استان ها

حوزه انرژی در برنامه هفتم توسعه نیازمند ۱۲۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور و بابک نگهداری رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی امروز (شنبه 21 شهریور 1401) در نشست مشترکی دیدار و گفتگو کردند.

رضایی در این جلسه با اشاره به تجربه مرکز پژوهش های مجلس گفت: مرکز پژوهش های مجلس نباید یافته های خود را به مجلس محدود کند و بهتر است گزارش های تولیدی مرکز را به سایر قوا ارائه کند.

وی پس از شنیدن گزارشی از پیشنهادات مرکز پژوهش های مجلس در چارچوب برنامه هفتم، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه باید ببینیم که آیا به دنبال توسعه بازار محور هستیم یا دولت محور. در شرق مدل توسعه مبتنی بر بازار بوده و با ایدئولوژی سرمایه داری سازگار بوده است، اما موتور توسعه در کشور ما دولت است.

وی افزود: در روند توسعه چین، دولت بر بازار اولویت داشته است، اما دولت با بازار مخالفت نکرد، بلکه کار ساخت بازار را انجام داد. این الگوی شرقی توسعه است. بنابراین، توسعه چین بسیار سریع اتفاق افتاده است. چون یک دولت توسعه گرا جلوی بازار حرکت کرده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: در برنامه های توسعه ایران نه بازار و نه دولت حاکم بوده و رابطه لال و نامفهومی بین این دو شکل گرفته است.

وی ادامه داد: اگر نهاد حکومت را در سیاست تقویت نکنیم یا آن را خوب درک نکنیم تا 200 سال دیگر توسعه نخواهیم یافت.

رضایی با تاکید بر اینکه در فرآیند توسعه باید فرآیندها و ساختارها اصلاح شود، گفت: در اصلاح فرآیندها می توان به اصلاح بودجه اشاره کرد و به طور کلی تصمیم گیری، تصمیم گیری و اجرا در کشور باید اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه کشور به صورت مقطعی اداره می شود، تصریح کرد: حکومت بدون داده مانند تیراندازی در تاریکی است.

در ادامه معاون اقتصادی رئیس جمهور برای ترسیم و تهیه نقشه راه توسعه صنعتی کشور تلاش کرد و گفت: نیازمند پیوند بنگاه های دانش بنیان با صنعت کشور هستیم. همچنین باید تلاش شود صنعت کشور با زنجیره ارزش بین المللی که در آن صنایع کوچک نیز حضور دارند، ارتباط برقرار کند.

باباگ نگهداری در این جلسه یکی از اقدامات مرکز پژوهش های مجلی در ماه های اخیر را برای ارائه پیشنهادات در حوزه برنامه هفتم برشمرد و گفت: با تشکیل برنامه هفتم توسعه تلاش های پیگیرانه ای صورت گرفته است. یک دبیرخانه به مرکز تحقیقات و از این حیث با برگزاری 17 جلسه و با مشارکت کلیه دفاتر مطالعاتی، پیشنهادات مرکز پژوهش های مجلس برای تهیه برنامه هفتم توسعه را ارائه کرد.

وی سپس به تشریح دیدگاه های مرکز پژوهش های مجلس در خصوص تدوین برنامه هفتم توسعه پرداخت و اظهار داشت: در تدوین برنامه هفتم توسعه، راهبردهای کلان تحلیلی و توجه به شرایط ملی و بین المللی است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، الگوی این مرکز را در برنامه هفتم توسعه، مدلی چندبعدی با محوریت مأموریت دانست و اظهار داشت: در پیشنهادات ارائه شده بر روی این برنامه، 4 اولویت و 3 فرصت را در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه برنامه های توسعه قبلی جامع، کلی و با نگاهی جزئی و بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و موقعیت های جغرافیایی و بین المللی نوشته شده است، گفت: اگر پوشش را از برنامه های توسعه قبلی کشور جدا کنیم. مشخص نخواهد شد که این طرح برای کدام کشور نوشته شده است

وی تاکید کرد: بر اساس تحلیل های راهبردی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که نیازی نیست در تدوین برنامه هفتم توسعه به ظرفیت های منطقه ای و فرامنطقه ای کشور کمتر توجه شود.

وی محرک های اصلی اقتصاد کشور را سه حوزه انرژی، حمل و نقل و سرمایه گذاری دانست و یادآور شد: جهش تولید با رفع موانع سرمایه گذاری خصوصی، دولتی و دولتی اتفاق می افتد و این در حالی است که با تورم در کشور و سه عدم تعادل همراه است. در حوزه های بودجه، بانک و صندوق های بازنشستگی، سرمایه های اقتصادی کشور به بخش های غیرمولد منتقل می شود.

وی سپس به توانمندی ها و نیازهای کشور در حوزه انرژی پرداخت و گفت: برای نقش آفرینی کشور به عنوان قطب انرژی منطقه، 100 میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز، 15 میلیارد دلار در حوزه برق سرمایه گذاری شود. . و 10 میلیارد دلار برای بهبود شبکه برق.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در تشریح این موضوعات با تبیین پنجره فرصت برون رفت از این موارد، توضیح داد: قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل، پیوند تولید، صنعت و صادرات کشور. به شرکت های دانش و فرصت جمعیتی متولدین دهه 60 و 70، 3 اینها فرصت های مهمی است که باید در تدوین برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وی سپس به موضوع جایگاه ایران در نظام بین الملل پرداخت و گفت: نظام بین الملل در حال بازآرایی است، در تهیه برنامه هفتم توسعه باید به فکر ساماندهی نقش جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل بود.

نگهداری با اشاره به ایجاد پروژه کمربند و جاده چین راه اندازی آن را راهی برای بازکردن راه چین به سمت غرب دانست و گفت: هیچ کشوری مانند ایران موقعیت ژئوپلیتیکی ندارد که بتواند یکی از پنجره های این پروژه باشد. فرصت در برنامه هفتم توسعه و در حوزه استقرار جمهوری اسلامی ایران اسلامی در نظام بین الملل باید در تردد شرق به غرب نقش آفرینی کند و کریدور شمال به جنوب ایجاد کند و مسیر دیپلماسی اقتصادی را فعال کند.

وی تقویت دیپلماسی اقتصادی را رمز عبور از مشکلات اقتصادی برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: برای ارتقای دیپلماسی اقتصادی باید کریدورهای ترانزیتی و ایجاد حداکثر سود اقتصادی با همسایگان فعال شود.

وی سپس بر اهمیت امنیت غذایی کشورها تاکید کرد و تصریح کرد: متاسفانه بیشتر نیازهای غذایی کشور وارداتی است و با سیاست های نادرست در حوزه توسعه روستایی، اراضی کشاورزی روستایی 28 درصد کاهش یافته است. همچنین با سیاست‌های غلط در حوزه تقسیمات کشوری، کاری کرده‌ایم که مثلاً روستاهای ۱۵۰ نفری به شهر تبدیل شده‌اند. همه این موارد امنیت غذایی کشور را تهدید کرده است. ضمن اینکه با دانش استقرار تولید محصولات کشاورزی، قرار گرفتن ایران در نظام بین الملل و تبدیل شدن به قطب زنجیره حمل و نقل غذایی و ایجاد الگوی کشت فراسرزمینی و توجه به این موارد در برنامه هفتم توسعه، امکان پذیر خواهد بود. برای حل این مسئله.

وی بیان کرد: پنجره دوم، ایجاد تحولات دانش بنیان بر صنایع کشور است. ما بر اساس دانشی که باید از ظرفیت این شرکت ها استفاده کنیم، هزاران شرکت داریم. یکی دیگر از فرصت ها، جمعیت دهه 60 و 70 است. دریافت کنندگان دارایی بزرگی هستند که نباید از دست داد.

وی در ادامه سخنان خود به ضرورت تقویت نهاد دولت پرداخت و گفت: توانمندسازی نهاد دولت برای تحقق کامل برنامه هفتم توسعه ضروری است و برای این امر باید الکترونیکی سازی را با جدیت دنبال کنیم. دولت.

نیژدری مدیریت هوشمند مبتنی بر داده ها را یکی از الزامات تقویت نهاد دولتی دانست و گفت: با بررسی های انجام شده در بخش های مختلف، 80 مورد تضاد منافع را شناسایی کردیم که با مدیریت هوشمند بر اساس داده ها و ارتقای e. دولت باعث شفافیت و رفع تضاد منافع خواهد شد».

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به لزوم ایجاد نهادی برای اجرای طرح توسعه در کشور پرداخت و گفت: برنامه و سازمان بودجه چندان روی برنامه تمرکز ندارد و بیشتر به بودجه می پردازد. رهبر موسسه توسعه چابک می تواند مسئولیت پیشبرد طرح را بر عهده بگیرد

وی حفظ جمعیت و نیروی انسانی متولدین دهه 60 و 70 را یکی دیگر از فرصت ها در تدوین برنامه هفتم توسعه دانست و تاکید کرد: در نظام استخدام نیروی انسانی باید به سمت جذب نیرو پیش رفت. نخبه

وی موفقیت در اجرای برنامه هفتم توسعه را مستلزم حمایت جامعه دانست و گفت: بدون حمایت جامعه، اجرای سیاست ها موفقیت آمیز نخواهد بود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، تدوین نقشه جامع پویایی متغیرهای فوق چالش برانگیز کشور را از اقدامات این مرکز دانست و خاطرنشان کرد: برخی مسائل در کشور به دلیل مشکلات موجود، شکل پیچیده ای به خود گرفته است. انبوهی از علل و عواملی که بررسی و حل آنها را ضروری کرده است، شکل خطی آن غیرممکن است، از این رو در مرکز پژوهش های مجلس، نقشه کاملی از پویایی متغیرهای ابرچالش های کشور را ترسیم می کنیم. تعیین روابط علت و معلولی هزار متغیر در 35 بخش و سنجیدن و شبیه سازی این موضوعات، توانایی نخبگان را در حل مشکل مرکز چند سطحی افزایش می دهد.

گفتنی است در پایان این نشست نقشه جامعی از پویایی متغیرهای فوق چالش برانگیز کشور و تولید دارایی ارائه شد. /
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا