استان ها

مسیر صعب العبور دانش بنیان شدن اقتصاد/ نقش مهم دانش بنیان‌ها در دور زدن تحریم‌ها

آنا چک کرد؛

۲۰ آبان ماه سال جاری، روح الله دهقانی فیروزآبادی با حکم رئیس جمهور به عنوان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری منصوب شد. در این حکم برای اولین بار عنوان جدیدی به عنوان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه شد و نام این معاونت به «معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان» تغییر یافت. که نشان دهنده اهمیت اقتصاد دانش بنیان کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، 20 آبان ماه سال جاری با حکم رئیس جمهور روح الله دهقانی فیروزآبادی به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور منصوب شد.

در این حکم برای اولین بار حکم جدیدی به عنوان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه و به «معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور» تغییر یافته است که نشان از اهمیت اقتصاد مبتنی بر دانش دارد. کشور

اگرچه در طول 9 سال تصدی سورنا ستاری در این سمت (دستیار علمی و فناوری ریاست جمهوری) موضوع توجه به اقتصاد دانش بنیان و در ابتدا در حال شکل گیری بود، اما با توجه به انتصاب امسال از سوی مقام معظم رهبری. سال «تولید، دانش و اشتغال زایی» انقلاب اسلامی پیش بینی می شود در دولت سیزدهم موضوع اقتصاد دانش بنیان تبلور یافته و بخشی از سرمایه کشور شود. تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی).

در حالی که مقام معظم رهبری و همچنین کارشناسان اقتصادی سال هاست که از اقتصاد نفت محور انتقاد می کنند و می خواستند جمله بندی بودجه «نفت پایه» را به صادراتی تغییر دهند، اما در دولت قبل از آنجایی که تمام تخمک های برنامه ریزی دولت بود. در سبد برجام ترتیب داده شده بود و متولیان تولید و صادرات نفت از لغو تحریم ها خوشحال بودند اما ناگهان با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها توسط ترامپ و با ادامه این روند در دولت بایدن، همه برنامه ریزی های نفتی متوقف شد.

دولت دوازدهم و سپس سیزدهم چاره ای جز تکیه بر مالیات برای بودجه خود نداشتند، هر چند با توجه به عدم شفافیت بخش مهمی از اقتصاد کشور، امکان دریافت از بخش های پنهان و غیر رسمی وجود ندارد. دولت. چاره ای جز اخذ مالیات از بخش های رسمی نداشته و تولیدکنندگان گواهی و ثبت نامی نخواهند داشت.

بدیهی است این روند در بلندمدت یا حتی میان مدت برای تولیدکننده و بخش های رسمی مضر خواهد بود. بنابراین چاره ای جز تکیه بر صادرات غیرنفتی برای افزایش درآمدهای ارزی نخواهیم داشت.

از آنجایی که بیش از 70 درصد اقتصاد کشور در اختیار بنگاه های کوچک و متوسط ​​است که باعث کاهش صادرات ثابت و دائمی کالاهای غیرنفتی به بازارهای جهانی می شود، چاره ای جز حرکت به سمت صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا نخواهیم داشت. . و کالاهای دانش بنیان.

همچنین با توجه به اینکه بیشترین ارزی که از کشور خارج می شود برای خرید مواد اولیه یا ماشین آلات تولیدی است، مهم ترین ابزار صرفه جویی ارزی، یافتن گلوگاه در نیاز شرکت های سازنده قطعات دستگاه است. و ماشین آلات مورد نیاز برای افزایش تولید. .

در اینجاست که نهادهای متولی بخش صنعت باید بین تولیدکننده به عنوان متقاضی محصولات دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان ارتباط برقرار کنند.

یکی از مفاد قانون حمایت از محصولات دانش بنیان، امکان خروج از تشریفات مناقصه برای خرید محصولات دانش بنیان است، اما زمانی که شرکت های دانش بنیان ما اقدام به فروش محصولات و تولیدات آن می کنند، اقتصاد آن متبلور می شود. به شرکت های بزرگ صنعتی

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند صنایع بزرگ خودرو، فولاد، پتروشیمی، دارو و دارو و امثال آن همچنان به تولیدات دانش بنیان داخلی اعتماد ندارند و باید این اعتماد ایجاد شود. بنابراین در حال حاضر به دلیل عدم اطمینان تولیدکنندگان داخلی بر اساس دانش صنایع کشورمان، اکثر نیازهای صنایع از طریق واردات تامین می شود. به نظر می رسد رانتی که در واردات ماشین آلات صنعتی برای شرکت های بزرگ صنعتی وجود دارد اجازه نمی دهد شاهد رشد شرکت های دانش بنیان باشیم.

اعمال مشوق ها و یا حتی مقرراتی در این زمینه مانند خرید و اجاره محصولات صنعتی از بنگاه های دانش بنیان داخلی با همکاری صندوق ها یا شبکه های بانکی ذیربط می تواند صنایع داخلی را به استفاده از تولیدات ملی مبتنی بر دانش ترغیب کند.

راه حل دیگر می تواند حمایت از پایگاه های دانش برای کاهش هزینه تولید محصول باشد. در برخی موارد گفته می شود که کالاهای تولید شده توسط شرکت های دانش بنیان گرانتر از کالاهای مشابه خارجی هستند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا