تندرستی

“لامبدا” پشت مرزهای ایران / “کرونا” هنوز اولویت کشور نیست

رئیس کمیته ملی اپیدمیولوژی و واکنش سریع تاج با اشاره به وضعیت تاج در کشور ، از نحوه مدیریت بیماری انتقاد کرد و تأکید کرد: مدیریت اپیدمی تاج نمی تواند تنها وزارت بهداشت را انجام دهد. بحث فقط درباره خود وزیر نیست ، اگر 100 وزیر بهداشت دیگر تغییر کنند ، اما ساختار یکسان است و تفکر ما در مورد نحوه مقابله با این بیماری تغییر نمی کند ، ما همین روند تکراری را خواهیم داشت.

دکتر حمید سوری در گفت وگو با مجله روز وی در مورد وضعیت بیماری ویروس کرونا قلب در کشور گفت: به جز مناطق جنوب شرقی ، بقیه کشور در وضعیت بدی قرار دارند و فراوانی مرگ و میر در بسیاری از استانها زیاد است.

گسترش زیاد “دلتا” در کشور

چرا این اتفاق افتاد؟

وی گفت: شیوع بیماری همه گیر با نوع دلتا بسیار زیاد است و متأسفانه در اکثر شهرها تخت های بیمارستانی اشغال شده و میزان بار اپیدمی قابل توجه است. به نظر می رسد عدم توجه به تاج علت این اتفاقات است. به نظر من ، بدون اینکه بخواهیم کسی را سرزنش کنیم یا انگشت اتهام را متوجه شخص یا اشخاص خاصی کنیم ، باید به نقاط ضعف بزرگی که باعث شده اپیدمی به این حالت برسد فکر کنیم.

تاج هنوز یکی از اولویت های کشور نیست

ذهنیت درمان اپیدمی را تغییر ندهید ، همین روند تکرار می شود

وی افزود: یکی از نقاط ضعف این است که کرونا هنوز یکی از اولویت های اصلی در کشور نیست و به همین دلیل ، سایر سازمان هایی که باید مسئول باشند و به وزارت بهداشت در برابر همه گیری کمک کنند ، این کار را انجام نمی دهند. بنابراین. “به مدیریت اپیدمی کرون تنها توسط وزارت بهداشت قابل مدیریت نیست. بحث فقط درباره خود وزیر نیست ، اگر 100 وزیر بهداشت دیگر تغییر کنند ، اما ساختار یکسان است و تفکر ما در مورد نحوه مقابله با این بیماری تغییر نمی کند ، ما همین روند تکراری را خواهیم داشت.

مردم نیز بی خیال هستند

سوری ادامه داد: از سوی دیگر ، برخی افراد توجه چندانی به وضعیت ندارند. دستورالعمل سفر تعریف شده است ، اما سفر هنوز معتبر است ، به این معنی که از آنها اطاعت نمی شود و اجرا نمی شود. اکثر شهرها قرمز هستند ، اما برچسب متناسب با شهر قرمز نیست و شدت و سرعت عمل برنامه ها کافی نیست.

خطر جدی است

شایع ترین پیش بینی عفونت و مرگ

او گفت: “خطر تاجگذاری جدی است.” من نگران تأخیر در تغییر دولت و کابینه هستم تا تأثیر منفی بر کنترل همه گیری و بدتر شدن اوضاع نداشته باشد.

وزیر بهداشت جدید باید به سرعت توافق مدیریتی خود را انجام دهد

وی تاکید کرد: یکی از اولویت هایی که باید در اسرع وقت شکل بگیرد این است که وزارت بهداشت شکل ویژه خود را در دولت سیزدهم به دست آورد و وزیر جدید بهداشت نیز موافقت مدیریتی خود را به سرعت منعقد کرده و وارد فعالیتهای مدیریتی بی وقفه و فرآیندها تقارن اپیدمی و تغییر دولت در حال حاضر اتفاق نمی افتد و انتقال دولت در زمانی اتفاق می افتد که ما به بدترین میزان مرگ و میر در هر تاج در کشور رسیده ایم.

تجربیات مدیریت بیماری در سیستان و بلوچستان استفاده نمی شود؟

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان ، اگرچه به اقدامات انجام شده برای کنترل بیماری در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و تاکید کرد که برنامه عملیاتی اجرا شده در این استان قابل اجرا در کل کشور است ، گفت: تاکنون هیچ یک از ما نخواستیم تجربیات خود در زمینه مدیریت تاج در استان سیستان و بلوچستان را به اشتراک بگذاریم تا بتوان آن را تکرار کرد و فقط گزارشی در این زمینه به وزیر بهداشت ارائه شد. ما هیچ معجزه ای در آنجا انجام ندادیم و فقط سعی کردیم از ابزارها و تجربیات جهانی و محلی مدیریت تاج استفاده کنیم و با حضور مداوم در میدان و پیگیری مشکلات استان گامی مهم برای مدیریت وضعیت برداریم. به طور قطع ، این برنامه می تواند در سراسر کشور توسعه یابد ، اما تا زمانی که آنها بخواهند و متعهد به انجام این کار شوند. یکی از مواردی که ما نمی دانیم حداکثر همکاری بین بخشی در همه سطوح است.

جهش لامبدا در برخی از کشورهای همسایه

آینده ای نگران کننده

وی همچنین در مورد وضعیت کشور در روزهای آینده تصریح کرد: ما گزارش هایی از ترکیه و برخی کشورهای همسایه در مورد پرش لامبدا داریم. بنابراین ، خطر در گوش ما است و با توجه به اینکه تردد ما به درستی کنترل نمی شود ، می توان در هر زمان یک پرش لامبدا در کشور گزارش داد و روزهای آینده بسیار نگران کننده است. ما امیدواریم که اقدامات لازم در اسرع وقت و به طور جدی انجام شود. در غیر این صورت ، با روشی که اکنون در مورد مدیریت همه گیری می بینیم ، ممکن است وضعیت بدتر شود. ویروس دائماً در حال تکامل است و ممکن است جهش های جدی تری در آینده از جهش های فعلی رخ دهد.

اقدامات کنترلی که پیوسته نیستند

ضرورت تغییر اساسی در اعمال قوانین و مقررات

وی افزود: ما باید برای هر اتفاقی که ممکن است در ژنتیک ویروس رخ دهد ، آماده باشیم و آن را دچار جهش کرده و سیاست هایی را اتخاذ کنیم که اوج پیاپی چندانی ندارند. ظاهر قله های متعدد نشان می دهد که اقدامات کنترل ما بسیار مداوم نبوده و بیماری زایی ویروس های جدید در حال افزایش است ، که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد و ما دیگر این تضمین را نداریم که واکسیناسیون جمعی می تواند جامعه را نجات دهد. بنابراین ، ما باید تغییرات اساسی در شیوه زندگی و اعمال قوانین و مقررات ایجاد کنیم.

ضرورت بهبود فرآیندهای سلامت ویروس کرونا

سوری ادامه داد: “ما نیاز به بازبینی و اصلاح اساسی فرآیندهای مراقبت های بهداشتی در منطقه تاج داریم که ممکن است بسته به شرایط هر استان متفاوت باشد ، و باید آزادی بیشتری برای انتخاب سیاست ها به استان ها داده شود. و استراتژی های موثر در استان . ” یکی از مشکلات مدیریت ، نوشتن نسخه های مرکزی برای این همه تنوع قومی و … است که البته در مکان های مختلف یکسان عمل نخواهد کرد. یکی از نکات موفقیت در کنترل تاج در سیستان و بلوچستان نوشتن دستورالعمل ها و برنامه های مدیریتی با حفظ اصالت و مطابق با شرایط فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی این جامعه بود. این امر باید در استان های دیگر نیز اتفاق بیفتد.

ما هنوز به قله نرسیده ایم و اوضاع روز به روز بدتر می شود

وی با اشاره به اینکه تاج در کشور ما در حال گردش است ، گفت: اکثر نقاط کشور آلوده هستند و این شرایط روز به روز بدتر می شود ، هر چند هنوز به قله قله پنجم نرسیده ایم. بیماری ویروس کرونا قلب و بستری شدن در بیمارستان همچنان روند مثبتی دارد و در سراسر کشور در حال افزایش است.

وی گفت: “من فکر نمی کنم اکنون زمان انجام این کار است ، زیرا تحقیقات نشان می دهد که واکسن 8 ماه پس از تزریق اولیه تزریق می شود و ما هنوز در جامعه به این تعداد نرسیده ایم.” در مورد کادر پزشکی ، تنها یک دوز تزریق می شود که خط اول کادر پزشکی در مبارزه با بیماری را به یاد می آورد و هیچ دلیلی برای دریافت دوز سوم توسط کارکنان بیمارستان و مراکز کارکنان وجود ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا