اقتصادی

جای خالی برخی صنایع در بورس ملموس است

مجله روز/اصفهان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه جای بسیاری از صنایع در بورس خالی است، گفت: در بورس بر شرکت‌های کالامحور و دارایی‌محور تمرکز کرده‌ایم‌.

مجید عشقی، عصر امروز یکشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه در همایش سالانه انجمن مالی ایران که در شهر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در چندماه اخیر به دنبال این هستیم که به جای نشستن در دفتر سازمان بورس و اوراق بهادار و تصمیم‌گیری برای پروژه‌ها، به‌صورت میدانی در استان‌های مختلف از نزدیک با پروژه‌های بزرگ آشنا شویم. امروز با ظرفیت‌های موجود در استان اصفهان آشنا شدیم و من معتقدم حضور و تماشای ظرفیت‌ها از نزدیک، می‌تواند تفکرات مدیران را نسبت به صنایع مختلف تغییر دهد.

وی افزود: برگزاری نشست‌های تخصصی چنانچه منتج به ارائه راه حل‌های کاربردی برای چالش‌های سیاست‌گذاری و اجرایی شود،حتما مفید خواهد بود. سازمان بورس از دیرباز هر دو هفته یکبار جلسات همفکری و مشورت با اساتید به‌نام و روسای ادوار سازمان را تشکیل داده که منشاء اثرات مفید بسیار بوده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه جای بسیاری از صنایع در بورس خالی است، گفت: در بورس بر شرکت‌های کالامحور و دارایی‌محور تمرکز کرده‌ایم، در حالی که پروژه‌هایی همچون شهرک سلامت اصفهان می‌تواند با سرمایه‌گداری کمتری نسبت به شرکت‌های بزرگ درآمدهای بسیار زیادی کسب کرده و به عموم مردم خدمت رسانی کند.

وی با اشاره به منفی بودن روند سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته، تصریح کرد: متاسفانه طی ده سال گذشته استهلاک بر تشکیل سرمایه پیشی گرفته و این مهم‌ترین دغدغه اقتصاد کشور و سازمان بورس است. از وظایف اصلی انجمن‌های علمی و مراکز دانشگاهی آسیب‌شناسی همین منفی شدن سرمایه‌گذاری و راه برون رفت از آن است. کشور مجرایی جز افزایش سرمایه‌گذاری برای حل چالش‌های خود ندارد.

عشقی درباره ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور توضیح داد: قطعا برخی موانع از جنس سیاسی است، اما برخی موانع از جنس درونی و سیاست داخلی است. امنیت سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی‌پذیری برای یک سرمایه‌گذار بسیار مهم است. آیا سرمایه‌گذار ما می‌تواند سه یا پنج سال آینده را پیش‌بینی کند؟ احترام به سرمایه‌گذاری و مالکیت خصوصی از دغدغه همیشگی ما بوده و گاها شاهدیم که با یک تصمیم نادرست روابط میان میلیون‌ها ذینفع یک صنعت به هم می‌ریزد.

 وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد ارتباط صحیحی بین بخش واقعی اقتصاد و بخش مالی آن برقرار نشده است، گفت: بنابراین کارگاه‌هایی با حضور صنایع بزرگ برای آشنایی با ابزارهای تأمین مالی تشکیل خواهد شد که می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد. در اصفهان ظرفیت‌های بالایی در حوزه دانش‌بنیان وجود دارد که باید به آن نیز پرداخته شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بحث اصلاح حاکمیت شرکتی به جد محور کار سازمان بورس است، گفت: متعادل کردن روابط بین ذینفعان و جلوگیری از وارد شدن زیان به یک طرف از سوی ذینفع دیگر دستور کار جدی ما است. دستورالعمل حاکمیت شرکتی و مواردی از آن، سال‌ها مسکوت مانده بود که با اصلاحاتی، بر اجرای آنها اصرار خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: وقتی از بخش خصوصی انتظار توسعه سرمایه‌گذاری داریم، نباید هر سال به بهانه‌های مختلف مثل بودجه سنواتی و… امنیت و پیش‌بینی‌پذیری را مخدوش کنیم؛ چرا که سرمایه‌گذار سال آینده دیگر به سیاست‌های ما اطمینان نمی‌کند. تلاش ما این بوده این موضوع در تلاطمات اخیر مدیریت شود.

 عشقی خاطر نشان کرد: می‌توان یک ابزار مالی تأمین مالی برای شهرداری تعریف کرد تا به کمک آن مسائل شهرداری‌ها در این حوزه نیز رفع شود. البته نیازمند ارزیابی صحیح برای این ابزار هستیم تا در آینده بتوان از آن به عنوان پشتوانه ابزارهای بدهی قابل انتشار استفاده کرد. سندیکای املاک و مستغلات نیز می‌تواند برای شهرداری‌ها ایفای نقش کند. البته باید در ارزش‌گذاری‌ها محتاطانه عمل کرد تا مشارکت بیشتری در پروژه‌ها انجام شود. در سازمان بورس منعی برای همکاری با شهرداری‌ها نداریم

وی در خاتمه گفت: هیات‌مدیره شرکت‌ها نقش سنگینی دارند که متاسفانه گاها به وظایف، اختیارات و تعهدات و مسئولیت‌های خود واقف نیستند. ما هم آموزش و هم مطالبه و نظارت را با جدیت بیشتری دنبال خواهیم کرد. موضوع ارزش‌گذاری و تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مهم است. چشم‌انداز مطلوب ما افزایش سهم شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه است. ساختارهایی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز وجود دارد که توسعه آن‌ها آغاز شده است. این اتفاق قطعا می‌تواند موجبات افزایش بهره‌وری در اقتصاد را فراهم آورد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا