اقتصادی

لزوم ممانعت از خام فروشی انرژی

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی ایران گفت: در حال حاضر سیاستگذاری در قیمت میعانات گازی و نحوه عرضه آن در داخل و خرید گران بنزین و گازوئیل وارداتی مشکلاتی را ایجاد کرده که لازم است تدابیری برای ممانعت از خام‌فروشی صورت بگیرد.

احمد معروف‌خانی در گفت‌وگو با مجله روز، با بیان اینکه قیمت خوراک واحدهای تولیدکننده داخلی حتی از قیمت خام فروشی میعانات گازی به صورت صادراتی هم گران‌تر تعیین شده است است، اظهار کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و قوانین بالادستی مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی، باید واحدهای تولیدی داخلی را تقویت کنیم.

وی ادامه داد : نباید به بهانه تنظیم بازارهای صادراتی به نحوی عمل کرد که واحدهای تولیدکننده داخلی متضرر شوند و همچنین عرضه های میعانات گازی در بورس فروش نرود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه واحدهای تولیدی با توجه به کمبود تولید داخلی و رفع نیاز استراتژیک کشور، مجبور به خرید بنزین و گازوئیل وارداتی هستند، اما واردات خود را با ۸۰ الی ۹۰ دلار بالاتر از آنچه می توانست انجام شود خریداری کرده که این مساله مشکلاتی را ایجاد کرده است.

معروف‌خانی اظهار کرد: همچنین قیمت گذاری خوراک میعانات گازی که برای صنایع داخلی گرانتر از خام‌فروشی صادراتی است و نحوه عرضه ها و صادرات فرآورده‌های ویژه از جمله مسائل جدی هستند که باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا