تندرستی

آیا اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، محدودیت دارد؟

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به مدت ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کرده‌اند، ۱۴ روز از اهدای خون معاف هستند و افراد نیز به مدت ۱۴ روز از اهدای خون معاف هستند. که انواع دیگر را دریافت کرده اند. از واکسن هایی مانند سینوفارم و برکات آنها برای اهدای خون رایگان نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

به گزارش مجله روز، دکتر مصطفی جمالی گفت: هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس تاج از طریق خون وجود ندارد زیرا ویروس تاج یک ویروس تنفسی است و عمدتا به دستگاه تنفسی یا گوارشی افراد حمله می کند.

وی افزود: در ماه های ابتدایی شیوع تاج، به دلیل نگرانی هایی که اغلب به دلیل ناآگاهی و پرسش در ذهن مردم ایجاد می شد، شاهد کاهش تعداد اهدای خون به ایران و سایر کشورها بودیم.

جمالی تاکید کرد: پس از مدتی با رفع ابهامات و اطلاع رسانی صحیح، با کمک مستمر اهداکنندگان خون و استفاده از شبکه سراسری خون رسانی، نیاز تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی و بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن تامین شد. . .

مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: با شروع موج هفتم کرون و تسریع واکسیناسیون علیه این بیماری و از آنجایی که تاج تا حدی کنترل شده است، با توجه به افزایش اعمال جراحی و افزایش نیاز به خون و … محصولاتش، مردم شریف مثل همیشه باید اقبال بیشتری برای اهدای خون داشته باشند و صاحبان همه گروه های خونی در این امر حیاتی سهیم باشند.

وی با اشاره به ابتلای چندین اهداکننده خون به کرونا، یک ماه پس از بهبودی را بهترین زمان اهدای خون پس از ابتلا دانست تا به اهداکننده و گیرنده خون آسیبی وارد نشود.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، جمالی با اشاره به ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کرده‌اند به مدت 14 روز از دادن خون معاف هستند و آن‌ها کسانی که انواع دیگر واکسن‌هایی مانند سینوفارم و برکات دریافت کرده‌اند، از اهدای خون معاف نیستند و می‌توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

وی به عموم مردم پیشنهاد کرد: برای جلوگیری از ازدحام در مراکز اهدای خون و اتلاف وقت، با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون به نشانی https://www.ibto.ir، نوبت دهی آنلاین در هر پایگاه انتقال خون دریافت کنند. و در زمان مورد نظر خون بدهند

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا