اقتصادی

زور نفت به رکود نرسید

پیامی که قیمت نفت با ریزش چهار درصدی در هفته گذشته به سعودی‌ها و سایر اعضای اوپک پلاس می‌دهد، این است که باید صبوری بیشتری به خرج دهند.

به گزارش مجله روز، بازارهای نفت پس از این که تحت تاثیر نگرانی نسبت به رکود اقتصادی، روز جمعه برای چهارمین بار در پنج روز گذشته با کاهش قیمت روبرو شدند، حدود چهار درصد کاهش هفتگی را تجربه کردند.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در بازار نیویورک با ۳۵ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، در ۶۹ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه بسته شد و ۳.۷ درصد کاهش هفتگی ثبت کرد. شاخص نفت آمریکا ماه پرنوسانی شد و هفته قبل، ۲.۳ درصد رشد کرد در حالی که سه هفته قبل، ۳.۵ درصد ریزش داشت.

بهای معاملات نفت برنت با ۲۹ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، در ۷۳ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه بسته شد. مانند وست تگزاس اینترمدیت، نفت برنت حدود چهار درصد کاهش هفتگی داشت.

پس از آن که بانک مرکزی انگلیس، نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد که دو برابر بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود و اعلام کرد که باید در برابر شاخص‌های مهم که نشان می‌دهد کاهش تورم انگلیس مدت زمان بیشتری طول می‌کشد، عمل کند، نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی اوج جدیدی پیدا کرد.

نرخ بهره اصلی انگلیس اکنون پنج درصد است که بالاترین نرخ بهره از سال ۲۰۰۸ است. بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را ۱۳ بار متوالی افزایش داده است و پس از فدرال رزرو قرار گرفته که با ۱۰ دور متوالی افزایش هزینه استقراض، نرخ بهره آمریکا را به رکورد ۵.۲۵ درصد رسانده است. سیگنال فدرال رزرو نشان می‌دهد که می‌خواهد تا قبل از پایان سال، حداقل دو بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد.

عامل دیگری که به نگرانی‌های مربوط به رکود افزود، نظرسنجی‌های تجاری “اس اند پی گلوبال” بود که نشان داد فعالیت اقتصادی آلمان در ژوئن به دلیل کندی رشد بخش خدمات و تداوم ضعف کارخانه ‌ای این کشور، بسیار بیشتر از آن چه پیش‌بینی شده بود، افت کرده است. داده‌های مربوط به فرانسه نشان داد که اقتصاد این کشور احتمالا در سه ماه منتهی به ژوئن، دچار رکود شده است. در خود آمریکا، شاخص مدیران خرید بخش خدمات “اس اند پی” برای ژوئن، به ۵۴.۱ واحد در مقایسه با ۵۴ واحد پیش بینی شده و ۵۴.۹ واحد در ماه قبل، رسید.

ادوارد مویا، تحلیلگر پلتفرم معاملات آنلاین OANDA در این باره گفت: معامله‌گران انرژی نگران هستند که فدرال رزرو و سیاستگذاران دیگر ممکن است رشد اقتصادی را در نیمه دوم سال فلج کنند.

هفته جاری، روسای بانک‌های مرکزی بزرگ در پرتغال گرد هم می‌آیند و احتمالا سیگنالی از تعهدشان برای مقابله با تورم از طریق افزایش بزرگ نرخ‌های بهره را مخابره خواهند کرد.

بر اساس گزارش اینوستینگ، معلوم شده است هدف سعودی‌ها برای رساندن قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار یا حفظ قیمت هر بشکه حداقل در بالای ۷۰ دلار، با وجود سفرهای تابستانی که معمولا به افزایش تقاضا برای نفت و قیمت‌های بالاتر منجر می‌شود، دشوارتر از حد تصور بوده است. عربستان سعودی، ریاست ائتلاف ۲۳ کشوری از تولیدکنندگان نفت موسوم به اوپک پلاس را برعهده دارد که از اکتبر، سه دور کاهش تولید را اعلام کرده است و از نظر تئوری ۲.۵ میلیون بشکه در روز از عرضه نفت به بازار را حذف می‌کند.

این کشور اعلام کرد تولیدش در ژوئیه را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش داده و به ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند. قیمت نفت تنها پس از اعلام این کاهش داوطلبانه، تنها برای مدت کوتاهی افزایش یافت.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا