فرهنگ و هنر

جایی از اصفهان باستانی باقی خواهد ماند؟!

مجله روز/اصفهان احداث گذر کمر زرین و از بین رفتن لایه‌ها و بخشی از هویت تاریخی اصفهان در حالی انجام‌شده که معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تأکید دارد شهرداری بیش از خط پروژه و بدون نظارت باستان‌شناس خاک‌برداری کرده، اما مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان معتقد است که حتی یک سانتی‌متر بیشتر ازآنچه مورد تأیید اداره کل میراث فرهنگی بوده خاکبرداری انجام‌نشده!

محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان در گفتگو با مجله روز و در خصوص علت خاکبرداری بیش‌ازاندازه آن‌هم بدون نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و حضور باستان‌شناس توضیح داد: گذر کمر زرین و پاساژ زرین بر اساس طرح مصوب ۳۲ هکتاری امام علی (ع) شکل‌گرفته و این گذر، مصوب است. اداره کل میراث فرهنگی به ما اجازۀ گودبرداری داده و ما هم بر اساس کدهای مصوب، خاکبرداری کردیم. حاضر هستیم عزیزانِ کارشناس میراث فرهنگی بیایند و چک کنند و اگر زیادتر آن پروفیلی که به ما دادند گودبرداری شده باشد حق با دوستان میراث فرهنگی است.

کلاهدوزان ادامه داد: نقشه بردار ما با میراث فرهنگی هماهنگ است و دقیقاً بر اساس مصوبه‌ای که داشتیم خاک‌برداری انجام‌شده است، حتی یک سانتی‌متر زیادتر هم خاکبرداری انجام‌نشده است. قرار است دوستان میراث فرهنگی بیایند و کدها را چک کرده و مطمئن شوند.

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان در پاسخ به اینکه حتی اگر این خاکبرداری مطابق با کدهای اداره میراث فرهنگی انجام‌شده باشد بازهم در حین عملیات، یافته‌های باستان‌شناسی به‌راحتی قابل‌مشاهده است و باید متوقف به این اداره اطلاع داده می‌شد، گفت: من که خودم به‌طور مرتب هرروز در آنجا بازدید دارم چیزی ندیدم. ضمن اینکه مجموعۀ کمر زرین قبل از احداث این گذر ساخته‌شده و یک‌بار با توجه به گودبرداری قبلی که انجام‌شده بود، قسمت اعظمِ این گذر در خودِ مجموعۀ زرین فروریخته و بعد جمع‌آوری‌شده و  ستون و شمع در وسط گذر کارشده و مهارشده است. هنوز هم آثارش هست، حتی لایه‌های زیر این لایه هم قبلاً تخریب‌شده و توسط نخاله پرشده است.

بیش از خط پروژه و بدون نظارت باستان‌شناس خاکبرداری شده است

صحبت‌های مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان در حالی است که معاون میراث فرهنگی استان اصفهان چنین موضوعی را قبول ندارد، ضمن اینکه چگونه می‌شود یافته‌های باستانیِ این منطقه که به‌راحتی با چشم قابل‌مشاهده است از چشمان مدیری که هرروز از پروژه بازدید دارد پنهان مانده باشد!

برای روشن‌تر شدن زوایای این موضوع، سید مهدی موسوی موحد، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان به مجله روز گفت: خط پروژه در میراث فرهنگی به تأیید رسیده، اما شهرداری بیش از خط پروژه و بدون نظارت باستان‌شناس خاکبرداری کرده است.

او با بیان اینکه حق شکایت برای اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان محفوظ است، ادامه داد: من امروز با همکاران شهرداری تماس گرفتم و گلگی کردم چون ما صحبت‌هایی  کرده بودم و نقشه‌ای که شهرداری برای ما آورده بود مورد تأیید ما نبود، خیلی رفت و برگشت داشت تا نقشه‌ای که مورد تأیید ما باشد را بیاورند ولی الآن میزان خاکبرداری شهرداری خیلی بیشتر از خط پروژه‌ای است که ما تأیید کردیم.

موسوی گفت: صحبت شهرداری این است که می‌خواستند تأسیسات را از زیر این گذر عبور دهند. این برای ما قابل‌قبول نیست و حتماً باید با نظارت میراث فرهنگی انجام می‌شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان درباره ادامه پروژه نیز چنین بیان کرد: فعلاً متوقف‌شده است.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا