناسا در هیوستون آموزش می‌بینند. همچنین، ناسا با امارات متحده عربی در زمینه پژوهش‌های مریخ، تحقیقات انسانی و مطالعات آنالوگ برای حمایت از اولویت‌های اکتشاف همکاری کرده است.

در سال ۲۰۲۰، آمریکا و امارات متحده عربی از امضاکنندگان اصلی «توافق‌نامه آرتمیس»(Artemis Accords) بودند که یک مجموعه عملی از اصول برای هدایت همکاری در اکتشافات فضایی بین کشورهای شرکت‌کننده در برنامه اکتشاف ماه قرن ۲۱ ناساست.

ناسا از طریق برنامه آرتمیس، اولین زن و اولین شخص رنگین‌پوست را روی سطح ماه فرود خواهد آورد و راه را برای حضور بلندمدت انسان روی ماه هموار خواهد کرد. همچنین، این برنامه به یک سکوی پرتاب برای فرستادن اولین فضانوردان به مریخ تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

۵۸۵۸

نشر مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، هدفم این است که با ارائه محتواهایی مبتنی بر تحقیقات علمی، شما را در مسیر سلامتی بهتر همراهی کنم و بهترین روش‌ها و راهکارها را به شما معرفی کنم.
دکمه بازگشت به بالا