فرهنگ و هنر

حوزه علمیه باید پذیرای آزاد اندیشی باشد

مجله روز/قم تولیت آستان حضرت عبدالعظیم  حسنی (ع) در خصوص نیاز به آزاداندیشی در حوزه علمیه گفت: اتفاقا حوزه علمیه باید نسبت به جاهای دیگر آزاداندیشی بیشتری‌ داشته باشد و نسبت به مسائل جدید زیاد مقاومت نشان ندهد.

قاضی عسکر، در نهمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث که پیش از ظهر ۲۹ آذر ماه برگزار شد، اظهار کرد: اگر پژوهش نباشد در امور علمی ایستایی اتفاق می‌افتد، برای مثال در صنعت اگر پژوهش نباشد، صنعت‌گران درجا می‌زنند و نمی‌توانند خود را به کشورهای صنعتی برسانند، همچنین پژوهش می‌تواند راه‌های جدیدی رو به مردم  باز کند و آن‌ها را به رشد و کمال برساند.

وی ادامه داد: در حوزه حج نیز نیازمند پژوهش هستیم، در خیلی از موارد بخصوص از لحاظ تاریخی اطلاعات غلط زیادی وجود دارد که باید رفع شود که خوشبختانه به لطف پژوهشگران این حوزه در حال پیشرفت در این مسیر هستیم.

قاضی عسکر با بیان نیاز به آزاداندیشی در حوزه علمیه گفت: چیزی را نباید مسلم دانست، اگر چیز جدید مطرح شد نباید سریعا نسبت به آن مقاومت نشان داده شود، اتفاقا آزاداندیشی در حوزه علمیه باید بیشتر از جاهای دیگر باشد.

وی تصریح کرد: البته شیوه صحیح پژوهش با ابزارهای جدید را یاد بگیرید، چرا که برخی افراد از شیوه‌های‌ نوین پژوهشی سوء استفاده می‌کنند و از پژوهش‌های مختلف قطعه قطعه جمع می‌کنند و در قالب پژوهش به اسم خود ارائه می‌دهند که نمی‌توان اسم این کار را پژوهش علمی نامید.

قاضی عسکر در پایان با بیان نیاز به کاربردی شدن  پژوهش‌ها اظهار کرد: پژوهش‌ها باید کاربردی شود و با دقت و متناسب با شرایط زمان صورت گیرد، چرا که وقت محدود است، در حال حاضر دشمن می‌خواهد افکار جوانان را منحرف و آن‌ها را نسبت به روحانیون متنفر کند که متاسفانه برخی روحانیون با کج اندیشی خود این قضیه را تسریع می‌دهند و نه تنها جوانان، بلکه عامه مردم را نیز نسبت به خود متنفر  می‌کنند.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا