استان ها

نگاهی به منشور اخلاقی اسلام در مورد کار

مجله روز/خراسان جنوبی مدیر مرکز مشاوره سماح خراسان‌ جنوبی گفت: در منابع دینی، کار برای برآورده شدن حاجت دیگران از قبیل همسر، فرزند، همکار و یا مردم عادی از اعتکاف، طواف خانه خدا و روزه برتر است.

حجت‌الاسلام محمدرضا معتمدیان، در گفت‌وگو با مجله روز در رابطه با اهمیت کار در اسلام، اظهار کرد: در اسلام کار به عنوان یک امانت و موهبت الهی و فرصت ویژه شمرده‌ شده؛ به خصوص اگر کار برای رفع محرومیت و گرفتاری دیگران باشد.

وی با بیان اینکه کار به هرگونه فعالیت قانونی، اخلاقی، انسانی و شرعی گفته می‌شود که به منظور تأمین منافع خود یا دیگران انجام می‌گیرد، افزود: اگر کاری که انسان انجام می‌دهد برای رفع محرومیت باشد ارزش آن بیشتر می‌شود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در اسلام برترین عبادات اعتکاف و روزه گرفتن هستند، بیان کرد: در منابع دینی، کار برای برآورده شدن حاجت دیگران از قبیل همسر، فرزند، همکار و یا مردم عادی از اعتکاف، طواف خانه خدا و روزه برتر است.

معتمدیان ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرمایند: «کاری که برعهده شماست و شما انجام می‌دهید امانتی است که بر گردن شما نهاده‌اند». اگر یک کارگر، کارمند و یا انسانی که در جامعه مشغول به کار است بداند که جایگاهی دارد و می‌تواند غمی را بزداید؛ بی پناهی را پناه دهد؛ حق مظلومی را بگیرد، در این صورت زمینه رشد و تعالی خود را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه اینکه فردی بتواند گرفتاری مردم را برطرف کند فرصتی است که خداوند در اختیار او قرار داده و باید از این فرصت به نیکی بهره ببرد، بیان کرد: از جمله شرایطی که برای کار در منابع دینی آمده است حلال بودن و مفید بودن کار برای دیگران، فرد و خانواده است و اگر فرد بخواهد در آن مسئولیتی که قرار دارد مفید واقع شود باید مواردی را مدنظر قرار دهد.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه نکته دوم این است که نگرش فرد نسبت به مردم یک نگاه خیرخواهانه بوده و از تحقیر دیگران و ارباب رجوع جلوگیری کند، اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) هنگام بیان دلیل انتخاب مالک اشتر برای زمامداری مصر می‌فرمایند: به دلیل اینکه مالک را خیرخواه شما دیدم او را برگزیدم.

وی با اشاره به اینکه خیرخواهی یکی از مواردی است که اگر فرد در خود داشته باشد ارزش و شخصیت مردم را حفظ می‌کند، اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های کار در اسلام این است که فرد نباید در کار و شغل خود کم کاری یا کم فروشی کند و دومین مورد انصاف در انجام کار است به طوری که اگر فرد منصف باشد به خود و مردم ظلم نمی‌کند.

معتمدیان ادامه داد: مورد دیگری که باید هر کارمند و کارگر نسبت به آن حساس باشد اصل مسئولیت پذیری است و این ویژگی باعث می‌شود فرد در حضور و یا نبود رئیس و یا مردم عملکرد مثبت خود را داشته باشد.

وی افزود: مورد مهم دیگر آسیب نرساندن و دخالت نکردن در کار دیگران است؛ چراکه به‌طور مثال گاهی کار ما باعث می‌شود توجه مدیر نسبت به دیگران تغییر کند و یا آسیبی به زندگی فردی برسد. مورد بعدی سود منصفانه است؛ مرحوم کلینی در روایتی در کتاب کافی می‌گوید: سود زیاد گرفتن و ضرر رساندن به دیگران حرام شمرده شده است؛ بنابراین شرایط سخت زندگی نباید به فرد این اجازه را بدهد که به دیگران ظلم کند.

معتمدیان با اشاره به اینکه مورد بعدی حق فسخ است، تصریح کرد: در برخی از مغازه‌ها تابلوهایی نصب شده است که می‌گوید مشتریان حق فسخ و تعویض ندارند که این با مبانی دینی منافات دارد.

وی با اشاره به دلایل اهمیت کار در اسلام، یادآور شد: یکی از دلایل اصلی اهمیت دادن اسلام به کار این است که این دین به دنبال پیشرفت افراد جامعه و پرورش افراد تلاشگر است. خداوند در آیه ۳۹ سوره نجم می‌فرماید: «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی؛ و نمی‌داند اینکه برای آدمی جز آنچه به سعی و عمل خود انجام داده ثواب و جزایی نخواهد بود؟»؛ بنابراین موفقیت انسان در گرو تلاش فارغ از هر دین و آیینی است. اسلام دنبال این است که جامعه اسلامی از دیگر جوامع عقب نماند به همین دلیل بیکاری در این دین ناپسند شمرده شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا