استان ها

کارگروه رسیدگی به مشکلات زاینده‌رود کجاست؟!/نگرانی از میزان شیوع سرطان در اصفهان

به گزارش مجله روز از اصفهان، زهرا شیخی با بیان اینکه بی توجهی به مدیریت بهینه آب، ایران را به کویر تبدیل کرده است، اظهار کرد: شیخ بهایی تقلید معروف دوران صفویه تا چند دهه پیش برای زاینده رود راه حلی ارائه می کرد. زاینده زنده مانده بود. آن دانشمند فرزانه در یک تقسیم بندی بسیار دقیق آب های زاینده رود را به 33 قسمت تقسیم کرد و کشاورزان و مردم را به داد عدالت پرداخت که احیا می شود.

او با توجه به آن اولویت باید به محیط زیست و طبیعت داده شود نه صنعت، تصریح کرد: ریشه مشکل زاینده رود سیاست های غلط و سیاستمداران نالایق است که مانع از حل بحران آب در اصفهان و در نتیجه تغییر تعادل زیستی اصفهان و تغییر اقلیم منطقه شده است. در همین راستا رئیس جمهور درخواست نامه ای صادر کرد و به دنبال آن دستور تشکیل کارگروه ویژه بررسی موضوع زاینده رود را صادر کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چند نوبت پرداختی به کشاورزان انجام شد، خاطرنشان کرد: کارگروه رسیدگی به موضوع زاینده رود هنوز کار نمی کند و این مشکل باید توسط این کارگروه در سطح کشور حل شود.

زاینده رود واقعاً با معیشت مردم گره خورده است

وی ادامه داد: رسیدگی به معضل زاینده رود با حفظ 7 راهکار از جمله نگاه شخصی، غیرسیاسی و ملی به موضوع و حفظ اقلیم اصفهان حل می شود. در بازدید نمایندگان و اعضای فراکسیون زنان، محیط زیست و سلامت مجلس از اصفهان و وضعیت تالاب گاوخونی متوجه شدند که مشکل آب اصفهان تزئینی نیست و واقعاً با جان مردم پیوند خورده است.

شیخی افزود: به دلیل بینشی که تاکنون در بین مسئولان غیرمتخصص وجود داشته است. شرایط طبیعت با عواقب جبران ناپذیری مانند افزایش دو درجه ای دما و فروپاشی تغییر کرده است.. باید برای حفظ منافع مردم و حفظ منابع طبیعی در این امر رویکرد فرا استانی و کلان ایجاد شود تا از بروز بیماری های خطرناک ناشی از این مشکلات جلوگیری شود.

وی گفت: باید بدانیم که از مجموع 13 اقلیم گیاهی جهان، 11 اقلیم در ایران وجود دارد. با این حساب، با گسترش صنعت گیاهان دارویی می توان از اقتصاد نفتی فراتر رفت و اقتصاد دانش بنیان و غیرنفتی را پیاده کرد.

شیخی با اشاره به اینکه آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی باعث افزایش بیماری ها می شود، افزود: متاسفانه به دلیل آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی، سرطان در بین مردم حتی در اصفهان شیوع پیدا کرده است. در این راستا پیگیری های لازم برای پیشگیری و تشخیص سرطان های شایع در بین زنان در حال انجام است. طرح ملی پیشگیری از سرطان پستان به صورت آزمایشی در اصفهان راه اندازی شد. در بودجه 1401 پژوهشکده سرطان موظف شد اقدامات لازم را برای این طرح انجام دهد. با اجرای این طرح 40 درصد از شایع ترین سرطان ها در زنان کنترل می شود.

ورود شرکت های دانش بنیان به جریان اصلی تولید کشور

وی با اشاره به شعار سال که باید با جدیت و سیاست گذاری مناسب اجرا شود، تاکید کرد: در این راستا طرح جهش دانش ارائه شد که در بودجه 1401 مبلغ قابل توجهی به این طرح اختصاص یافته است. حمایت های قانونی لازم برای تسریع در شکل گیری تولید را فراهم کند. در نتیجه شرکت های دانش بنیان حاشیه های فرآیند تولید را رها کرده و به جریان اصلی تولید در کشور می پیوندند.

شیخی با تاکید بر لزوم توجه و ارتقای خدمات تامین اجتماعی برای بازنشستگان، تصریح کرد: تعداد بیمارستان های تامین اجتماعی در اصفهان کافی نیست. ما این بیمارستان را بازسازی خواهیم کرد.

وی بیان کرد: با توجه به رشد روزافزون جمعیت بهارستان و کمبود امکانات بیمارستانی، مجوز احداث بیمارستان در این شهرستان صادر شده است که از این حیث زمین این بیمارستان به شهرداری بهارستان واگذار شده و قرار است احداث آن انجام شود. نظارت شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ورزنه به دلیل دوری زیاد از اصفهان مجبور به ساخت بیمارستان هستیم. پیگیری های لازم صورت گرفته و بودجه لازم نیز تخصیص داده شده است. بیش از 80 درصد مراحل اجرایی این بیمارستان انجام شده و برای تکمیل آن به دنبال تامین اعتبار هستیم.

نفت کوره در اصفهان متوقف می شود

وی در خصوص احتراق سوخت در اصفهان گفت: از دستگاه های ذیربط درخواست شده است زیرساخت های لازم از جمله تولید منبع برق جدید و استفاده از فیلترها را فراهم کنند تا زمستان آینده شاهد سوختن سوخت نباشیم.

48

دکمه بازگشت به بالا