استان ها

ستان سمنان با درصد بالای باسوادی مواجه است/اطلس بی‌سوادی ‌سمنان در اولویت حوزه سوادآموزی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری مجله روز استان سمنان، سید جمال وزیری پیش‌ازظهر امروز در دیدار با معاون نهضت سوادآموزی این اداره کل اظهار داشت: شناسایی نقاط کم سواد استان و همچنین اطلس سواد اولیا در تمامی مدارس باید از اولویت‌های حوزه سوادآموزی در استان باشد.
وی درباره سوادآموزی گفت: در اوایل انقلاب با تعداد زیادی بی‌سواد روبه‌رو بودیم و با فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی، سالیانه آمار بسیار زیادی از مردم با سواد شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: سوادآموزی در طی این سال‌ها بیشتر فراز داشته تا نشیب و در مجموع روند و پیشرفت بسیار خوبی داشته است و با تمام هجمه‌هایی که به سمت نهضت است، اما وجود آن کاملاً مورد ضرورت و نیازجامعه است.
وزیری با بیان اینکه امروزه ما با سوادآموزی مدرن مواجهیم؛ یعنی افراد تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی دارند، اما فرهیخته نیستند اظهار داشت: فرهیختگی یعنی اینکه به درجه‌ای از فرهنگ عمومی برسیم که مطابق شأن و فرهنگ جامعه حرکت کنیم.
وی گفت: ما باید به سمتی برویم که به ثبات فرهنگی و فرهیختگی در جامعه برسیم و سوادآموزی در این موضوع می‌تواند نقش مهم و مؤثری را ایفا کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان به انواع سواد اشاره کرد و گفت: به گفته یونسکو امروز در دنیا ۴۰ نوع سواد داریم که ۱۲ مورد آن بایسته زندگی امروز است و از آنجا که استان سمنان با درصد بالای باسوادی مواجه است باید به سمت آموزش انواع سواد برویم؛ چراکه سوادآموزی مختص بی‌سوادان و کم‌سوادان نیست و حتی در دانشگاه هم باید سوادآموزی دخیل باشد.
وزیری در ادامه به درصد بالای سواد در استان اشاره کرد و بیان داشت: ‌سمنان یک استان نخبه‌پرور و باسواد است و باید در تدوین اساسنامه جدید نهضت نقش داشته باشد و تهیه اطلس بی‌سوادی استان، شناسایی نقاط کم سواد استان، اطلس سواد اولیا در تمامی مدارس باید از اولویت‌های حوزه سوادآموزی در استان باشد.

درصدباسوادی به ۹۸/۶۱درصدرسید

معاون سوادی آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان نیز در این نشست گفت: درصد باسوادی به ۹۸/۶۱ درصد رسیده است.
زینب داودی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: درصد باسوادی در گروه هدف در استان، به ۹۸/۶۱ درصد رسیده و امیدواریم با حمایت‌های استاندار و مدیرکل و تمامی دستگاه‌های درون و برون سازمانی با تکیه بر شورای پشتیبانی سوادآموزی، هر چه سریعتر باسوادی کامل در استان را سرانجام بخشیم.
وی به حجم ابلاغی سازمان در سال ۱۴۰۲ نیز اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جدید حجم اعلام شده به استان ۲ هزار و ۱۰۰ نفر است و باید با تمام همت و تلاش سعی در تحت پوشش بردن کامل حجم ابلاغی داشته باشیم.

دکمه بازگشت به بالا